FÅR KRITIKK: TV 2-profilene Katarina Flatland og Ida Fladen var nylig i Malawi som en del av oppkjøringa til Plans kampanje mot barneekteskap, der de to stiller opp gratis. Nå får Flatland og Fladen kritikk for Instagram-bildene de publiserte fra turen, som Bundu-redaktør Maren Sæbø mener bidrar til å formidle stereotypier. Foto: Tor Gunnar Berland / Stella Pictures
FÅR KRITIKK: TV 2-profilene Katarina Flatland og Ida Fladen var nylig i Malawi som en del av oppkjøringa til Plans kampanje mot barneekteskap, der de to stiller opp gratis. Nå får Flatland og Fladen kritikk for Instagram-bildene de publiserte fra turen, som Bundu-redaktør Maren Sæbø mener bidrar til å formidle stereotypier. Foto: Tor Gunnar Berland / Stella PicturesVis mer

Kaller Ida Fladen og Katarina Flatlands Plan-oppdrag for parodi

Får refs for Afrika-bilder i sosiale medier. 

(Dagbladet): For to uker siden meldte Katarina Flatland på sin Instagram-konto at hun og Ida Fladen skulle på eventyr i Afrika, og i uka som fulgte publiserte begge to en rekke bilder fra turen til Malawi.

Turen ble gjennomført i samarbeid med Plan International Norge, som en del av organisasjonens kampanje mot barneekteskap.

KRITISK: Maren Sæbø, frilansjournalist og redaktør for nettstedet Bundu.no. Foto:  Privat Vis mer

I kommentarfeltet under Instagram-bildene til Flatland og Fladen er det mange som uttrykker entusiasme over de to TV 2-profilenes engasjement.

Men ikke alle er like positive.

Frilansjournalist og redaktør for nettstedet Bundu.no, Maren Sæbø, har skrevet en kommentar i Aftenposten der hun stiller seg kritisk til måten Flatland og Fladen har framstilt turen på i sosiale medier.

I kommentaren, som har overskriften «Barbie ut av Afrika», skriver Sæbø blant annet at «Spesielt Fladens posteringer i sosiale medier var nær populære parodieringer som finnes på Instagram og i blogger som vil ta et oppgjør med stereotype holdninger til Afrika».

Videre setter Sæbø spørsmålstegn ved «hvordan Plan skal jobbe mot holdninger og fordommer i Malawi, når de ikke klarer å få øye på dem selv her», og ønsker organisasjonen lykke til med neste kampanje.

- Utdatert narrativ

Til Dagbladet sier Sæbø at hun spesielt reagerte på Fladens første bilde fra Malawi-besøket, der TV 2-profilen poserer sammen med en gruppe barn.

- Bildet så ut som om det var hentet fra en parodikonto. Det opprettholder et bilde av Afrika som et kontinent hvor folket er en navnløs masse i et navnløst land. Vi ville jo ikke posta bilder av norske barn på samme måte. Det er et utdatert narrativ, mener Sæbø.

Hun viser til at Fladen kjapt fikk reaksjoner på bildet i eget kommentarfelt, der flere påpeker at Afrika ikke er et land.

- Fladen har åpenbart ikke truffet, sier Sæbø om bildet.

- Jeg tror ikke at Ida Fladen tror at Afrika er et land. Jeg tror ikke at de er så korttenkte som de kanskje framstår, men jeg tror de har bomma på publikum og på bruken av sosiale medier - Flatland i mindre grad enn Fladen, legger hun til.

Sæbø mener at TV-profilenes framstilling av turen i sosiale medier er problematisk for Plan fordi det er stereotypiene kvinnene formidler som blir gjenstand for diskusjon, og ikke organisasjonens barneekteskap-kampanje.

- Det er spesielt å skulle jobbe mot holdninger i Malawi når man ikke ser hvordan man reproduserer holdninger her hjemme.

Plan: - Utrolig urettferdig

Kommunikasjonssjef Siv Meisingseth i Plan International Norge sier til Dagbladet at Flatland og Fladens Instagram-bilder ikke er en del av kampanjen mot barneekteskap, som rulles ut i september, men at de to på eget initiativ postet innlegg på sine respektive profiler under oppholdet.

- De er to damer med stor tilhengerskare i sosiale medier. Vi ville ikke nekte dem å poste når de har vært med på tur, og har ikke vært med på å sensurere dem på noe vis, sier Meisingseth.

Hun forteller at Fladen og Flatlands Malawi-reise og -opphold ble dekket av Plan, og at de to stiller opp gratis for kampanjen.

- Jeg synes det er utrolig urettferdig å si at bildene deres ser ut som om de er hentet fra parodikontoer. Dette er to damer som har dratt ned med voldsomt engasjement, og har lyst til å gjøre noe bra for vår kampanje, sier Meisingseth, og fortsetter:

FÅR STØTTE: Plan Norges kommunikasjonssjef støtter Ida Fladen og Katarina Flatland (bildet), og synes det er leit for de to TV-profilene at Instagram-bildene deres fra Malawi har blitt et tema. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Vis mer

- De poster kanskje et bilde som noen ikke synes er bra, men det er bare et lite element i en mye større sak. Vi skal bekjempe barneekteskap - det er det viktigste.

Plan-kommunikasjonssjefen synes det er leit for Fladen og Flatland at Instagram-bildene fra turen har blitt et tema.

- De har brukt fritida si på kampanjen, og gjør det med dyptfølt engasjement. At de blir hengt ut for det føles sikkert ikke så veldig bra.

Skriver under fotoinstruks

- Maren Sæbø etterlyser navn på de avbildede i Fladen og Flatlands bilder. Hva tenker du om det?

- Når man reiser på tur i Plan-sammenheng har vi en egen instruks om barns beskyttelse som man må undertegne. Det går blant annet ut på at man ikke skal oppgi barns fulle navn eller hvilken landsby man er i. Det gjøres for å beskytte barn fra å bli oppsøkt av personer som ikke skal oppsøke dem. Både Fladen og Flatland undertegnet denne instruksen, sier Meisingseth.

Hun erkjenner at sosiale medier kunne vært et eget punkt i instruksen, noe det ikke er i dag.

- Debatten som har kommet nå viser at vi kan ha sosiale medier som et punkt, men det er ikke for å si at det har gått gærent med Fladen og Flatlands tur. Det er viktig å tenke på hvilke kanaler vi poster i og hvilke budskaper vi formidler, slår Meisingseth fast.

Dagbladet har gjentatte ganger forsøkt å få en kommentar fra Katarina Flatland, uten resultat.

Fladen svarer på kritikken

Ida Fladen skriver i en SMS til Dagbladet at hun har skrevet en kommentar om dette på sin Facebook-side, og at det hun har å si står der.

Fladens tekst er skrevet som et direkte svar til Maren Sæbøs Aftenposten-kronikk, mer spesifikt avsnittet som handler om å «by på noe mer» når man deler bilder av afrikanske barn i sosiale medier.

SVARER PÅ KRITIKKEN: Ida Fladen har svart Maren Sæbø på sin private Facebook-profil. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Sæbø etterlyser navn, sted, kontekst eller navn på hvilket land de befinner seg i, og skriver at det er «fullt mulig å formidle både alvorlige og mindre alvorlige ting, også fra Afrika, uten å redusere kontinentets innbyggere til en navnløs masse som må reddes av utsendte kjendiser.»

Slik svarer Fladen:

«Akkurat de to bildene du bruker som eksempler handlet ikke om å "by på noe mer", de handlet om å dele øyeblikk og opplevelser fra min hverdag - som er en stor del av sosiale medier. En annen del av sosiale medier er å bruke posisjonen sin til å sette fokus på viktige temaer. Og målet med å legge ut de seks andre bildene, som du ikke nevner, var å få mine følgere til å engasjere seg i kampen mot barneekteskap.» skriver TV-profilen på Facebook.

Undertegnet kontrakt

Videre påpeker Fladen at hun i dette tilfellet undertegnet en kontrakt om barns beskyttelse som sier at man ikke skal oppgi navn og sted, men understreker samtidig at hun ikke nødvendigvis ville oppgitt navn eller sted hvis hun publiserte et bilde av en gjeng norske barn, enten fordi det ikke er relevant eller av hensyn til personvern.

«Men fordi jeg er i Malawi og noen alltid er ute etter å ta "sånne som meg" i å generalisere og fremme en stereotypisk holding, så skal jeg oppføre meg annerledes i sosiale medier? Er det ikke nettopp da det blir diskriminerende?

Mine regler går ut på å behandle alle mennesker likt, uansett hvor i verden de holder til.» slår Fladen fast.

Avslutningsvis skriver hun at hun håper at flere enn henne nå vil rette fokus mot det hun anser som mer viktig enn denne debatten, nemlig å stoppe barneekteskap.

Fladen kvitterer med følgende avslutning:

«Hilsen utsendt kjendis som ikke prøver å redde en navnløs masse, men bidra med det lille jeg kan for å for å få til endring.»