REDAKSJONEN: Magasinet Elle feiret sin 15-årsdag
med celebre gjester i Frankrikes
ambassade torsdag kveld. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
REDAKSJONEN: Magasinet Elle feiret sin 15-årsdag med celebre gjester i Frankrikes ambassade torsdag kveld. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

- Hva er hensikten med disse fashion-shoot-bildene av redaktøren?

Kvinnemagasiner blir stadig både flere og eldre. Dagbladet vurderer det norske utvalget.

Norske kvinnemagasiner gir jevnt over inntrykk av at damer ikke bare prøver å forandre kjæresten sin. Har de muligheten vil de gjerne forandre andre kvinner også.

Damer i hele landet vasker leiligheten, tar seg en dusj og lager en kopp te før de krøller seg fornøyde sammen i sofaen, med den nyeste utgaven av et magasin.

Med fullt fokus absorberes tips til hvordan bli slankere, sprekere, og mer trendy. Etter å ha tatt for seg utsiden, begynner journalistene på innsiden: Slik blir du ei bedre venninne, en bedre kjæreste, bedre i senga.

«Do not read beauty magazines. They will only make you feel ugly», skrev Mary Schmich, spaltist i Chicago Tribune, i 1997. Hvorfor utsetter kvinner seg for dette med så stor vellyst?

Etter å ha pløyd gjennom siste utgave av tolv norske kvinnemagasiner, viser det seg de ikke kan skjæres over samme kam, likevel. Dekningsområdene er stort sett de samme, forskjellen ligger i hvordan sakene gjøres.

Hvorfor folk leser bladene som ligger i det nedre sjiktet på terningen, aner jeg ikke. Der finner du hovedvekten av tjaset om å bli en bedre utgave av deg selv.

Men i øvre del finnes fornøyelig tidsfordriv både for Torill på Toten og Thea på Grünerløkka. Trender blir presentert uten å pålegge deg ekstrem forvandling, akkompagnert av aktuelle tema og interessante mennesker.

Neste gang du har fått en overdose faglitteratur, eller synes Dostojevskij blir for tungt for strandbagen, kan du trygt ta med deg et magasin fra kiosken. Det er helt ok, vi kan ikke være alvorlige hele tiden.