SLIK SKAL DE OVERLEVE: Etter år med store milliontap, har gründerne bak Moods of Norway valgt å ta en rekke nye beslutninger. Samarbeid med kjendiser, færre forhandlere og oppkjøpet av Brandstad er bare noen av tiltakene gutta har iverksatt. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
SLIK SKAL DE OVERLEVE: Etter år med store milliontap, har gründerne bak Moods of Norway valgt å ta en rekke nye beslutninger. Samarbeid med kjendiser, færre forhandlere og oppkjøpet av Brandstad er bare noen av tiltakene gutta har iverksatt. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Millionfestene er over: Moods of Norway snur moteskuta etter milliontap

Moods of Norway er kjent for ekstravagante fester og høy champagneføring. Etter år med økonomisk nedgang, legges selskapet nå om.

(Dagbladet): I midten av juli kom meldingen om at det norske suksessmerket Moods of Norway hadde kjøpt opp kleskjeden Brandstad. Med dette får de 24 nye butikker å distribuere klærne sine i.

Oppkjøpet kom som en konsekvens av en økonomisk krise, med tap på 46 millioner før skatt på to år. Kontrasten er stor til 2011, da selskapet hadde et resultat før skatt på snaue 100 millioner kroner.

- En del av beslutningene vi har tatt nå er som konsekvens av hissige år, sier Peder Børresen (39).

Han og Simen Staalnacke (40) er to av gründerne bak klesmerket. Torsdag viste de en av sine kanskje mest kommersielle kolleksjoner noensinne under moteuka Oslo Runway. Det på formiddagen, i kontrast til tidligere gigantfester.

Festen er over
- Hadde vi blåst en million på fest i dag hadde det ikke fått samme dekning som før. Før hadde vi sikkert 200 eksterne kunder som vi arrangerte fest for. De er ikke der lenger, forklarer Børresen.

Champagnefylte fester i millionklassen arrangert på Bislett Stadion eller Kongsgården har gutta bytta ut med en diskré visning klokka 11 på formiddagen.

Kjendisene på første rad er erstattet med innkjøpere og motebransjens kjerne.

- Vi har gjort så mye gøy at det mest eksotiske vi kan gjøre er å ha en normal visning, påpeker Staalnacke.

Viser i sesong

En av kjedens største butikker i Norge, ligger i Hegdehaugsveien i Oslo. I etasjen over har merket ett av sine kontorer – i kjent Moods-stil med brunt trepanel på veggene og fargerike traktorer her og der.

RETT I BUTIKK: Dagbladet får se Moods' kommende kolleksjon før motevisningen de hadde torsdag. Noen av klærne var allerede til salgs, og resten skulle fortløpende ut i butikk etter visningen. Merket er de eneste som har valgt en slik løsning under årets Oslo Runway. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
RETT I BUTIKK: Dagbladet får se Moods' kommende kolleksjon før motevisningen de hadde torsdag. Noen av klærne var allerede til salgs, og resten skulle fortløpende ut i butikk etter visningen. Merket er de eneste som har valgt en slik løsning under årets Oslo Runway. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Før tok det egentlig seks måneder før en kolleksjon kom ut i butikk etter visning. Nå slipper vi den med en gang, og noen av plaggene er allerede til salgs i butikken, forteller Staalnacke til Dagbladet få dager før motevisningen på Oslo Runway.

Årets høstkolleksjon er inspirert av, og basert på, livet på et høyfjellshotell. Ikke helt som i «The Shining», men som hotellene man opplever på fjellene i Norge. Trykk på plagg av hotellansatte, pianospillere og ski går igjen i sortimentet.

Internasjonale motehus som Tom Ford og Burberry var først ute med å vise klær som blir tilgjengeliggjort for bransjen og kunder umiddelbart etter visning.

- Mens de andre nå viser vårkolleksjoner, viser vi høstens klær. Det kan derfor bli en litt mer dyster visning enn de andre, sier Børresen.

Står i bobla

På spørsmål om hvilke tiltak selskapet har gjort etter åra med økonomisk nedgang, svarer gründerne bak den karakteristiske traktorlogoen nærmest i kor.

- Vi har alltid stått på barrikadene for det vi vil, men jeg tror det viktigste er at vi skrur på det vi tror kan fungere. Humla kan liksom ikke få suse alene, sier Staalnacke.

- Etter boka burde vi lansert oss selv i Sverige og Danmark, men vi ville til USA, sier Børresen.

Selskapet hadde egentlig planer om å åpne 20 butikker i USA innen 2018, men har planer om å bare beholde filialen i Los Angeles. I tillegg har de kvittet seg med en rekke amerikanske samarbeidspartnere, og satser i hovedsak på distribusjon i Norge via egne butikker, på nettet og hos Brandstad.

- Jeg skal ikke avdramatisere økonomien de siste åra, men vi står alltid i Moods-bobla og prøver å finne ut hva vi kan gjøre bedre. Brandstad-oppkjøpet var en gylden mulighet til å doble antall butikker, mener Staalnacke.

HOTELLER: Denne skjorta er Simen Staalnacke spesielt stolt av. Den har logoer fra diverse høyfjellshotell landet rundt på seg. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
HOTELLER: Denne skjorta er Simen Staalnacke spesielt stolt av. Den har logoer fra diverse høyfjellshotell landet rundt på seg. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Børresen nevner at selskapet er blitt mindre internasjonalt, og at det er færre interessenter å forholde seg til enn tidligere. Dette gjør det ifølge ham enklere å gi folket de klærne de ønsker.

- Vi styrer skuta selv, og forsøker å snu den i en annen retning. Moods er et barn i tenåra, og vi har lest at tenåringer nå til dags er flinke på skolen, forteller han.

Satser på kjendiser

En annen måte å snu den økonomiske nedgangen på, har vært å samarbeide med folkekjære skikkelser.

Moods lanserte nylig en kleskolleksjon med hockeyhelten Mats Zuccarello Aasen, og har har fortsatt sjakkgenseren til Magnus Carlsen i butikk. I tillegg har Brandstad Kygos kleskolleksjon.

- Vi har veldig tro på samarbeid. Det var for eksempel naturlig for oss å lage supporteruniformen til Norges beste sjakkspiller for oss, sier Staalnacke, og påpeker at merket skal ut med flere samarbeid til vinteren.

KJENDISSAMARBEID: Moods of Norway inngikk nylig et samarbeid med hockeyspilleren Mats Zuccarello Aasen. Til Dagbladet sier Moods-gutta at kolleksjoner er populær. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
KJENDISSAMARBEID: Moods of Norway inngikk nylig et samarbeid med hockeyspilleren Mats Zuccarello Aasen. Til Dagbladet sier Moods-gutta at kolleksjoner er populær. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Det er heller ikke slutt på vaffeljern og andre småeffekter for merket. De nevner at de har kuttet vekk produksjon av enkelte ting, men at storselgerne skal bestå.

- Man skal ikke kimse av vaffeljern, for det har også Louis Vuitton laget, sier Børresen og ler.

Ekspert: - Smart

Ida Elise Eide Einarsdottir er moteekspert og redaktør i Vixen. Hun forteller til Dagbladet at hun tror Moods gjør lurt ved å legge om.

- Det er nok smart av dem å samarbeide med kjendiser og å forholde seg til færre aktører, sier hun og fortsetter:

- Moods har vært her lenge, men må «steppe up gamet». Det er mange flinke designere i Norge om dagen, så vi får se om grepene de tar nå fungerer, forklarer hun.

Einarsdottir mener det lureste de gjør nå er å slippe klærne rett i butikk etter visning. Hun tror både forbrukere og innkjøpere krever det nå til dags. Oppkjøpet av Brandstad hyller hun også.

- De har sjans på å få ny vind i seilene. Og disse gutta er ekstremt gode ambassadører for sitt eget merke. De er med hele tida, avslutter hun.