Kendall Jenner

Kendall Jenners Pepsi-reklame totalslaktes: - Sjokkerende djevelsk

Hele konseptet kalles et tonedøvt forsøk.

Vekker reaksjoner: Pepsis reklamefilm «Live For Now Moments Anthem» med Kendall Jenner i hovedrollen, vekker sterke reaksjoner. Flere mener det er et tonedøvt forsøk på en politisk bevegelse, og at det som skjer i videoen er virkelighetsfjernt. Video: Pepsi Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Ingen virker å være fornøyd med den nye reklamen for brusgiganten Pepsi, med modell og realitystjerne Kendall Jenner (21) i hovedrollen.

Reklamen slaktes av folk med all slags mulig bakgrunn, og med ulike meninger. Men én ting virker de å være enig i: Pepsi-reklamen som ble sluppet tirsdag kveld, har de lite til overs for.

- Den nye Pepsi-reklamen med Kendall Jenner er sjokkerende djevelsk. Absurd, politisk korrekt galskap, selvskryt og galskap for oversensitive, skriver den svært frittalende frokost-TV-verten Piers Morgan på Twitter.

Se videoen i vinduet øverst og bedøm selv!

Ber om boikott

Akkurat hva den tidligere avisredaktøren legger i den voldsomme tiraden, er ikke altfor godt å si. Twitter-provokatøren er imidlertid ikke den eneste som synes reklamen ikke faller i smak.

Den to og et halvt minutter lange reklamefilmen har fått tittelen «Live for now moments anthem» og Skip Marley-låta «Lions» går gjennom reklamen.

Den kalles et tonedøvt forsøk på å skape en politisk motstandsbevegelse. Det har gått så langt som at en stor skare på sosiale medier ber om boikott av brusgiganten.

- Etter å ha sett denne Pepsi-reklamen gjorde jeg det sanne og rette ved å kjøpe en 12-pakning med Coca-Cola i stedet, skriver det demokratiske medlemmet av Representantenes Hus, Ted Lieu.

Mangfold

HJEMMEFEST: Pepsis Super Bowl-reklame utspiller seg på en hjemme alene-fest, der foreldrene brått kommer hjem. Video: Pepsi Next Vis mer

Pepsi sier i en uttalelse til Buzzfeed at reklamen ble laget for å vise folk fra rundt omkring i verden komme sammen.

- Dette er en global kampanje som viser folk fra forskjellige stadier av livet som kommer sammen i harmoni. Vi mener det er et viktig budskap å få fram, sier de.

Videoen viser en stor samling unge mennesker som går i et slags demonstrasjonstog. De holder oppe plakater og knytter nevene sine mens de marsjerer i gatene.

Samtidig står Kendall Jenner på en trapp iført en platinablond parykk. Modellen og Kardashian-søstera står i en photoshoot, men bestemmer seg for å kaste parykken og smøre vekk leppestiften for å slå følge med demonstrantene.

Da demonstrasjonstoget møter en rekke politifolk som står i veien, plukker Jenner opp en kald Pepsi, går bestemt fram til en av politimennene og gir ham en brusboks.

Deretter går hun tilbake i toget og er alles helt, mens politimennene bare smiler.

Prisvinnende bilde

Reklamefilmen blir spesielt kritisert for å etterape bevegelsen Black Lives Matter. Bildet av Jenner som langer en Pepsi til politimannen er blitt stilt ved siden av det prisvinnende bildet av aktivisten Ieshia Evans.

Ieshia Evans ble i fjor pågrepet da hun gikk fram aleine mot politiet under store demonstrasjoner i Baton Rouge i Louisiana. Demonstrasjonene var en reaksjon på at afroamerikaneren Alton Sterling ble skutt av politiet.

SAMMENLIKNES: Dette bildet av den ensomme aktivisten Ieshia Evans, vant flere prestisjefylte priser i fjor. Evans ble pågrepet da hun gikk fram til politiet under demonstrasjoner i Baton Rouge i Louisiana. Bildet av Jenner sammenliknes med dette, men ikke på en positiv måte. Foto: REUTERS/Jonathan Bachman/NTB scanpix
SAMMENLIKNES: Dette bildet av den ensomme aktivisten Ieshia Evans, vant flere prestisjefylte priser i fjor. Evans ble pågrepet da hun gikk fram til politiet under demonstrasjoner i Baton Rouge i Louisiana. Bildet av Jenner sammenliknes med dette, men ikke på en positiv måte. Foto: REUTERS/Jonathan Bachman/NTB scanpix Vis mer

- I motsetning til de ekte politifolkene i opprørsutstyr i Louisiana, er de mistenkelig pene politifolkene i Pepsi-reklamen ikledd capser og T-skjorter. Pepsi virker som de vil at kundene skal kjenne dem som motstandens brusmerkere. De skiltbærende unge menneskene som står opp med nytt mot i Trump-æraen. I stedet kommer merket fra det som håpløst tonedøve, skriver Los Angeles Times.

Jenner er den første modellen siden Cindy Crawford i 1992 som har fått sin egne internasjonale Pepsi-reklame.

RØRENDE TALE: I år gjorde Caitlyn Jenner (65) det kjent at hun ønsket å skiftet kjønn. I går mottok hun en pris for å ha vist mot under ESPY-awards som hyller sportspersonligheter. Video: ESPY / Reuters Vis mer

Vil du logge inn før du fortsetter?

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer