MISBRUKT IGJEN: Kronprinsesse Mette-Marit er blitt misbrukt i nok en falsk slankereklame. Foto: Skjermdump, NTB Scanpix
MISBRUKT IGJEN: Kronprinsesse Mette-Marit er blitt misbrukt i nok en falsk slankereklame. Foto: Skjermdump, NTB ScanpixVis mer

Kronprinsesse Mette-Marit:

Mette-Marit misbrukt i slankereklame igjen

- Vi jobber med å få det fjernet.

Titt og ofte hender det at det dukker opp saker eller reklamer på nettsider som ikke viser seg å være ekte.

I fjor skapte det store overskrifter da det som så ut til å være kronprinsesse Mette-Marit (44) som reklamerer for slankepiller, dukket opp på flere utenlandske nettsider.

Nå har imidlertid reklamen dukket opp igjen. Denne gang på blant andre den britiske storavisa Daily Mail sine nettsider.

FALSK REKLAME: Det var på Daily Mail nok en falsk reklame der kronprinsesse Mette-Marit blir misbrukt for å selge slankepiller. Foto: Skjermdump
FALSK REKLAME: Det var på Daily Mail nok en falsk reklame der kronprinsesse Mette-Marit blir misbrukt for å selge slankepiller. Foto: Skjermdump Vis mer

- Mette sjokkerte kongefamilien: - Jeg har 23 kg mindre, står det skrevet i en annonse på nettsida til den britiske tabloidavisa.

Når man da trykker seg inn, dukker det dermed opp en falsk VG-artikkel med det som skal være et intervju med kronprinsessen om slankepiller.

Ifølge den falske reklamen skal Mette-Marit hevde at disse pillene har hjulpet henne med vekttapet.

FALSK REKLAME: Igjen har kronprinsesse Mette-Marit blitt misbrukt i falske slankereklamer. Foto: Skjermdump
FALSK REKLAME: Igjen har kronprinsesse Mette-Marit blitt misbrukt i falske slankereklamer. Foto: Skjermdump Vis mer

Vanskelig å fjerne

Selv om det tilsynelatende ser ut til å være det, er det ingenting VG har noe med å gjøre.

Ifølge Slottets assisterende kommunikasjonssjef Sven G. Gjeruldsen er det ikke alltid like lett å finne avsenderen til slike falske reklamer.

- Fra tid til annen har det dukket opp slike annonser og da forsøker vi å komme i kontakt med dem som står bak for å få annonsen fjernet, forteller Gjeruldsen til Dagbladet og legger til:

- I noen tilfeller kan det være vanskelig å fjerne dem etter som det er vanskelig å finne ut hvem avsenderen er.

Ikke VGs feil

Tidligere denne uka var det falske iPhone X-reklamer som skapte overskrifter.

- Som en del av en spesiell kampanje samarbeider Apple med distribusjonspartneren PaintWorld og gir bort iPhone X-er mer eller mindre gratis, står det skrevet i det som ser ut til å være VG-artikler, som har dukket opp i nettleseren til flere nordmenn de siste ukene.

At VGs artikkelformat tidvis blir misbrukt av svindlere slår VG hardt ned på.

VGs nettredaktør Ola Stenberg uttalte til Dinside torsdag at VG bruker store ressurser på å få bukt med dette uvesenet.

- Dessverre er dette til en viss grad utenfor vår kontroll. Vi har kompetanse på huset som kan ta ned slike nettsider, og det gjøres også. Men de dukker raskt opp igjen. Å anmelde virksomheten er vanskelig, siden det er snakk om aktører i utlandet, sa han.

SVINDEL: Ikke la deg lur av disse «Fortnite»-svindlerne på Youtube. De lokker med gratis «V-bucks», men ender opp med gevinst selv. Vil du se mer av Dagbladet Spill? https://goo.gl/L6b1YP Følg oss også på Instagram: https://www.instagram.com/dagbladetspill/ Vis mer

- Nordmenn kan være involvert

Stenberg har så langt ikke opplevd at slike falske artikler har dukket opp i VGs eget annonsesystem. Snarere er det de store, internasjonale annonsesystemene som tilsynelatende mangler kontroll, mener han.

- Det er ikke min mening å henge ut en bestemt aktør. Men det er jo ingen hemmelighet at slike annonser ofte dukker opp på Facebook.

- «VG-artikkelen» har så godt språk at den ikke ser ut til å være ren maskinoversettelse?

- Maskiner kan gjøre det aller meste i dag. Men vi kan ikke utelukke at også nordmenn er involvert i denne virksomheten, sa Stenberg.

- Forkastelig

Selv har ikke kronprinsessen kommentert de falske reklamene selv. Da Mette-Marit dukket opp i slankereklamen i fjor, uttalte kommunikasjonssjef ved Slottet at de har fått flere tips fra folk som reagerer på den falske reklamer.

- Det er forkastelig å misbruke folk på denne måten. Og å lure dem som ser denne annonsen, sa Marianne Hagen den gang.