Regelverkene for publisering av reklame i sosiale medier og markedsføring gjennom påvirkere har over tida blitt betraktelig strammet inn. Sponsede innlegg skal merkes med reklame, hvis ikke kan en fort få Forbrukertilsynet på nakken. De siste åra har flere saker vært oppe, men ingen har fått en straffeutmåling som den de nå har utgitt.
TV 2 skriver at tilsynet har fattet et historisk forbudsvedtak med tvangsmulkt mot selskapet Sports Nutrition AS, som har brukt flere påvirkere sin markedsføring.
Problemet har vært at påvirkerne selskapet har benyttet seg av, ikke har markert de sponsede innleggene sine med reklame i sosiale medier.
Det betyr i prinsippet at selskapet må betale 20 000 kroner for hvert innlegg de har sendt ut i sosiale medier som er i strid med vedtaket. I en pressemelding forteller Forbrukertilsynets juridiske direktør, Frode Elton Haug, at de har jobbet med saken lenge.
Viktig skille
- Det er viktig at slik markedsføring ikke gir inntrykk av å være personlige anbefalinger fra påvirkere som mange ser opp til, men at det er tydelig at det dreier seg om markedsføring, heter det i pressemeldingen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger