Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

- Jeg skjønner at noe er riv ruskende galt når jeg synes jenta på bildet er feit

Norges største treningsblogger advarer mot fitness.

FØR: Dette bildet ble tatt av Nora Mathisen under en ferie i mai 2013. På sin egen blogg forteller hun om da bildene dukket opp på Facebook for kort tid siden, og hvordan hun ble flau over hvordan kroppen så ut. Den oppfatningen endret seg imidlertid raskt. Foto: Privat
FØR: Dette bildet ble tatt av Nora Mathisen under en ferie i mai 2013. På sin egen blogg forteller hun om da bildene dukket opp på Facebook for kort tid siden, og hvordan hun ble flau over hvordan kroppen så ut. Den oppfatningen endret seg imidlertid raskt. Foto: Privat Vis mer

(Dagbladet): - Det er ikke når jeg står på scenen og ikke har et gram fett på kroppen min at jeg føler meg finest. Da føler man seg tynn, liten og svak, ikke sunn og sterk, som er det forbildet jeg har lyst å fronte, sier Nora Mathisen (24) til Dagbladet.

For noen år siden startet hun med den nå enormt populære treningsformen «fitness». I dag står hun bak en av Norges største treningsblogger, med over 6000 daglige lesere.

- Fitnessbølgen har tatt av, og jeg føler meg medskyldig for å ha starta den. Jeg var en av de første i Norge, men nå finnes det mange tusen, sier Nora Mathisen (24) til Dagbladet.

Fitness er en type trening som på mange måter minner om kroppsbygging. Forskjellen ligger i et større fokus på muskelens størrelse og utseende.

Advarer mot fitness På sin egen blogg advarte 24-åringen nylig om hva man faktisk utsetter kroppen sin for, og skriver:

I KONKURRANSEFORM: Nora Mathisen (24) driver en av Norges største treningsblogger. Nå går hun ut for å advare andre om hvordan fitness kan påvirke kroppen og tankeform. Foto: Jim Dokken
I KONKURRANSEFORM: Nora Mathisen (24) driver en av Norges største treningsblogger. Nå går hun ut for å advare andre om hvordan fitness kan påvirke kroppen og tankeform. Foto: Jim Dokken Vis mer

«Nå legger jeg de ut på bloggen slik at alle kan se de, etter å ha kranglet med meg selv i en uke om jeg skulle gjøre det eller ikke. Hvorfor? Fordi jeg skjønner at noe er riv ruskende galt i mitt eget hode når jeg synes jenta på bildene under er feit.»

Dette til tross for at hun deltar i fitnesskonkurranser årlig, og finner resultatene av treningen givende. Hun har lyst til å være et forbilde som er sunt og sterk, men slik føles det ikke alltid.

- Det er lett å tenke at hvis du ikke har sixpack og blodårer som synes, så har du ikke lyktes i livet. Det er som alle ekstremer - det kan gå galt. Det er lett at det bikker over til at alt handler om det. Da kan man også få spiseforstyrrelser, noe som kan være enda vanskeligere å snu, sier Mathisen.

Ernæringsfysiolog, Øyvind Hansen, advarer også mot presset fitnesstreningen fører med seg. Han mener det er viktig å stille seg spørsmål om hvor mye man er villig til å ofre. Hans erfaring er at fitnessformen kan gå utover selvbildet, samlivet og energinivået.

FIT: Nora stiller i fitnesskonkurranse én gang i året. Mellom slagene lar hun kroppen hvile mye. Foto: Jim Dokken
FIT: Nora stiller i fitnesskonkurranse én gang i året. Mellom slagene lar hun kroppen hvile mye. Foto: Jim Dokken Vis mer

- Den ekstreme formen for fitnesstreningen kan føre med seg tunge tider. Se for deg at du har trent hardt over lengre tid, men likevel ikke kommer til noen finaleplass? Takler man det? spør Hansen.

- Manipulerer kroppsbildet Hans Kristian Stadheim, doktorstudentstipendiat ved Norges Idrettshøyskole, mener at fitness og muskelbygging kan forårsake et anstrengt forhold til mat.

- En manipulerer jo kroppsbildet sitt. Først skal du få vekk masse fett, noe som gjør at en går i energiunderskudd. Dette medfører at vedkommende i de siste ukene før en kroppsbyggingskonkurranse må spise lite, i tillegg til å spise «riktig mat», sier Stadheim og fortsetter:

 - Når perioden er over, eller konkurransen er ferdig, så er det naturlig å legge på seg igjen fordi man har begynt å spise vanlig mat igjen, forklarer Stadheim.

- Feil fokus Store deler av hverdagen til Mathisen dreier seg om trening og kosthold. Hun er utdannet økonom og jobber til vanlig i DnB. Særlig før konkurranser er det mange forberedelser for å få kroppen til å se så sterk ut som mulig.

- Etter at man har deltatt i en konkurranse går man tilbake til å ha en vanlig kropp. Det er det som er viktig at folk skal forstå. Man går ikke rundt sånn året rundt. Hvis man ser sånn ut hele året så er det noe som er feil, sier Mathisen og fortsetter:

- Da har man feil fokus. Det er viktig å skille sporten fra å ha en sunn livsstil. Når man er på slutten av en konkurransediett så er man ekstrem, ikke sunn, sier hun.

- Hvorfor konkurrerer du? 

- Fordi jeg elsker det, men alt har noe godt og noe vondt med seg. Jeg er snart 25 år, men det er ekstremt mange som begynner med dette når de er 16. Det kan være veldig farlig å få et så ekstremt forhold til trening og kropp så tidlig, sier Mathisen.
«Den fjerde spiseforstyrrelsen» Hans Kristian Stadheim påpeker hva som skjer hvis man utsettes for mye av dette. På lang sikt vil det ikke være bra for kroppen dersom en ikke har stålkontroll.

- Da kan dette gå over i spisefortyrrelsen som heter ortoreksi. Skal en derimot konkurrere i bodybuilding må en ha en overdrevet fokus på hvor mye en inntar av kalorier og hvor mye en forbruker, forklarer han.

Å telle kalorier mener Hans Kristian Stadheim vil forandre vedkommendes syn på mat. Om dette er fysisk skadelig for kroppen forskes det fortsatt på. Likevel finnes det faktorer som er typiske, og særlig skadelige, i fitnessmiljøet.

STILL SPØRSMÅL: Ernæringsfysiolog, Øyvind Hansen, ber alle stille seg spørsmål til om man takler et treningspress, da det bærer med seg tunge tider. Foto: Privat
STILL SPØRSMÅL: Ernæringsfysiolog, Øyvind Hansen, ber alle stille seg spørsmål til om man takler et treningspress, da det bærer med seg tunge tider. Foto: Privat Vis mer

- Internasjonalt er det kjent at flere i slike treningsmiljøer benytter seg av blant annet anabole steroider. Det er vist i flere longitudinelle studier at dette er uheldig både i forhold til blant annet kontraktilitetfunksjoner til hjertet, leverskader og at det kan påvirke psyken til de som har benyttet det.

Les mer om anabole steroider her.

Alt med måte Øyvind Hansen understreker at ortoreksi kan forekomme i alle former, og at det ikke bare er fitness-treningen som skaper press. Også på Olympiatoppen i Oslo har det forekommet tilfeller av spiseforstyrrelser. Stadheim påpeker imidlertid at det er svært indviduelt hvilke følger denne livsstilen kan få.

- Det viktigste er at det ikke går utover gledene i livet. Klarer du det, er det ingen grunn til å holde tilbake, sier Stadheim.

Styrketrening øker beintettheten til både kvinner og menn, og på sikt vil dette være en fordel for de som er utsatt for beinskjørhet.

NY SPISEFORSTYRRELSE: Doktorstipendiat ved NIH, Hans Kristian Stadheim, anbefaler å holde deg unna anabole steroider og ha et sunt forhold til styrketreningen og inntak av mat. Foto: NIH
NY SPISEFORSTYRRELSE: Doktorstipendiat ved NIH, Hans Kristian Stadheim, anbefaler å holde deg unna anabole steroider og ha et sunt forhold til styrketreningen og inntak av mat. Foto: NIH Vis mer

- Mitt tips er derfor: Hold deg unna anabole steroider og ha et sunt forhold til styrketreningen og inntak av mat. Tross alt er det bedre å trene styrke enn å bare sitte i sofaen og se på OL, men så klart — alt med måte, avslutter han.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media