Live-published photos and videos via Shootitlive

Finalen i Eurovision Song Contest 2017:

Jowst vekker oppsikt i Eurovision-finalen: - Er det der en fektemaske?

Joakim With Steens lysmaske «snakkis» på Twitter under finalen. 

KIEV/OSLO (Dagbladet): Lørdag kveld er kvelden utallige Melodi Grand Prix-fans, artister og delegasjoner har ventet på i evigheter: Årets vinner av Eurovision Song Contest skal avgjøres.

Det er selvsagt knyttet stor spenning til hvilken av de 26 deltakende nasjonene som stikker av med den gjeve førsteplassen, men det er noen soleklare favoritter.

I timene før finalen begynte, var det Francesco Gabbani fra Italia, Salvador Sobral fra Portugal, Bulgarias Kristian Kostov, Blanche fra Belgia, Ilinca feat. Alex Florea fra Romania og Sveriges Robin Bengtsson som lå øverst på bettinglistene, i synkende rekkefølge, hos ESC Today.

- Får 12 poeng om han holder kjeft

I dagene før finalen trakk de 20 finalistene, vertslandet Ukraina og «de fem store» i Den europeiske kringkastingsunion, Italia, Frankrike, Spania, Tyskland og Storbritannia rekkefølgen de skulle opptre i.

Imri Ziv (25) fra Israel med låta «I Feel Alive» var aller først ut, og selv om han har skapt partystemning med låta tidligere, satt den ikke helt som den skulle i kveld.

På Twitter mente folk at framføringen var skjelvende og lite imponerende: «12 poeng til Israel hvis han holder kjeft nå», var blant tweet'ene.

ÅPNET SHOWET: Israel og Imri Ziv med låta «I Feel Alive». Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
ÅPNET SHOWET: Israel og Imri Ziv med låta «I Feel Alive». Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Norges håp i finalen, Jowst, lå på 17. plass over oddsfavorittene, rett bak Isaiah Firebrace fra Australia, ifølge ESC Today, og var også det 17. bidraget som inntok scenen i finalen.

Delte meninger om Jowst

Teknikken så ut til å funke for de norske gutta - den mye omtalte LED-maska virket som den skulle. Stemningen var imidlertid temmelig laber på pressesenteret mens de stod på scenen, og vokalen til Aleksander Walmann druknet litt til tider.

På Twitter var enkelte relativt nådeløse mot Jowst-gutta: «Det lenge etterlengtede samarbeidet mellom Daft Punk og a-ha viste seg å bli mindre vellykket enn antatt» og «Lett-utgave av Daft Punk» var det noen som mente.

Andre valgte å gjøre narr av lysmaska eller spøkte med at de oppfattet teksten feil: «I'm gonna kill that horse in my bed?», var det en som foreslo.

Før finalen sa Joakim With Steen at LED-maska, som streiket tidligere denne uka, var nødt til å funke under finalen om de skulle hevde seg i toppen. Og på Twitter vekker den i hvert fall oppmerksomhet:

«Er dette en fektemaske?» er det en som undrer, mens flere trekker paralleller til «Star Wars»-figuren Kylo Rens maske. Andre igjen mener at With Steen minner om en av figurene fra animefilmen «Chihiro og heksene» i maska.

MGP-ekspertenes spådommer om at «Grab The Moment» er en låt med en annerledes appell i ESC-sammenheng, kan imidlertid se ut til å stemme:

«Norges bidrag er hittil det eneste nummeret jeg kunne tenkt meg å høre igjen, av egen fri vilje» er det en som twitrer, mens andre skriver at de kan tenke seg å høre på låta i bilen.

«Good Evening Europe»-blogger Guri Idsø Viken kunne melde fra salen at gjennomføringen var god, men at Jowst skapte litt mindre jubel enn hun forventet.

Morten Thomassen, leder i den norske MGP-klubben, kunne på sin side melde om god stemning blant fansen inne i ESC-arenaen i Kiev:

- Kjempebra innsats! Stor stemning i salen og alle i «green room» danset til Norge, forteller han til Dagbladet.

FORNØYDE: Jowst-gutta sammen med Danmarks deltaker, Anja Nissen, i «green room». Foto: NRK
FORNØYDE: Jowst-gutta sammen med Danmarks deltaker, Anja Nissen, i «green room». Foto: NRK Vis mer

Tidligere MGP-general Per Sundnes mener også at de norske gutta leverte da det gjaldt som mest:

- Gullbra! Dette blir topp ti, de er solide.

Selv er den norske duoen strålende fornøyde med hvordan gjennomføringen av finaleshowet ble:

- Vi gjorde vår absolutt beste opptreden i kveld. Best everr! sier With Steen fra «green room».

- Vi er så utrolig stolte og glade, legger Walmann til.

- Få dere et rom

Polens Kasia Moś framførte «Flashlight», og på Twitter var det flere som mente at låta hadde passet som åpningslåta i en James Bond-film. Noen valgte heller å trekke fram antrekket hennes, som er lite originalt i årets ESC: En hvit, fotsid kjole.

NaviBand fra Hviterussland fikk på sin side oppmerksomhet for saftig kyssing i sitt nummer, og noen twitret at de burde «finne seg et rom».

Andre spøkte med at de var til forveksling like rocke-duoen The White Stripes, som la opp i 2011.

Saken fortsetter under bildene.

INSPIRASJON?: På Twitter ble NaviBand sammenlignet med band som The White Stripes (t.h.) og Mumford & Sons. Foto: NTB scanpix
INSPIRASJON?: På Twitter ble NaviBand sammenlignet med band som The White Stripes (t.h.) og Mumford & Sons. Foto: NTB scanpix Vis mer
KLINTE TIL: Hviterusslands NaviBand overrasket med et saftig kyss på scenen. Foto: NTB scanpix
KLINTE TIL: Hviterusslands NaviBand overrasket med et saftig kyss på scenen. Foto: NTB scanpix Vis mer

SunStroke Project fra Moldova skapte skikkelig klappe-i-takt-stemning på presserommet, og på Twitter lot folk seg begeistre over at «epic sax guy» var tilbake.

Bandet, og saksofonisten Sergey Stepanov, var nemlig også med i ESC i Oslo i 2010, og måten Stepanov «jokke-spilte» på gikk viralt.

TILBAKE I ESC: Moldova og SunStroke Project skapte liv med bidraget «Hey, Mamma» i Kiev.  Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
TILBAKE I ESC: Moldova og SunStroke Project skapte liv med bidraget «Hey, Mamma» i Kiev. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Tror det ødelegger gullsjansene

Storfavoritten fra Italia var nummer ni ut i finalen, og Gabbani sørget for liv og leven både i salen og på presserommet. Tidligere MGP-general Per Sundnes mente imidlertid at han ikke levde helt opp til forventningene:

- Det er spesielt at Italia ikke er helt på når det gjelder produksjonen. Jeg tror det ødelegger gullsjansene. Han er litt for tam, lød dommen fra Sundnes.

STORFAVORITT: Francesco Gabbani, med bidraget «Occidentali's Karma».  Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
STORFAVORITT: Francesco Gabbani, med bidraget «Occidentali's Karma». Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Dagbladets anmelder, Torgrim Øyre, mente på sin side at Italia leverte varene og kastet en femmer på terningen i sin anmeldelse av finalelåtene:

«Refrenget sitter som en kule og salen kauker med til denne smektende latino-popen før vi har kommet midtveis. Det kan gå veien, dette», mener han.

ELSKER ITALIA: ESC-bloggerne Astrid Foldal og Guri Idsø Viken holder en knapp på Francesco Gabbani. Foto: Privat
ELSKER ITALIA: ESC-bloggerne Astrid Foldal og Guri Idsø Viken holder en knapp på Francesco Gabbani. Foto: Privat Vis mer

Guri Idsø Viken og Astrid Foldal, som driver bloggen «Good Evening Europe», har begge Italia som sin favoritt - og forteller Dagbladet at de er til stede i salen med et italiensk flagg.

- Er et unikum

En av kveldens andre storfavoritter, Salvador Sobral fra Portugal, var den første av kveldens artister som valgte bort den store hovedscenen: Han skapte heller en rørende intimitet på en liten, rund scene midt i publikumshavet.

Og mens han sang falt det støyende pressesenteret til ro, og Armenias sanger, Artsvik, kunne bli sett mens hun rørt tørket bort en tåre fra ansiktet sitt.

- Jeg er nok litt svak for Portugal, men jeg tror og håper den tar gullet! var Per Sundnes' reaksjon etter Sobrals framføring.

Også anmelder Øyre mener at den portugisiske 27-åringen skiller seg tydelig ut i finalen:

«Salvador Sobral er utvilsomt et unikum i denne sammenhengen. Han synger med hjertet utenpå dressjakken, mens fiolinene gråter vakkert i bakgrunnen» skriver han, og triller en femmer på terningen.

Saken fortsetter under bildet.

SKILTE SEG UT: Portugals Salvador Sobral,  med bidraget «Amar Pelos Dois».  Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
SKILTE SEG UT: Portugals Salvador Sobral, med bidraget «Amar Pelos Dois». Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Stemme som sprakk og mangel på sjarm

Spanias deltaker, Manel Navarro, framførte låta «Do It For Your Lover». Som et av «de fem store» EBU-landene var Spania direktekvalifisert til finalen, men Navarro skuffet. Da han skulle treffe en av de høye tonene i låta, sprakk stemmen hans ganske kraftig.

Robin Bengtsson fra Sverige leverte derimot en framføring av dansbare «I Can't Go On» som satt som et skudd, ifølge Per Sundnes.

- Sverige leverer hundre prosent. Men selv om vi applauderer tror jeg ikke det blir medalje, sier han til Dagbladet.

DANSBAR: Robin Bengtsson framfører «I  Can't Go On» for Sverige. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
DANSBAR: Robin Bengtsson framfører «I Can't Go On» for Sverige. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Anmelder Øyre synes heller ikke at Bengtsson er særpreget nok som vokalist, og er streng i sin vurdering: Terningkast tre. Imidlertid var Sverige land nummer 24 av totalt 26, og det regnes tradisjonelt som en fordel å opptre lengst mulig ut i ESC-finalen.

En av årets andre store favoritter, 17 år gamle Kristian Kostov, gikk på scenen som kveldens nest siste artist. Han leverte en sterk versjon av balladen «Beautiful Mess».

- Overlegent fra fjortisen. Veldig sterk og unormalt bra på scena, mener Sundnes.

Helt til slutt var det Alma Maquet fra Frankrike, som for øvrig snakker fire språk, som skulle framføre sin låt, «Requiem».

PARIS:  Alma, Frankrike med låta «Requiem». Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
PARIS:  Alma, Frankrike med låta «Requiem». Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Twitter ble ikke helt overbevist, og mange valgte å twitre om 28-åringens utseende eller den parisiske bacdrop'en framfor om selve bidraget. Anmelder Øyre er i hvert fall delvis enig og gir terningkast tre: «Det ser bedre ut enn det låter».