Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Kate Upton-effekten: - Nå legger vi på falskt fett på modellene

Barmfagre og formfulle Kate (20) kan forandre industrien.

(Dagbladet): Etter at den amerikanske modellen Kate Upton ble valgt til å pryde badedraktugaven til Sports Illustrated i vinter, har karrieren hennes eksplodert.

Nå viser det seg at hun kan ha forandret modell-industrien også, skriver Fox News. Da Kate slo gjennom fikk hun kritikk av flere for å være for formfull og lite glamorøs.

Victoria's Secret' moteredaktør og rekrutteringsansvarlige, Sophia Neophitou, slo for eksempel fast overfor New York Times at undertøyskjeden aldri kunne ha brukt Upton.

- Hun har altfor store former til at hun kan bli benyttet av oss. Hun er som en side 3-pike, en fotballfrue med for blondt hår og med et ansikt som alle med nok penger kan gå og kjøpe, lød det bitende utspillet fra motetoppen i februar.

- Mye å ta i, mye å være glad i Seinere fulgte en rekke skandaler der reklamene hennes ble trukket fra skjermene, mens populariteten hennes økte i samme takt. Norske Eivor Øvrebø, manager i Team Model Norge og en av nestorene innen norsk motebransje, sa seg overfor Dagbladet enig i at Upton var for formfull.

- Jeg vil si at hun ser ganske «sliten» ut, men make-upen og stilen gjør henne slik. I noen kretser er glamourstilen populær, og vi har også noen som likner litt på henne her i landet, sa Øvrebø.

Kate Upton-effekten: - Nå legger vi på falskt fett på modellene

- Gutta synes nok jenta er «griseflott» i forhold til catwalkmodellene. Mye å ta i, mye å være glad i, sa Øvrebø.

- Tror du Kate Uptons suksess med «store» former kan føre til at catwalkmodellene blir større?

- Det vil være å gå litt langt. Hvis man kunne komme til en mellomting mellom hvordan modellene ser ut i dag og formene til Kate Upton, hadde det kanskje ikke skadet, svarte Øvrebø.

Nå ser det ut til at det er flere som vil erstatte catwalkmodellene med modeller nærmere Kate Upton.

- Tynne selger ikke Fox News melder at den siste trenden i bransjen er at magasinene bruker bildebehandlingsprogrammer for å få modellene til å se mer formfulle ut.

- Jeg må behandle bildene for å få klienter til å se større og mer kvinnelige ut før jeg sender inn bildene. Tynne selger ikke, sier en modellmanager Fox News beskriver som ledende i bransjen.

Modellmanageren og magasinutgiveren Nadja Atwal sier at hun kjenner til trenden.

- Disse stakkars jentene er blitt tvunget til å miste selve formene som folk flest ser på som attraktivt. Så når du skal gjøre en sexy fotoshoot med en tynn jente, må du rett og slett legge på volum via bildebehandling, sier hun.

- Folk kan kjenne seg igjen hos Upton Kanskje er det populariteten til kvinner som Kate Upton, Beyonce og Kim Kardashian som har fått motebransjen til å våkne opp etter år med stadig tynnere modeller.

For historien om Kate Upton har vært en kommersiell suksess så langt. Flere påpeker imidlertid at dette kan ha like mye å gjøre med hvordan modellens personlighet er - i det minste i det offentlige rom. Upton har nemlig markedsført seg selv kraftig, noe som blant annet imponerte BI-professor i markedsføring Tor W. Andreassen.

- Det som gir henne drivkraft er at hun framstår som en utadvendt, likandes og jordnær jente innenfor de litt tacky glamourmodell-rammene. Personligheten hun har klart å utvikle - enten den er falsk eller ekte - gjør at folk kan kjenne seg igjen hos henne, sa Andreassen til Dagbladet tidligere i år.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media