Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Forbrukertilsynet:

Må punge ut etter reklamesmell

Historisk avgjørelse fra Forbrukertilsynet.

DYRT: Selskapet Sports Nutrition AS har brukt flere påvirkere i sin markedsføring. Her er Kine Paola Sæter med et av deres produkter. Problemet er bare at disse innleggene ikke er merket som reklame. Det blir dyrt for selskapet. Foto: Instagram
DYRT: Selskapet Sports Nutrition AS har brukt flere påvirkere i sin markedsføring. Her er Kine Paola Sæter med et av deres produkter. Problemet er bare at disse innleggene ikke er merket som reklame. Det blir dyrt for selskapet. Foto: Instagram Vis mer

Regelverkene for publisering av reklame i sosiale medier og markedsføring gjennom påvirkere har over tida blitt betraktelig strammet inn. Sponsede innlegg skal merkes med reklame, hvis ikke kan en fort få Forbrukertilsynet på nakken. De siste åra har flere saker vært oppe, men ingen har fått en straffeutmåling som den de nå har utgitt.

TV 2 skriver at tilsynet har fattet et historisk forbudsvedtak med tvangsmulkt mot selskapet Sports Nutrition AS, som har brukt flere påvirkere sin markedsføring.

KLIMA: Forbrukertilsynet reagerer på at Norsk Vind sin reklame vises for barn. Video: Norsk Vind Vis mer

Problemet har vært at påvirkerne selskapet har benyttet seg av, ikke har markert de sponsede innleggene sine med reklame i sosiale medier.

Det betyr i prinsippet at selskapet må betale 20 000 kroner for hvert innlegg de har sendt ut i sosiale medier som er i strid med vedtaket. I en pressemelding forteller Forbrukertilsynets juridiske direktør, Frode Elton Haug, at de har jobbet med saken lenge.

Viktig skille

- Det er viktig at slik markedsføring ikke gir inntrykk av å være personlige anbefalinger fra påvirkere som mange ser opp til, men at det er tydelig at det dreier seg om markedsføring, heter det i pressemeldingen.

Skjult reklame er forbudt, og markedsføring skal framstå som det det er. Det kommer fram i markedsføringslovens tredje paragraf. På Instagram skal bilder merkes med «reklame» eller «#reklame» først i selve bildeteksten. Emneknagger på slutten er ikke godt nok, mener tilsynet.

Forbrukertilsynet skriver videre at det i både i fjor og i år er blitt publisert innlegg fra selskapet som ikke oppfyller kravene for merking av reklame. Det er selskapet som er ansvarlig for dette, ikke påvirkerne de bruker.

- Selskapet har også delt flere av disse innleggene på sine egne kontoer i sosiale medier. Dette har skjedd til tross for at selskapet har mottatt flere brev fra Forbrukertilsynet, med nærmere veiledning om hvilke krav som gjelder, står det videre i pressemeldingen.

To av påvirkerne selskapet er brukt er «The Norwegian Viking» Stian Bjørnes, som har rundt 450 000 følgere på Instagram, og Kine Paola Sæter, en fitnessinfluenser med rundt 13 000 følgere. Totalt er hele 20 forskjellige påvirkere nevnt i brevet fra tilsynet.

Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med Stian Bjørnes og Kine Paola Sæter for ytterligere kommentarer. De har ikke besvart våre henvendelser.

Uenige

Førstnevnte sier til TV 2 at han ikke fikk noe informasjon om hvordan innlegget skulle merkes. Han forteller likevel at han burde ha merket det, og beklager dette. Det samme sier Sæter, som beskriver det hele som en glipp.

Selskapet selv er uenige med «dommen» fra Forbrukertilsynet. Daglig leder Arild Svenson sier til Dagbladet at Forbrukertilsynets avgjørelse avdekker at deres rutiner for merking har vært for dårlig fram til årsskiftet 2019/2020.

- Vi har endret og skjerpet rutinene underveis. Jeg opplever at Forbrukertilsynet har tatt hensyn til dette, ettersom vi ikke har fått noen dom eller bot, sier han, og fortsetter:

HARDT UT: Influenser Kristin Gjelsvik reagerer kraftig på at en rekke influensere reklamerer for et kollagenpulver som angivelig skal minske produksjonen av rynker. Produktet har ifølge flere eksperter ingen effekt. Foto/video: Nina Hansen / Dagbladet / Øystein Sæthre / Dagbladet TV Vis mer

- Vi har påpekt overfor og bedt våre ambassadører om å merke alle innlegg med annonse eller reklame.

Sæter sier også at det er selskapets ansvar dersom tiltakene for korrekt merking ikke blir fulgt.

- Vi har gjort interne endringer og er i tett dialog med Forbrukertilsynet. Vi har ingen annen intensjon enn å gjøre det riktige, sier han til Dagbladet.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!