Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

- Hun setter det norske kongehuset i fare

Slottet bekrefter for første gang at kronprinsesse Mette-Marit mottar kjolegaver.

(Dagbladet): Etter at kronprinsesse Mette-Marit (39) uttalte at «når folk bare er opptatt av hvilke sko eller kjoler jeg har på meg, så er det noe fryktelig galt et sted» i et intervju med Dagbladet Magasinet lørdag, har debatten om hennes forbruk av luksuriøse kjoler blusset opp.

Dagbladet kan i dag melde at kronprinsessen får flere av sine eksklusive designerplagg helt gratis. Kongehuset har flere ganger unngått å besvare spørsmål om Mette-Marits eksklusive kjoler, men i dag bekrefter Det kongelige hoff ved kommunikasjonssjef Marianne Hagen at kronprinsessen mottar gaver.

Ifølge Marianne Hagen varierer det hva kronprinsessen betaler for antrekkene sine.

- Noe kjøpes til full pris, noe er gaver, noe får hun med rabatt og mye kjøper hun på salg, sier hun.

- Betenkelig og beklagelig Den danske journalisten og forfatteren Jens Høvsgaard ser store betenkeligheter med kronprinsessens praksis.

- IKKE OVERRASKET: Elle-redaktør Signy Fardal. Foto: Sondre Steen Holvik / Dagbladet
- IKKE OVERRASKET: Elle-redaktør Signy Fardal. Foto: Sondre Steen Holvik / Dagbladet Vis mer

- Det er betenkelig om Mette-Marit mottar disse kjolene som gaver. Man gir ikke så dyre gaver uten å få noe tilbake. Hun bruker sin kongelige opphøydhet til å reklamere for store motehus, noe som er sterkt beklagelig, sier Høvsgaard og fortsetter:

- Hva ville man sagt i Norge om Jens Stolteberg hadde mottatt gratis klær fra Hugo Boss? Det hadde vært fullstendig uaktuelt, og man ville ikke godkjent det.

Han mener Mette-Marits kjolegaver bryter med den tradisjonen de nordiske kongehusene har holdt seg til.

- Da de danske kronprinsene var i tenåra, og merkeklær som for eksempel Lacoste var svært populære, var det en klar holdning om at man ikke reklamerte for klesmerker eller motehus. De gikk i mer nøytrale klær, og man hadde skreddere som tok seg av dette, så man ikke viste seg med faste produsentnavn, sier Høvsgaard

- Kongehuset i fare Under tittelen «Monarkiet trenger kritisk boksettersyn», skrevet for NRK nylig, etterlyste dansken mer undersøkende journalistikk av kongehuset.

- Jeg trodde Mette-Marit hadde stor nok apanasje til å kjøpe de klærne hun har lyst på. Norge har et av Europas dyreste kongehus, og det skulle være unødvendig at hun lar seg bruke av motehusene på denne måten. Hun selger sin dyrebare posisjon til en utrolig lav pris, sier den danske journalisten. 

Han mener kronprinsessen blir en «nyttig idiot» for motehusene. 

- Hun setter det norske kongehuset i fare ved å holde på slik, sier han.

- Reklameprinsesse Historiker og professor i statsvitenskap, Trond Nordby, er også svært skeptisk til kronprinsessens kjolegaver, og mener hun roter seg bort i mange håpløse situasjoner. 

- Hun er en skikkelig reklameprinsesse, og det er jo ikke OK. I likhet med Märtha, som tjener på prinsessetittelen sin med engleskolen, så inntar også Mette- Marit her en dobbeltrolle. De roter seg opp i mange selvmotsigende og håpløse situasjoner, sier han. 

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, sier til Dagbladet at medlemmer av kongehuset ikke er av de mest nødlidende i samfunnet, og at de må regne med å bli stilt i et kritisk søkelys.

- Denne kontrasten mellom rikdom og fattigdom vil påkalle medienes oppmerksomhet og publikums interesse. Dette er en risiko som kongehuset selv velger å ta. Hvis det ikke hadde fått noen offentlig oppmerksomhet ville ikke pressen gjort jobben sin, sier han.

Kokkvold mener kongefamilien bør være forsiktige når de mottar slike gaver. 

«NYTTIG IDIOT»: - Mette-Marit setter det norske kongehuset i fare, sier den danske journalisten og forfatteren Jens Høvsgaard. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
«NYTTIG IDIOT»: - Mette-Marit setter det norske kongehuset i fare, sier den danske journalisten og forfatteren Jens Høvsgaard. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- De som gir slike gaver til representanter for kongehuset, vet at det er en fornuftig plassering av sine produkter. Det er ytterligere en grunn til at kongehuset må være forsiktig, sier Kokkvold.

- Greit med kritikk  I ettertid har flere kastet seg på debatten - uenige om hvor mye penger av kronprinsparets apanasje som går til flotte kjoler, og om kronprinsessen betaler for dem i det hele tatt.

Kapital-redaktør Vibeke Holth startet debatten lørdag ved å spørre sine 2485 Twitter-følgere om det ikke «er noe fryktelig galt et sted når Mette-Marit - som lever på statlige overføringer - bruker titalls millioner på kjoler?».

Kommunikasjonssjef Hagen presiserer at Mette-Marits kommentar i Dagbladet Magasinet ikke var et forsøk på å si at det ikke er greit med kritikk.

- REKLAMEPRINSESSE: Trond Nordby er historiker og professor i statsvitenskap. Han mener kronprinsessen roter seg bort i mange håpløse situasjoner. Foto: Tore Meek / NTB scanpix .
- REKLAMEPRINSESSE: Trond Nordby er historiker og professor i statsvitenskap. Han mener kronprinsessen roter seg bort i mange håpløse situasjoner. Foto: Tore Meek / NTB scanpix . Vis mer

- Hun ønsket snarere å få frem at det av og til kan virke vanskelig å få ut substans og innhold i det hun foretar seg, på grunn av kjolefokuset. At hun har brukt «titalls millioner på kjoler» medfører ikke riktighet, sier hun.

- Gjensidig samarbeid Etter det Dagbladet erfarer kommer kronprinsessen på besøk til flere norske designere og plukker ut gratis klær. Hun skal ha mottatt klær fra store norske merker som FWSS, Leila Hafzi og smykkemerket Goldmine. 

- Det stemmer at hun også har mottatt gaver fra oss. I bransjen er det på en måte et gjensidig samarbeid mellom offentlige personer og merkevarer. Kjendiser og offentlige personer velger ofte merkevarer de liker i lengre perioder. Dette er intet nytt og det har vært slik i flere hunder år, sier Leila Hafzi til Dagbladet.

Hun tror det vil være attraktivt for mange designere å gi kronprinsessen klær. Ifølge Hafzi er kongelige og Hollywood-kjendiser blant de mest attraktive for bransjen. Hun ser ingen problemer med at det fungerer slik, og tror også at flere internasjonale designere opererer på samme måte. 

GIR TIL METTE-MARIT: Designer Leila Hafzi er blant flere norske designere som har gitt gaver til kronprinsessen. - I bransjen er det på en måte et gjensidig samarbeid mellom offentlige personer og merkevarer, sier Hafzi, her sammen med artist Hanne Sørvaag før MGP i 2011. 
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
GIR TIL METTE-MARIT: Designer Leila Hafzi er blant flere norske designere som har gitt gaver til kronprinsessen. - I bransjen er det på en måte et gjensidig samarbeid mellom offentlige personer og merkevarer, sier Hafzi, her sammen med artist Hanne Sørvaag før MGP i 2011. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Mette-Marit liker Valentino og merkevaren liker helt sikkert å kle henne. Slik er det også med Pucci, sier hun. 

Dagbladet har forsøkt å få kommentar fra de eksklusive motehusene Valentino og Pucci, uten å lykkes. 

Trond Nordby påpeker at Kong Olav hadde en langt mer sympatisk og mer «typisk norsk» stil.

- MÅ VÆRE FORSIKTIG: Generalsekretæren i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, mener kongehusets medlemmer må være forsiktig med tanke på produktplassering.  Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
- MÅ VÆRE FORSIKTIG: Generalsekretæren i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, mener kongehusets medlemmer må være forsiktig med tanke på produktplassering. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Han snudde slipset på vranga og hadde en nøktern livsstil. Men Norge er i ferd med å bli en kremmernasjon, og sånn sett er vel Mette-Marit mer i takt med tida, sier han.