«Exit» på NRK:

Insidere forteller: Virkelighetens «Exit»

- Jeg blir nesten overrasket over at folk blir overrasket.

«EXIT»: De har penger, karriere og familie. Men de kjeder seg. Mørk og sjokkerende serie fra Oslos finansverden. Video: NRK Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Kokainstriper på glassbord, luksusprostituerte, høy champagneføring, ekstravagante biler, ville eiendommer og trofékoner. Et dobbeltliv, der man hjemme er familiefar, og man med gutta er «grisete horebukk». Det er premisset for NRKs nye serie «Exit».

Den siste uka har Dagbladet pratet med mennesker som selv har erfart, eller stått tett på, skyggesiden av Oslos finansmiljø. Av hensyn til sine familier, har flere bedt om å være anonyme.

Bakgrunnen for Dagbladets samtaler er fire finansmenn, som i 2017 fortalte sine oppsiktsvekkende historier fra miljøet. «Exit»-skuespillerne har fått se sladdede utgaver av disse intervjuene, som karakterene og hendelsene i serien er basert på.

Serieskaperne har selv anslått at rundt 70 prosent av det som skjer i serien, er basert på historiene disse fire fortalte.

- Aldri av moten

Enkelte Dagbladet har vært i kontakt med, opplever at «Exit» tar utgangspunkt i faktiske hendelser, men at den ikke gjenspeiler dagens virkelighet. Andre konkluderer med det motsatte:

- Jeg føler at jeg har sett serien, selv om jeg ikke har sett den. Disse scenene har utspilt seg foran meg i virkeligheten ved flere anledninger, sier en med mange års kjennskap til miljøet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer