Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Kritiseres for heftig julespons

- Forbruksreklamer, annonser og sosiale medier bidrar til å øke kjøpepresset.

GOD, SPONSET JUL: Felles for Anniken Jørgensen (23), Julianne Nygård (28), Martine Lunde (23), Sofie Nilsen (24) og Caroline Berg Eriksen (32) er at de alle reklamerer for juleprodukter. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør
GOD, SPONSET JUL: Felles for Anniken Jørgensen (23), Julianne Nygård (28), Martine Lunde (23), Sofie Nilsen (24) og Caroline Berg Eriksen (32) er at de alle reklamerer for juleprodukter. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør Vis mer

Førjulstida betyr for mange at lommeboka åpnes på vidt gap, og at tusenlappene flyr ut for å dekke gaver, mat og pynt.

En undersøkelse fra 2015 viste at én av fem nordmenn kjente på kjøpepress i jula.

I oppkjøringen til det mange kaller en «forbruksfest», skrur annonsørene opp markedsføringen - og influenserne er intet unntak. En gjennomgang av flere av de største profilene, viser at rundt halvparten av Instagram-innleggene er reklame.

Rabattkoder på nyttårsbestikk, julekjoler og festsminke florerer på Instagram-feeden til den kjendisinteresserte.

Jula betaler mest

Martine Lunde (23), Linni Meister (34) og Isabel Raad (25) har alle det de omtaler som «supre julegavetips», som blant annet omfatter tannbleking og vippeserum. Fem av annonsørene er felles for de tre profilenes anbefalinger.

FINN FEM LIKE: Linni Meister, Isabel Raad og Martine Lunde annonserer alle for Foto Knudsen, Odeon Kino, Nutrilashes, Flipp Norge og Europris. Foto: Skjermdump/Instagram
FINN FEM LIKE: Linni Meister, Isabel Raad og Martine Lunde annonserer alle for Foto Knudsen, Odeon Kino, Nutrilashes, Flipp Norge og Europris. Foto: Skjermdump/Instagram Vis mer

Martine Lunde sier til Dagbladet at juletida ofte er den tida influensere tjener mest, og at det er i den perioden annonsørene også er mest interesserte.

- Man skal selvfølgelig ikke trykke alt opp i ansiktet til folk, og selv ønsker jeg ikke å reklamere for dyre produkter. Hvis folk skal bli inspirert, skal man ikke måtte bruke flere tusen kroner på det, sier hun.

TJENER MEST I JULA: Martine Lunde (23) forsvarer at hun har mye reklame i jula. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør
TJENER MEST I JULA: Martine Lunde (23) forsvarer at hun har mye reklame i jula. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør Vis mer

Linni Meister forklarer at hun står for produktene hun reklamerer for, og at hun ikke fronter dyre varer.

- Jeg føler at jeg bidrar til å gjøre handelen til følgerne mine billigere ved å dele ut rabattkoder, noe som gleder hjertet mitt, sier hun til Dagbladet.

Også Anniken Jørgensen (23), Julianne Nygård (28) og Sofie Nilsen (24) har delt flere sponsede innlegg i sosiale medier nå i førjulstida.

Caroline Berg Eriksen har på sin side frontet konseptet «Omvendt Julenisse», hvor formålet er å gi til dem som ikke har så mye i jula. Ifølge henne har prosjektet bidratt til at barnefamilier i Østfold, med over 30 barn til sammen, har fått gaver og mat.

På en annen side reklamerer hun også for julepynt, bestikk til julebordet, tørrsjampo til festsesongen, barneleker, personlige bøker og kimono til julemorgener.

OMVENDT JULENISSE: Caroline Berg Eriksen fronter veldedighetsarbeid denne jula, i tillegg til en rekke produkter knyttet opp mot jul. Her med ektemannen Lars-Kristian Eriksen under TV 2s høstlansering i august. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør
OMVENDT JULENISSE: Caroline Berg Eriksen fronter veldedighetsarbeid denne jula, i tillegg til en rekke produkter knyttet opp mot jul. Her med ektemannen Lars-Kristian Eriksen under TV 2s høstlansering i august. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør Vis mer

Familien Eriksen har ikke besvart Dagbladets henvendelser. Isabel Raad ønsker ikke å kommentere saken.

- Bidrar til å øke kjøpepresset

Forbrukerøkonom i Nordea, Derya Incendursun, sier til Dagbladet at hun har lagt merke til økt annonsering blant influenserne i førjulstida.

- Jeg tør å påstå at influenser-markedsføringen har utviklet seg til å bli den kraftigste markedsføringsstrategien vi er kjent med i dag. Ut fra alle annonser og reklamer å dømme, blir det stadig flere annonsører som satser på dette. Det er blitt en effektiv form for markedsføring som hjelper med å øke salget, sier hun.

Hun mener at influenserne har stor påvirkningskraft, og at markedsføringen hos dem har økt enormt de siste åra.

KRITISK: Forbrukerøkonom i Nordea, Derya Incendursun, mener annonsering fører til økt forbruk. Foto: Nordea
KRITISK: Forbrukerøkonom i Nordea, Derya Incendursun, mener annonsering fører til økt forbruk. Foto: Nordea Vis mer

Incendursun forteller også at forbruket blant nordmenn har økt betraktelig i jula, og at det er etablert en kjøpekultur.

- Forbruksreklamer, annonser og sosiale medier bidrar til å øke kjøpepresset, og når vi samtidig sammenlikner oss med andre, kan vi lett sette forventninger til oss selv som kan føre til unødvendig stress og økt kjøpepress.

Hun forteller også at influensernes juleannonser kan lure forbrukerne ved å gi dem et kunstig behov, og at skillet mellom personlig anbefaling og betalt reklame ofte er uklart.

På en annen side tror hun influenserne også kan inspirere og bidra til at folk kan gjøre et godt kjøp gjennom rabatter.

Ønsker fokus på bærekraftige alternativ

Leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise, mener influensere har stor påvirkningskraft, spesielt på unge, noe hun mener de må være sitt ansvar bevisst - spesielt i jula.

- Hvis man bruker plattformen sin til å promotere bærekraftige alternativer til forbruket i jula, så vil nok det ha en sterk innvirkning. For eksempel tror jeg influensere kunne bidratt til å fjerne barrierer mot å kjøpe brukte julegaver, sier hun.

At flere influenserne i stedet bruker plattformene sine til å promotere økt forbruk i jula, synes hun det er veldig synd.

TAR GREP: Blogger Caroline Berg Eriksen (31) er blitt mer varsom når det kommer til å dele bilder av døtrene med offentligheten. Her forklarer hun hvorfor. Reporter: Miriam Bakkejord. Video: Kevin Smilden Vis mer

- Jeg skulle ønske at mange flere influensere brukte sin innflytelse til å vise fram de mange bærekraftige alternativene til å kjøpe nye ting og produkter hele tiden. Gjenbruk, reparasjon og leie av klær og opplevelser i stedet for masse nye ting.

Hun peker på at forbruket vårt har fordoblet seg siden 1990, og at man er nødt til halvere utslippene i løpet av de neste elleve åra.

- Da sier det seg selv at vi er nødt til å kutte i forbruket, og forbrukspress fra influensere bidrar trolig til det motsatte.

Avdelingsleder i Forbrukertilsynet, Tonje Hovde Skjelbostad, sier til Dagbladet at de ikke fører noe ekstra tilsyn i førjulstida, og hun kan derfor ikke slå fast at reklamemengden hos influenserne topper seg i denne perioden.

- Markedsføringstrykket er jevnt stort ut over året, men topper seg ofte i slike kampanjeperioder, sier hun generelt om markedsføring.

Forbrukertilsynet håndhever markedsføringsloven, og jobber derfor med å stoppe ulovlig markedsføring. De har ved en rekke tilfeller gitt influensere refs etter blant annet manglende merking av reklame.