Live-published photos and videos via Shootitlive

Kygo om kleskolleksjonen: - Har fått hjelp av kjæresten

Bergenseren lanserer kleslinje i dag. 

(Dagbladet): Da Kygo presenterte sin første kleskolleksjon i dag, skjedde det på Taket på Steen og Strøm i Oslo.

Flere hundre gjester var invitert, og til stede var en rekke kjendiser, deriblant artist Astrid S, blogger Sophie Elise, programleder Atle Pettersen og «Skam»-gutta Herman Tømmeraas og Thomas Hayes.

Etter at alle hadde spradet over den røde løperen var det klart for motevisning. Kygo selv ønsket velkommen på engelsk, for å gjøre seg forstått overfor dem som fulgte visninga via livestrømming på nett.

Etter at produsenten og DJen hadde snakket litt om filosofien bak Kygo Life og ønsket om å utvikle merket videre, satte han seg ned ved et flygel som var plassert midt på catwalken.

Derfra akkompagnerte han modellene som gikk over catwalken og viste fram hans debut-kleskolleksjon.

Inspirert av egen stil

Det var i mars at det ble kjent at produsenten kunne smykke seg med en ny tittel, nemlig designer, og i dag blir t-skjorter, hettegensere, capser, hodetelefoner og kjoler presentert for et større publikum under navnet Kygo Life.

Les Dagbladets anmeldelse av kolleksjonen her.

De fleste plaggene er ensfargede, og uten prangende symboler. Den gjenkjennelige «Kygo»-logoen er preget inn i detaljer i klærne. Samtidig kan man gjenkjenne elementer fra produsentens albumcover i enkelte av plaggene.

- Jeg har vært inspirert av mye av det jeg har gått med selv, sier Kygo, hvis egentlige navn er Kyrre Gørvell-Dahll, til Dagbladet.

SPENT: - Jeg er veldig spent. Man vet jo aldri hvordan mottagelsen blir, sier Kygo til Dagbladet om forventningene til lanseringa av hans første kleskolleksjon, Kygo Life. Lanseringa foregår på Taket på Steen og Strøm i Oslo i kveld. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
SPENT: - Jeg er veldig spent. Man vet jo aldri hvordan mottagelsen blir, sier Kygo til Dagbladet om forventningene til lanseringa av hans første kleskolleksjon, Kygo Life. Lanseringa foregår på Taket på Steen og Strøm i Oslo i kveld. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Vis mer

«Dritstygg»

Med unntak av kjolene, da. Kygo Life består nemlig av en herre- og en damekolleksjon, og i designprosessen skulle det vise seg at bergenserens sterkeste side ikke var design for kvinnelige former.

- Vi kunne få en skisse av en t-skjorte til kvinner som jeg syntes var fin, og da kunne søstrene mine og kjæresten min si at den var «dritstygg», sier produsenten og ler.

Han understreker samtidig at han har hatt en stor finger med i designprosessen.

- Jeg har kommet med ideer til designteamet mitt, og så har de tegnet skisser. De har også kommet med ideer, forteller Kygo, som bruker «clean» og «basic» som stikkord for kolleksjonen.

HAR BIDRATT: Maren Platou har gitt kjæresten innspill til hans debut-kleskolleksjon. Her er paret avbildet i Miami tidligere i år. Foto: Sergi Alexander / Getty / Scanpix
HAR BIDRATT: Maren Platou har gitt kjæresten innspill til hans debut-kleskolleksjon. Her er paret avbildet i Miami tidligere i år. Foto: Sergi Alexander / Getty / Scanpix Vis mer

- Hva synes kjæresten din om Kygo Life?

- Hun synes det er bra og spennende. Hun har studert mye i det siste, men hun har kommet med innspill, spesielt på damekolleksjonen.

Vil ikke snakke om penger

Det økonomiske aspektet ved å være klesdesigner vil imidlertid ikke Kygo si så mye om.

- Jeg har ikke lyst til å snakke om det, er svaret Dagbladet får da vi spør hvor mye bergenseren har investert i Kygo Life.

- Jeg har satt sammen et bra team, sammen med Jon Inge Gullikstad. Vi har begge investert litt, sier 24-åringen om samarbeidet med gründeren som har gjort Ulvang-sokker til et begrep.

- Hvor mye regner du med å tjene på Kygo Life?

- Jeg aner ikke. Jeg har aldri produsert en kleskolleksjon før.

Produsenten avviser at designprosjektet er økonomisk motivert.

- Nei, nei. Da hadde det vært smartere måter å gjøre det på.

Produsenten tror nemlig at han tror han kunne tjent mer penger på å gjøre en såkalt «fankolleksjon» med store logoer, beregnet på fansen.

Men 24-åringen ønsker å nå bredere ut enn som så.

- Jeg hadde lyst til å lage noe kult, som gir meg noe.

Moteekspert: - Positivt overrasket

Moteekspert og grunnlegger av motenettstedet Envelope, Celine Aagaard, er blant de oppmøtte på lanseringa av Kygo Life i kveld.

Hun er positivt overrasket over Kygos designkrumspring.

- Jeg visste ikke hva jeg kom til, og trodde det skulle være flere logoer og slikt. Det er jeg glad for at det ikke er. Her er noe både for fansen og de som synes plaggene er fine, tror Aagaard.

Hun synes det er kult at Kygo har valgt å lage en kleskolleksjon på egen hånd, og ikke i samarbeid med større designhus, slik Kanye West har samarbeidet med Adidas og Rihanna har samarbeidet med Puma.

- Han har sikkert fått tusen forespørsler om samarbeid, han har jo en sterk merkevare. Men når man gjør det selv har man bedre kontroll over hvordan resultatet blir, sier Aagaard.

Moteeksperten savner én type plagg i Kygos kolleksjon: Flere bukser.

- Her er mye overdeler, slår hun fast.