«Farmen kjendis»:

«Inntrengere»: - Lusket litt rundt

- Vi hadde høy puls og litt vel mye adrenalin, medgir den 14 år gamle «inntrengeren».

FIKK BESØK: Deltakerne i årets «Farmen kjendis» skal ikke ha sett noe til de to jentene som snek seg inn på gården under innspillingen. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det tilhører sjeldenhetene at «Farmen»- og «Farmen kjendis»-deltakere tøyer strikken litt vel langt og bryter regler når muligheten byr seg.

For drøye halvannet år siden kunne Dagbladet avsløre at tre daværende deltakere, Robert Michael Scott, best kjent som NorwayRob, og Herman Herding hadde møtt og hatt dialog med uforstående de møtte i skogen.

Eskapadene førte til smugling av mat inn på gården i flere omganger. Kontakten med de fremmede bød også på telefonsamtaler hjem - og at produksjonen på et tidspunkt ble snudd helt på hodet, siden samtlige deltakere måtte coronatestes to ganger.

Nå har de samme fremmede jentene tatt seg inn på gården igjen - denne gangen under «Farmen kjendis»-innspillingen, får Dagbladet bekreftet fra én av jentene.

KASTER KLÆRNE: De andre deltakerne reagerer når Ørnulf Høyer kaster klærne for en vask i nærheten av dem på «Farmen kjendis». Video: TV 2 / Rød Løper. Reporter: Klaus Fjellro. Klipp & Manus: Klaus Fjellro. Vis mer

- Lusket rundt der

Denne sesongen av «Farmen kjendis» ble spilt inn på Steinsjøen gård i Hurdal i Østre Toten kommune. Sist gang denne gården ble benyttet var nettopp i 2021, sist jentene dro på «Farmen»-tokt.

SKJELLSORD: Lina Adampour forlater «Farmen kjendis» etter rasismekrangel med Ørnulf Høyer. Video: TV 2 / Rød Løper. Reporter: Klaus Fjellro. Klipp & manus: Klaus Fjellro Vis mer

I år fikk imidlertid besøket ikke like store konsekvenser som sist.

- Vi har hytte i området, og fikk vite at «Farmen kjendis» pågikk. Vi fikk øye på kjerra mentor benytter - den sto parkert der, så vi ble litt nysgjerrige. Vi bare lusket litt rundt, satte oss inn og tok noen bilder, sier én av jentene, Mille (14), som ikke ønsker etternavnet sitt på trykk, til Dagbladet.

Dagbladet har vært i kontakt med Milles foreldre, som har godkjent omtalen og bildene som benyttes i denne saken.

BAK RATTET: 14 år gamle Mille lot seg ikke be to ganger og satte seg bak rattet i mentors kjerre. Foto: Privat Vis mer

Hun fortsetter:

- Etterpå gikk vi innover til selve gården, på oversiden ved gjerdene. Planen var å dra tilbake igjen dagen etter, så vi gjorde alt vi kunne for ikke å bli oppdaget. Til slutt valgte vi bare å dra.

Knyttet «vennskap»

En regntung dag, samt påbegynt forkjølelse, førte til at duoen skal ha droppet å reise tilbake til gården dagen etter.

- Men vi kjørte forbi det jeg tror var markedet på vei hjem.

FULL ACTION: Jentene gjemte seg så godt de kunne, og fikk et lite innblikk i innspillingen - på trygg avstand. Foto: Privat Vis mer

Den 14 år gamle jenta innrømmer at hun kjente en viss spenning i kroppen ved å bivåne alle de involverte fra avstand.

- Men redde, det var vi ikke. For de kunne jo uansett ikke gjøre annet enn å si at vi skulle gå. Første gangen, i 2021, da fikk vi helt panikk bare vi hørte en lyd - vi var redde for at noen skulle komme. Men vi hadde høy puls og litt mye adrenalin denne gangen og, sier hun.

Besøket og møtet med de tre «Farmen»-deltakerne for halvannet år siden bar frukter på flere plan, forteller hun. I etterkant av hendelsen knyttet jentene nemlig et aldri så lite vennskap med «NorwayRob».

Så da innspillingen var de plutselig på vei til Bergen for å besøke ham.

- Det var gøy, han er jo en veldig artig fyr. Vi møtte ham på en busstasjon i Bergen, og da han hørte at vi hadde kommet bare for å treffe ham, endte vi opp på kafé med Rob og kona, forteller Mille til Dagbladet.

Ikke observert av TV 2

I forrige uke skrev TV 2 at deltakerne på «Farmen kjendis» ved ett tilfelle opplevde at uvedkommende hadde kommet seg inn på gården. Ifølge gründer Christopher Mørch Husby (33) skal gjestene ha revet ned blomsterpotter, for seinere å ha tatt seg inn i hyttene, der de skal ha skreket og hylt.

På et tidspunkt der deltakerne delte seg på tre hytter gjennom natta.

Ifølge pressesjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, er dette den eneste episoden som både kanalen og produksjonsselskapet Strix har opplevd som problematisk.

- Denne spesifikke saken har vi ikke konkret kjennskap til. Og generelt har vi ikke hatt noe spesielt problem med folk inne på området i år - med unntak av den ene episoden.

Han understreker at TV 2 i aller høyeste grad prøver å holde uvedkommende unna innspillingsområdet.

- Deltakernes sikkerhet er høyeste prioritet, så de er aldri alene på gården. Det er alltid noen til stede for å ivareta sikkerheten deres. Så hender det at produksjonsteamet eller vaktene støter på turgåere som mer enn mindre tilfeldig legger turen forbi og har oversett skiltingen rundt gården.

SNAKKER IKKE: Lina Adampour valgte å trekke seg fra «Farmen Kjendis». I søndagens episode må storbonden svare for seg. Video: Rød Løper/ TV 2 Vis mer

Dahl har en klar oppfordring til nysgjerrige turgåere, og mest av alt til andre som på en mer alvorlig måte vurderer å tøye grenser:

- Vi ønsker at folk respekter de sperringene vi setter opp og lar være å forstyrre crew og deltakere, fastslår han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger