Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Forbrukertilsynet:

Krever svar fra Anne Brith Davidsen etter kursklager

Forbrukertilsynet har sendt influenseren et brev der de ber om at hun svarer for markedsføringen i forbindelse med det omstridte kurset.

flere føler seg lurt: Tidligere toppblogger Anne Brith Davidsen er i hardt vær etter at flere deltakere på hennes influenserkurs føler seg lurt. Reporter: Emilie Rydning / Dagbladet TV Vis mer

Forrige uke bekreftet Forbrukertilsynet til Dagbladet at de ville se på om de skulle følge opp en klage på markedsføringen rundt tidligere blogger Anne Brith Davidsens (44) influenserkurs.

Onsdag var det totalt seks klager inne mot kurset, og de gikk ut på manglende oppfølging, villedende markedsføring og kjøpepress.

Dagbladet var forrige uke i kontakt med ti av totalt rundt hundre kursdeltakere. Sju av dem fortalte om sin misnøye med kurset, og mente de ikke hadde fått det de hadde betalt for. Tre var fornøyde med kurset.

Forbrukertilsynet har nå sendt et brev til Davidsen hvor de ber om redegjørelse for markedsføringen.

Uvanlig mange klager

I brevet, som Dagbladet har fått innsyn i, står det følgende:

«Klagene reiser flere spørsmål etter regelverket vi fører tilsyn med. Før vi eventuelt går videre med saken ønsker vi å informere om regelverket, i tillegg til at vi ber om dine tilbakemeldinger på forholdene som er adressert i klagene. Vi ber også om at du sender eventuell dokumentasjon der vi etterspør dette».

Avdelingsleder i Forbrukertilsynet, Tonje Skjelbostad, sier til Dagbladet at antall klager har vært et element som gjør at de nå velger å gå videre med saken.

- Vi får vanligvis ikke så mange klager på denne type konsept. Det er vanskelig å spekulere i årsaken, men det har vært mye fokus det siste året på at vi ser nærmere på markedsføringen til influensere. Om folk nå er bedre kjent med at de kan klage til oss, eller om de reagerer ekstra sterkt, vet jeg ikke, sier hun.

Videre omtaler brevet markedsføringslovenes paragraf 3, 6, 7 og 8. De omhandler blant annet at påstander i markedsføringen om faktiske forhold skal kunne dokumenteres, og at urimelig handelspraksis er forbudt.

Skjelbostad forklarer at de har tatt et bredt utgangspunkt i loven for å få mer informasjon før de går videre.

Klagerne hevder at de ble fortalt at det var få plasser igjen på kurset, og at de måtte ta en umiddelbar avgjørelse dersom plassen ikke skulle gå til noen andre.

Krever svar etter annonse

Forbrukertilsynet ber i brevet om en redegjørelse for avtaleprosessen etter Snapchat-annonsen hvor det framgikk at Davidsen søkte ti personer til kurset, hvor hun skulle hjelpe deltakerne med å komme i gang med sine profiler, samt støtte det kommende året.

ANNONSEN: Denne annonsen ble lagt ut i fjor vår. Forbrukertilsynet reagerer i et brev til Davidsen. Foto: Skjermdump/Snapchat
ANNONSEN: Denne annonsen ble lagt ut i fjor vår. Forbrukertilsynet reagerer i et brev til Davidsen. Foto: Skjermdump/Snapchat Vis mer

«Er du den neste store influenceren?», het det i annonsen.

Forbrukertilsynet ber om informasjon om hvor mange personer som fikk tilbud om å være med i kurset, antall deltakere på nåværende tidspunkt, hvordan avtalen ble inngått og hvilken informasjon som framgikk av kontrakten.

«I flere av klagene blir det vist til at du skal ha lovet personlig oppfølging og telefonsamtaler, men at dette ikke har blitt fulgt opp. Tilsynet ønsker her en tilbakemelding på hvordan du har fulgt opp disse samtalene, herunder dine rutiner for å sikre at kursdeltakerne som har blitt forespeilet en kort samtale hver 14. dag i et halvt år har fått dette», står det videre.

Brevet omfatter at en av deltakerne ble brukt i markedsføring av kurset, hvor det framgikk at vedkommende skal ha tidoblet antall lesere på bloggen siden april. Dette ber Forbrukertilsynet dokumentasjon på, ettersom deltakeren selv mener dette ikke stemmer.

KVINNER SOM HATER KVINNER: Det tidligere toppbloggeren Anne Brith Davidsen er aktuell med boka «Kvinner som hater kvinner», som slippes på kvinnedagen 8. mars. Her leser hun et utdrag fra boka, noe som tydelig vekker sterke følelser hos den nybakte forfatteren. Video: Elias Kr. Zahl-Pettersen / Ingunn Doholt, Dagbladet Vis mer

Det loves også 1000 nye følgere i måneden gjennom et Instagram-kurs fra en ekstern leverandør, dersom rådene følges «slavisk».

«Forbrukertilsynet stiller seg tvilende til at denne påstanden er dokumenterbar, og ber om en tilbakemelding på hva du baserer denne påstanden på, samt eventuell dokumentasjon».

Frist i mars

Forbrukertilsynet skriver at forbrukere har angrerett når en avtale er inngått ifølge loven. Dette innebærer at forbrukeren skal få tilsendt angrerettskjema.

«I flere av klagene framkommer det at kursdeltakerne ikke har blitt opplyst om angreretten, og at de ikke har mottatt angrerettskjema. Forbrukertilsynet ber om din tilbakemelding på dette, herunder hvilken informasjon deltakerne har fått om deres rettigheter etter angrerettloven».

Davidsen har fått frist til å svare 5. mars.

Forbrukertilsynet avdelingsleder Skjelbostad forklarer at det ikke vil bli vurdert eventuelle konsekvenser før etter Davidsen har besvart brevet, og understreker at hun på spørsmål om mulige utfall ved brudd, kun uttaler seg på generelt grunnlag.

- Det er muligheter for å bruke sanksjoner ved brudd på markedsføringsloven og angrerettloven. Det er i så fall to muligheter - å vedta tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr, sier hun.

Davidsens advokat, Tony Vangen, fortalte onsdag at klienten hans er syk, og ikke er tilgjengelig for kommentar.

Det har ikke lykkes Dagbladet å få en kommentar fra Vangen torsdag.

Davidsen skrev forrige uke til Dagbladet at hun ikke kjente seg igjen i beskrivelsene av kurset.

- En liten seier

En av kursdeltakerne som har gått hardt ut mot Davidsen, Mette Ask (39), sier til Dagbladet at hun er glad for at Forbrukertilsynet tar saken på alvor.

- Jeg er utrolig lettet over at dette tas seriøst og at bedriften nå må sende inn dokumentasjon på det som blir etterspurt. Nå har Anne Brith muligheten til å svare for seg utenfor media, slik hun ønsker ifølge hennes egne uttalelser, sier hun.

TRAKK SEG FRA KURSET: Mette Ask (39) var én av deltakerne som gikk hardt ut mot kurset. Hun er lettet over at Forbrukertilsynet tar saken alvorlig. Foto: Privat
TRAKK SEG FRA KURSET: Mette Ask (39) var én av deltakerne som gikk hardt ut mot kurset. Hun er lettet over at Forbrukertilsynet tar saken alvorlig. Foto: Privat Vis mer

- Har hun alt på det rene, så kan hun nå oppklare det en gang for alle. Om ikke håper jeg dette for konsekvenser for bedriften, fortsetter hun.

Ifølge Ask vil det komme ytterligere klager på kursvirksomheten fra andre deltakere.

- Jeg føler nok en liten seier over at vi har kommet så langt i prosessen mot en bedrift som har fått spille fritt altfor lenge, avslutter hun.