«Ex on the Beach Norge»:

Måtte ta grep etter dette

- Kan se ut som et brudd på alkoholloven.

NY SESONG: Programmet «Ex on the Beach» har rukket å høste kritikk allerede før det har gått på TV. Foto: Warner Bros. Discovery
NY SESONG: Programmet «Ex on the Beach» har rukket å høste kritikk allerede før det har gått på TV. Foto: Warner Bros. Discovery Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Årets sesong av skandaleprogrammet «Ex on the Beach» blir snart å se på norske TV-skjermer. I forkant av premieren tirsdag ble det sluppet en trailer hvor seere får en sniktitt på sesongen.

I bakgrunnen av et klipp fra traileren ser man et stort skilt som reklamerer for ølmerket Corona. Det får Inger Lise Hansen, generalsekretær i Actis, til å reagere.

Kampanje omtalte saken først.

SKILTET: Reklamen for Corona får Actis' generalsekretær til å reagere. Foto: Skjermdump Discovery
SKILTET: Reklamen for Corona får Actis' generalsekretær til å reagere. Foto: Skjermdump Discovery Vis mer

- Helsedirektoratet må ta en nærmere kikk på dette, for det kan se ut som et brudd på alkoholloven. Uten å ha sett programmet, så vil jeg si at dersom dette skiltet dukker opp stadig vekk i løpet av serien, så tyder det på skjult reklame. Når skiltet også eksponeres i promoen for programmet, så blir eksponeringen ekstra stor, forteller Hansen til Kampanje.

Hanne McBride, kommunikasjonsdirektør i Warner Bros. Discovery, avkrefter til Kampanje at programmet driver med skjult reklame.

«EX ON THE BEACH»: Dette er de aller første bildene fra sesong 6. Video: Disocery + Vis mer

- Vi har selvsagt ingen avtale om eksponering av verken Corona eller andre alkoholholdige drikkevarer i «Ex on the Beach», sier McBride og legger til at den omtalte scenen er tatt med i promoen på grunn av dialogen som vises.

Videre sier McBride at de nå vil ta grep ettersom de er mer opptatt av at folk skal få med seg hva som skjer i episodene enn å ha fokus på logoer.

- Vi er mer opptatt av at folk skal få med seg det som blir sagt enn eventuelle logoer, så vi kommer til å redigere denne promoen, og ha et tydelig blikk på problemstillingen i framtidige episoder og promoer, forteller hun videre.

Kampanje melder om at traileren ble tatt ned fra YouTube etter at de var i kontakt med Discovery.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer