Etter at Dagbladet mandag skrev at Venstre har kommet med et lovforslag, som vil forby foreldre å publisere bilder og personopplysninger om barn for kommersielle formål, har debatten rast i influensermiljøet.
- En konkret følge vil være at influensere ikke lenger kan bruke hverdagsbilder av barna til å reklamere for produkter i sine sosiale mediekanaler, sier leder av familie- og kulturkomiteen på Stortinget, Grunde Almeland (V) til Dagbladet.
Kristin Gjelsvik (36) rettet i etterkant kritikk mot influensere som flittig deler bilder av barna i sosiale medier, og så seint som torsdag var «Bloggerne»-profilene Chris (35) og Monica Nyhus (34) å se på NRK-programmet «Debatten», hvor de forklarte sitt ståsted i den opphetede diskusjonen.

- Blind på eget innhold
Blant dem som har reagert på Venstres forslag, finner vi influenser Julianne Nygård (32), også kjent som Pilotfrue, som uttalte at et slikt forslag var aldeles «hodeløst»
- Jeg tenker at dette er et typisk norsk og hodeløst forslag med tanke på alle gründerne her i landet som driver med klær, utstyr og leker til barn, sa Nygård til Dagbladet søndag.
Gjelsvik på sin side, er klar i sin sak og ønsker derimot ikke å tjene penger på barnet sitt.
- Jeg skjønte at det ville bli krevende da 300 000 kroner ble slengt på bordet av en potensiell samarbeidspartner, akkompagnert av bilstol og vogn, skrev hun på Instagram.
- En av de verste
Nå har også «Spårtsklubben» og «Forræder»-programleder Mads Hansen (38) kastet seg inn i den opphetede diskusjonen.

Raser mot forslag: - Hodeløst
På flere bilder og videoer delt på Instagrams historiefunksjon, skriver Hansen følgende:
«Mye prat om influensere som blottlegger barna sine for egen vinning - og mange får, med rette, kritikk. En av de aller verste, derimot, har sluppet overraskende billig unna», før et skjermopptak av Iselin Guttormsen (36) tidligere innlegg blir repostet i Hansens historie.
I storyen til Guttormsen, ser man at døtrene snakker om intimvask og forskjellen på vulva og vagina.

Les svaret fra Guttormsen lenger ned i saken.
Hun har også merket storyen med annonse, og har tagget to samarbeidspartnere som trolig har sponset produktene trioen snakker om i videoen.
Hansen påpeker også i sitt innlegg at han syns det er besynderlig at annonsørene lar denne reklamen forbigå i stillhet.

Overfor TV 2 forteller Tom Thörnblom, kommunikasjonssjef i Lyko, at de tar avstand fra innholdet i videoen.
- Vi har ikke vært involvert i dette innholdet utover at det ser ut som at det er sponset av varemerket DeoDoc, som vi selger. Dette har vært utenfor vår kjennskap, sier Thörnblom, og legger til:
- Vi har ikke godkjent dette og tar avstand fra innholdet.

Petra (47): Kropp som 29-åring
Videre forteller Thörnblom at Lyko har oppdatert og tydeliggjort sine retningslinjer. I tillegg har de informert influensere om at de ikke ønsker at barn framkommer i annonser som Lyko er involvert i.
Kommunikasjonssjefen skriver også at de skal ta kontakt med Guttormsen og diskutere dette med henne, og deretter ta en vurdering på framtidige samarbeid.
Reagerer av flere årsaker
38-åringen, som selv har bygget seg opp en solid følgerskare i sine sosiale medier, sier til Dagbladet at han mistenker at det er lettere å gå til angrep på de såkalte «beautybloggerne», ettersom de trolig har en posisjon som er litt lettere å rette kritikk mot.
Hansen understreker at han slett ikke har en fullstendig oversikt over hvilke innlegg alle legger ut, men at han reagerte da han så hva Guttormsen hadde postet.

Takket nei til «Farmen kjendis»
- Det som gjør det litt ekstremt, er at det overhodet ikke er bruk for barna i denne spesifikke reklamen. Og det er sjokkerende at det er tre parter her som har gitt grønt lys: Guttormsen selv, management og samarbeidspartnerne. Jeg er spent på om managementet og Guttormsen stikker hodet i sanden, går til motangrep eller faktisk tar kritikken til seg i denne saken, sier Hansen til Dagbladet.
Får hard medfart
På den anonyme sladreappen Jodel får Guttormsen også hard medfart blant brukerne. Flere støtter Hansens utspill, og retter hardt kritikk mot at managementet Guttormsen benytter seg av, ikke har grepet inn.
«Burde ikke managementet til Iselin Guttormsen, Eccentric People, stilt henne noen kontrollspørsmål før hun publiserte reklamen og frontet flaut barnearbeid? Stakkars jenter som skal ha prat om vask av ti** liggende på nett som tenåringer», lyder en av postene på den omdiskuterte appen.
Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med Iselin Guttormsen, som foreløpig ikke har besvart våre henvendelser.

Tar bladet fra munnen
Fredag ettermiddag tar imidlertid Guttormsen bladet fra munnen, og i en rekke videosnutter på Instagrams historiefunksjon, kommer hun med tilsvar til Hansens innlegg.
- Dette innlegget som jeg har delt med barna mine, er ikke et betalt samarbeid eller en reklame, men jeg skjønner at folk blir forvirret da jeg har merket det som annonse.

Kontaktet kjærestens elskerinne
Videre forteller Guttormsen at hun ønsket å vise følgerne sine denne fine samtalen med barna, for å belyse hvor enkelt en samtale om kropp kan gjøres.
Hun påpeker også til at hun ikke er særlig begeistret for at Hansen har delt bilder av barna hennes på sine kanaler.
- Det Mads Hansen viser med dette innlegget her, som jeg synes er helt forkastelig, er at ved å eksponere barna mine på denne måten, med den hensikten av å arrestere meg, vitner om en mann som ikke er opptatt av barns rettigheter til privatliv på sosiale medier.
Dagbladet har vært i kontakt med Guttormsens management, Eccentric People. De hevder at innlegget ikke var en reklame og et betalt innlegg, men heller en samtale mellom Guttormsen og hennes barn, til tross for at innlegget er merket med annonse og produktene blir nevnt med navn og vist fram på videoen.