Anja Johansen-Solli:

- Kynisk og overfladisk

Dette fikk influenseren til å reagere.

SNAKKER UT: Anja Johansen-Solli har lagt merke til en negativ utvikling i bransjen. Foto: Privat
SNAKKER UT: Anja Johansen-Solli har lagt merke til en negativ utvikling i bransjen. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Influenser og student Anja Johansen-Solli (35) kan se tilbake på flere år i influenserbransjen. Gjennom sin årelange karriere i bloggverden, har Johansen-Solli delt små glimt fra både bryllup og hverdag.

Likevel har hun satt en tydelig grense på hva som er privatliv og ikke. Det kan derimot by på utfordringer i en bransje hvor alle skal dele og vite alt.

- Det har blitt en slags overeksponering av å måtte vise alt og dele alt. I mine øyne er ikke det nødvendigvis en positiv utvikling, sier 35-åringen til Dagbladet.

Vi var vitne til et blomstrende vennskap mellom Öde Nerdrum og influenser Anniken Jørgensen på «Farmen». Dette sier han om relasjonen i dag. Video: TV 2 / Rød Løper Vis mer

- En bakside

Det var mandag kveld at influenseren delte et innlegg på Instagram, hvor hun åpnet seg om hva hun mente om eksponeringsbehovet i bransjen.

«Alt skal deles, alt skal normaliseres, og i bunn og grunn er det en god tanke bak alt, men privatliv er også viktig», skrev Johansen-Solli.

Hun utdyper overfor Dagbladet at fordelingen mellom åpenhet og privatliv har blitt snudd på hodet.

- Nå er det sjelden vare å ha privatliv. Det er selvsagt fint at man deler, men det er en bakside også.

VIXEN: Kristin Gjelsvik avslørte romanse på rød løper. Reporter: Jenny Emilie Aas. Foto: Luna Lea Vis mer

Hun legger til:

- Når man faktisk deler et ærlig bilde eller en ærlig tekst, blir man plutselig bare en i folkemengden. Ting har mistet viktigheten.

35-åringen beskriver sosiale medier som en til tider kynisk og overflatdisk verden. Det har blitt vanskeligere å være unik og skille seg ut i bransjen.

- Nå mener jeg ikke å skyggelegge de som er ærlig og åpne, og som har gode intensjoner. Men disse blir ikke nødvendigvis oppfattet like genuine når absolutt alle andre deler det samme også, sier hun og legger til:

- Kjører alle en gul bil er jo ikke en gul bil spesiell lenger. Det blir «mainstream».

VISER FREM: Influenser Sofie Karlstad velger å vise frem kjæresten sin i «Bloggerne», men det er en spesiell grunn til at hun velger å ikke dele for mye om han. Reporter: Thea Hope. Video: Kine Falch / TV 2 Play Vis mer

På Instagram gikk 35-åringen også inn på det at hun sjeldent deler bilder som viser kjipe dager eller vonde stunder, nettopp fordi det har blitt så normalisert.

«Fordi jeg ønsker ikke at mine kjipe dager skal bli mainstream og en del av 'nå skal alle grine på Instagram for å få klikk'. Denne gangen ble det bilde, og det er ekte», skrev hun.

- Vanvittig press

Hun legger til at det er vanskelig å vite folks intensjoner når de legger ut slike innlegg. I veldig mange tilfeller har folk en baktanke om likerklikk og «reach», ifølge den tidligere bloggeren.

- Det er et vanvittig press om å være aktuell hele tida. Nå er jo alle knagger tatt, og det er ikke noe wow-faktor.

Influensere er avhengig av forbrukerne, mener Johansen-Solli. Hun legger til at hvis folk mister troverdighet og betydning, blir det vanskelig å leve av å sosiale medier.

PROVOSERT: Linnea Løtvedt er ny i «Bloggerne» denne sesongen, og vi får bli med når hun knekker sammen i bilen etter dette. Video: Kine Falch/Thea Hope/ Rød Løper Vis mer

- Jeg må gi skryt til min tidligere agent. Han sa for nesten ti år siden at «om noen år vil ingen tro på reklame via bloggere lengre, nettopp fordi alle reklamerer for det samme, samtidig som de reklamerer for ti andre produkter samme måned».

Hun legger til:

- Det ser vi jo effekten av nå. Det er ingen som blir trodd på lengre, og man klarer ikke å skille seg ut.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer