Tida før prins Henriks bortgang 13. februar var preget av usikkerhet og mangel på klare svar. Dronning Margrethes ektemann gjennom 51 år hadde slitt med helsa over lang tid, og skapte mot slutten overskrifter for en rekke kontroversielle uttalelser.
Først i september gikk det danske hoffet ut og meddelte at prinsen hadde fått påvist demens. I tida etter rettet flere skarp kritikk mot kongehuset for å ha vært altfor tilbakeholdne hva gjelder opplysninger om Henriks sykdom.
I et større intervju med bladet Markedsføring tar kongehusets kommunikasjonssjef, Lene Balleby, nå bladet fra munnen om den krevende perioden. Hun gir leserne et innblikk i hvordan det er å ha ansvar for kommunikasjonsavdelingen, og hvordan de arbeider eksempelvis ved et kongelig dødsfall.
- Et «krigsrom»
Selv sov hun på en sofa på Amalienborg under den mest hektiske perioden, ifølge danske Ekstra Bladet.
- Mitt rom fungerte som et «krigsrom», og i ledelsen var vi en styregruppe som møttes både morgen og kveld. Vi hadde hele tida tett dialog med hverandre, andre aktører og selvfølgelig den kongelige familie, om hva som skulle skje og hva som skulle gå ut av opplysninger, sier Balleby til Markedsføring.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger