Dronning Elizabeth:

Meldte at dronninga hadde dødd

Den franske radiokringkasteren Radio France Internationale beklager etter kjempebrøler.

TALE: Dronning Elizabeth talte til det britiske folk under coronakrisen. Bilder fra BBC. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Man kan trygt si at den franske radiostasjonen Radio France Internationale (RFI) har hatt en lei start på uka. Mandag publiserte kringkasteren nemlig nekrologene til over 100 kjente levende personer på sine nettsider.

Det skriver en rekke medier, blant dem The Guardian.

En rekke berømte og prominente navn ble berørt, blant andre Storbritannias regjerende monark siden 1952, dronning Elizabeth (94). 94-åringen er - som kjent - langt fra død, og nå beklager radiostasjonen kjempebrøleren og skylder på tekniske problemer.

- Vi beklager til de menneskene dette berører, og til dere som følger og stoler på oss. Vi gjør alt vi kan for å rette opp denne store feilen, skriver kringkasteren på Twitter.

Meldingene om de feilaktige dødsfallene ble publisert på RFIs nettsider og flere av deres partnerplattformer, deriblant Google, Yahoo og MSN, ifølge The Guardian - men ble raskt fjernet.

BUCKINGHAM PALACE: Dette bildet, fra Buckingham Palace, er tatt under en samtale mellom dronning Elizabeth og Erna Solberg. Video: AP/NTB/CNN Vis mer

I godt selskap

Men dronninga er i godt selskap. Den franske kringkasteren meldte også at USAs tidligere president Jimmy Carter (96) hadde gått bort. Andre kjente navn som Brigitte Bardot (86), Clint Eastwood (90), Yoko Ono (87) og Sophia Loren (86) ble også berørt.

I FULL VIGØR: Dronning Elizabeth lever i beste velgående. Her på Remembrance Day tidligere i november. Foto: Aaron Chown / AFP
I FULL VIGØR: Dronning Elizabeth lever i beste velgående. Her på Remembrance Day tidligere i november. Foto: Aaron Chown / AFP Vis mer

Radiostasjonens blemme gikk også utover Irans øverste leder Ayatolla Ali Khamenei (81) og Manchester Uniteds tidligere manager, Sir Alex Ferguson (78), skriver The Guardian.

Det er ikke uvanlig at store kringkastere og mediehus klargjør slikt innhold på forhånd, slik at det raskt kan publiseres når et dødsfall blir kunngjort.

Ifølge BBC skal tabben ha skjedd da RFI flyttet nettsidene over til et nytt innholdssystem.

TALE: Dronning Elizabeth talte til det britiske folk under coronakrisen. Bilder fra BBC. Vis mer

Har skjedd før

Dette er vel å merke ikke første gang kongelige personer blir feilaktig erklært døde i pressen. I mai 2017 var det den britiske tabloidavisa The Sun som gikk i baret - da de kom i skade for å trykke en melding om at dronning Elizabeths ektemann, prins Philip (99) hadde gått bort.

Meldinga ble raskt oppdaget og trukket tilbake.

Noen få måneder seinere var det NTB her hjemme som skapte overskrifter. Klokka 12.06 26. september 2017 sendte de nemlig ut en melding om at kong Harald (83) hadde dødd.

Tre minutter seinere kom korreksjonen, og en sterk beklagelse fra nyhetsbyrået.

- Det er svært beklagelig at vi sendte ut en feil melding om kongens død. Alle i NTB er veldig lei seg for at dette skjedde, sa NTBs sjefredaktør og administrerende direktør Mads Yngve Storvik.

Han sa at NTB oppdaterer rutinemessig omtaler av kjente personligheter når det er ledige øyeblikk.

80-ÅRSDAG: Dronning Margrethe II av Danmark fylte 80 16. april. Egentlig skulle dagen feires med venner og bekjente. Men, som resten av verden har også de kongelige nå måttet ty til digitale løsninger. Video: Det danske kongehus Vis mer

- Oppdateringen av nekrologen om kongen var utelukkende en rutinemessig gjennomgang. Dessverre førte oppdateringen til at saken gikk ut på våre linjer. Vi beklager på det sterkeste overfor kong Harald, sa Storvik den gang.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer