SOM DE ER: Lena Dumham og Jemima Kirke, kjent fra TV-serien «Girls», stiller opp i reklamekampanje uten retusjering. FOTO: Lonely
SOM DE ER: Lena Dumham og Jemima Kirke, kjent fra TV-serien «Girls», stiller opp i reklamekampanje uten retusjering. FOTO: LonelyVis mer

Hyller Lena Dunham i uretusjert undertøyreklame

- Kan bidra til at jenter og kvinner føler seg bedre i egen kropp, mener ekspert. 

Skuespiller og manusforfatter Lena Dunham har lenge satt fokus på at man skal være stolt av egen kropp, og har fått mye oppmerksomhet for sin gjentatte nakenhet i «Girls».

Nå har hun kastet klærne igjen, men denne gangen som en del av en reklamekampanje for undertøysmerket «Lonely». Her har også skuespillerkollegaen Jemima Kirke med, også hun kjent fra serien «Girls». Målet er å bidra til at andre blir like glad i kroppen sin som de selv er, skriver Daily Mail.

Bildene av Dunham og Kirke er ikke photoshoppet, og ifølge undertøysmerkets nettside er målet med kampanjen å vise «uformelle portretter av inspirerende kvinner i sine naturlige omgivelser, iført «Lonely» på deres måte».

- En ekstra tankevekker

Tilmann von Soest, professor i psykologi ved Universitetet i Oslo og ekspert på kroppsbilde, omtaler reklamekampanjen som forfriskende.

- Lena Dunham er jo kjent for å fremstille seg selv akkurat som hun er. Det at kjente personer framstår på denne måten har i alle fall ingen negativ effekt. Det kan være en tankevekker og kan kanskje hjelpe andre kvinner og jenter til å føle seg bedre i sin egen kropp, sier han til Dagbladet.

Han mener at skjønnhetsidealet vi har i dag har en del negative konsekvenser, og trekker frem slanking og skjønnhetsoperasjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvis media og reklamer stort sett hadde vist bilder som vi ser her, hvor man bruker kvinner som ikke speiler det typiske skjønnhetsidealet, tror jeg det ville hatt en ganske stor effekt. Alt som ikke er perfekt, om det så bare er uren hud, blir retusjert, sier von Soest.

KROPPSBILDE: Med kampanjen ønsker undertøysmerket ønsker å fremme et godt kroppsbilde. FOTO: Lonely
KROPPSBILDE: Med kampanjen ønsker undertøysmerket ønsker å fremme et godt kroppsbilde. FOTO: Lonely Vis mer

Går mot normen

Undertøysmerket «Lonely» skriver på sin egen nettside at de ønsker å fremme et godt kroppsbilde og frihet til å uttrykke seg slik man vil, og at de derfor skyr konvensjonell markedsføring.

- Fordi de går imot en norm i vårt samfunn, kommer de sannsynligvis til å oppnå en god del oppmerksomhet og dermed er det bra for salg av produktet. Men det kan også ha en forbilde-funksjon vanlige folk, sier von Soest.

God PR

Moteekspert Marianne Jemtegård har også sansen for undertøysmerkes bruk av skuespillerne i en uretusjert reklame.

- Jeg tror også det er et veldig smart markedsføringstriks som gir dem mye god og gratis PR. Det er nok et resultat av at mange er lei den perfekte retusjerte kroppen som overrepresenteres i media daglig, sier hun.

Hun tror undertøyskampanjen vil være mer heldig på kort sikt for undertøysmerket, enn at det vil ha noen stor påvirkningeffekt på unge jenter. Likevel mener hun det er viktig at Lena Dunham og Jemima Kirke stiller opp slik de gjør.

- Vi trenger kule jenter som er morsomme og tør å ta plass, og som ikke er flaue over kroppen sin, sier hun.

- Ny trend

Moteekspert og Vixen-redaktør, Ida Elise Eide Einarsdottir, mener reklamen føyer seg inn i en trend.

- Lena Dunham er jo kjent for å være imot retusjering, og det er også en stor trend nå å fremheve det naturlige. Ikke bare i moteverden, men også i bloggverden. Vi er så lei av det perfekte og det bestemte kroppsidealet, og det har motebransjen fått med seg, sier Eide Einarsdottir, til Dagbladet.

Hun legger til at motebransjen nå har startet å bruke nye modeller, og at den nye trenden handler om å vise ekte damer i alle former og fasonger.

- Det er en trend jeg og mange andre ønsker velkommen. At alle damer skal være representert og kjenne seg igjen, sier hun.