Gunhild Stordalen:

I strupen på Gunhild Stordalen

Bård Hoksrud reagerer på Gunhild Stordalens uttalelser. Selv avfeier hun kritikken.

REAGERER: - Nå får det være nok, sier Bård Hoksrud. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet
REAGERER: - Nå får det være nok, sier Bård Hoksrud. Foto: Hans Arne Vedlog/Dagbladet Vis mer
Publisert

- Hva skal man si? Jeg tenker at det er veldig overraskende spesielt fordi Coop har vært på ballen når det kommer til å promotere mer planterikt kosthold, sa EAT-grunnlegger Gunhild Stordalen (43) blant annet til Kampanje tidligere tirsdag.

Uttalelsen kom etter at matvarekjeden Coop kjøpte over ti minutter med skjermtid på TV 2 under Champions League-finalen i helga - som de viet til et kjøttstykke.

Stordalen omtalte reklamefilmen som blant annet «hjernedød», og sa at den ikke hører hjemme i 2022.

Reagerer

EAT-grunnleggerens uttalelser har fått politiker Bård Hoksrud til å reagere, og han beskriver det hele som en «sjanseløs skivebom av Gunhild Stordalen».

- Nå får det være nok sårhet fra Gunhild Stordalen fordi en av dagligvarekjedene har en reklamefilm som snakker fint om norsk kjøtt, sier Hoksrud til Dagbladet, og fortsetter:

BOIKOTT: Miljøforkjemper Gunhild Stordalen sier hun blir forbanna når hun ser hva som er på restaurant-menyen. Video: Instagram/gunhild_stordalen og NTB/Scanpix. Reporter: Magnus Paus. Vis mer

- Igjen opplever vi en sak der Gunhild Stordalen ukritisk kommer til ordet og får reklamere for sitt kommersielle EAT-konsept, og framhever sin fanatisme mot norsk kjøtt.

Politikeren sier at han heller skulle ønske 43-åringen promoterte det å spise variert, framfor å kritisere den store majoriteten som spiser kjøtt.

- Det er bare å gratulere Stordalen med nok et oppslag hvor hun får promotere sin egen moralisme over folks kosthold. Jeg syns reklamefilmen til Coop var helt innafor jeg, sier han videre.

Svarer

Gunhild Stordalen på sin side sier til Dagbladet at en stortingsrepresentant bør holde seg for god til å bevisst feilinformere.

- Hoksrud, til tross for at han vet godt at det ikke stemmer, stempler EAT som en kommersiell aktør, som er positivt feil. Poenget mitt handler heller ikke om hva folk selv velger å legge på tallerkenen, men at næringslivet - Coop inkludert - faktisk har et samfunnsansvar, sier hun, og fortsetter:

GLASGOW: Gunhild Stordalen var ikke spesielt begeistret over serveringen på klimakonferansen COP26. Hun forventer et bedre tilbud ved konferansen i EGYPT. Video: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer

- Det er overforbruket av rødt kjøtt, industrielt produsert og foret på kraftfor og soya fra Brasil, som er saken her. Det er et kjempeproblem, for både klima, miljø, folkehelse og dyrevelferd.

Stordalen sier videre at «vi vet at særlig norske menn allerede spiser for mye kjøtt i forhold til nasjonale kostholdsråd».

- Så i stedet for å vise en diger kjøttbit uten noe tilbehør, og uten informasjon om kjøttet er norsk, eller om det har gått fritt ute og spist mest gress, bør Coop og de andre dagligvarekjedene heller hjelpe folk med inspirasjon for et mer variert og planterikt kosthold.

Markedssjef i Coop Norge, Per-Olav Andersen, fortalte til Kampanje at de etter hans mening er den dagligvareaktøren som tar mest samfunnsansvar.

- Dette var vår måte å skape oppmerksomhet på. Reklamestuntet speiler ikke hele Coops virksomhet, sa han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer