Julianne «Pilotfrue» Nygård:

Innrømmer reklamebløff: - Tråkket i noen feller

Influenseren innrømmer at hun flere ganger har reklamert for ting hun ikke har stått inne for.

BLØFF: Julianne Nygård legger ikke skjul på at hun har bløffet for følgerne sine. Foto: Tor Lindseth/ Se og Hør
BLØFF: Julianne Nygård legger ikke skjul på at hun har bløffet for følgerne sine. Foto: Tor Lindseth/ Se og Hør Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Torsdag var det premiere på serien «Da vi styrte internett». I den anledning har flere tidligere bloggere, nå ofte omtalt som influensere, stilt opp for å sette karrieren sin under lupen til programleder Linnéa Myhre (31).

I løpet av Julianne «Pilotfrue» Nygård (31) sin episode kommer det fram at hun ikke alltid har vært helt oppriktig i reklameinnleggene sine. Blant annet avslører hun at hun aldri har lest bokserien «Calendar Girl», som hun reklamerte for i 2016.

Løgn

Med setninger som «boka burde være pensum for han som ikke vet hvordan man skal forføre ei jente», «dette er en underholdende, varm og sexy bok, akkurat som de to første», lar hun altså følgerne sine tro at hun har lest bøkene. Dette er underbygget av flere poserende bilder med boka.

Dette er altså rein sprøyt, avslører Nygård, til stor latter fra de andre deltakerne.

AMMEBRÅK: Da Julianne Nygård, også kjent som «Pilotfrue», uttalte til Foreldre og Barn at hun vurderer å endre puppene etter fødsel, satt det sinnene i kok. Slik svarer hun på kritikken. Video: Ingebjørg Iversen / Se og Hør Vis mer

- Jeg har lest særdeles få bøker i mitt liv. Det er ikke noe jeg er stolt av, men jeg er ikke noe glad i å lese bøker, innrømmer hun lattermildt i serien.

Hun tipper hun tok seg betalt 5-10 000 kroner per innlegg på den tida. Nygård avslører også at hun dessuten løy om Freias sjokoladerull med smoothie-smak i 2015.

«I dag testet jeg ut de nye sjokoladerullene med smoothiefyll fra Freia. Jeg likte den med pasjonsfrukt og jordbær aller best, men den med mango og banan var også veldig god», skrev hun da.

I serien kommer det nemlig fram at hun ikke likte dette i det hele tatt.

- Jeg liker sjokolade, men jeg likte ikke den, sier hun.

PREMIEREFEST: På premieren til serien «Da vi styrte internett» møtte Linnéa Myhre og Emil Gukhild pressen for første gang. De ønsket ikke å svare på hvordan de møttes. Reporter: Anniken Aronsen. Vis mer

Forsvares av mannen

Hun er imidlertid ikke alene om å ha reklamert for sjokoladen, og også Anna Rasmussen innrømmer at hun løy om å like den - for litt reklameinntekter, så klart.

- Den har jeg reklamert for. Den er ekkel, sier hun.

Nygård er i dag ikke redd for å innrømme at hun har reklamert for enkelte ting hun ikke har testet ut personlig:

- Jeg tenker jo at det er viktig å innrømme at man ... ja. Jeg har jo vært lenge i gamet, så selvfølgelig har jeg tråkket i noen feller jeg også. Man blir jo mer seriøs jo eldre man blir, heldigvis, jeg har i alle fall blitt det, sier hun til Dagbladet når vi møter henne på seriens lanseringsfest.

Ektemannen, Ulrik Nygård, forsvarer kona.

- Det er ikke ofte du tar oppdrag du ikke står inne for, i hvert fall. Men jeg har jo sagt at jeg ikke stoler på influensere fordi jeg er sammen med en, sier han og ler.

I episoden kommer det også fram at det koster 40 000 kroner å få reklameplass i Instagram-feeden til Nygård.

- For meg er det veldig hverdagslig å snakke om, jeg driver jo egen business, og har ikke eget management, så jeg selger meg selv, som det så fint heter. Jeg føler ikke det er rart å snakke om, sier hun til Dagbladet.

ÆRLIG: I den nye serien til Linnéa Myhre, «Da vi styrte internett», forteller blogger Anna Rasmussen åpenhjertig om den vanskelige tiden. Video: VGTV Vis mer

Nina Elise Dietzel, seksjonssjef i Forbrukertilsynet, sier følgende til Dagbladet om saken:

- For påvirkerreklame, som for all annen reklame, så er personene betalt i en eller annen form for å si noe positivt om et produkt eller en tjeneste. De er rett og slett engasjert for å reklamere for et konkret produkt eller tjeneste.

- Det er ikke ensbetydende med at de nødvendigvis liker eller bruker det de reklamerer for. Nettopp derfor er det så viktig at all reklame tydelig fremstår som reklame, slik at forbrukerne forstår at budskapet i realiteten er kjøpt og betalt, fortsetter hun.

Når det er sagt påpeker Dietzel at det ikke er tillatt å gi uriktige opplysninger i reklamen.

- Alle påstander som brukes i reklamen skal være riktige, og dette er annonsøren sitt ansvar.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer