REKLAMEMISBRUK: Stylist Jan Thomas er rasende over å ha blitt misbrukt i reklamekampanje på Facebook. Nå har 52-åringen innblandet advokatene sine. Foto: Andreas Fadum / Se og Hør
REKLAMEMISBRUK: Stylist Jan Thomas er rasende over å ha blitt misbrukt i reklamekampanje på Facebook. Nå har 52-åringen innblandet advokatene sine. Foto: Andreas Fadum / Se og HørVis mer

Jan Thomas:

Misbrukt i reklame: - Jeg er rasende

Har involvert advokatene sine.

Det dukker stadig opp kjente fjes i falsk markedsføring på nettet, hvor kjendisene angivelig fronter alt fra slankeprodukter til rynkekremer.

Denne gangen er det den profilerte stylisten Jan Thomas (52) som oppdaget til sin store forskrekkelse i går, at han var blitt misbrukt i en reklamekampanje.

Reklamen fra Helse Nyheter dukket opp på Facebook med et tydelig bilde av 52-åringen, og handler om at Jan Thomas lanserer en ny slankekur for det norske markedet.

REAGERER: Jan Thomas synes ikke noe om at han har blitt misbrukt i ren reklame for en slankekur. Foto: skjermdump fra Facebook.
REAGERER: Jan Thomas synes ikke noe om at han har blitt misbrukt i ren reklame for en slankekur. Foto: skjermdump fra Facebook. Vis mer

Reklamekampanjen skriver blant annet at du kan få Jan Thomas' nye kur helt gratis, og at «Ake allerede har gått ned 30 kilo».

Involverer advokater

Reklamemisbruket gjør 52-åringen rasende, og han hevder til Dagbladet at slik misbruk er direkte ulovlig.

- Det er ikke alle som følger meg som følger like godt med, og da kan det fort virke troverdig for noen. De har brukt et bilde av meg fra Elle-gallaen og det er jo et skittent triks for å få det til å se ekte ut, men det er direkte ulovlig, forteller Jan Thomas til Dagbladet, og legger til:

- Folk biter på, for jeg gjør jo en del rare ting, men slikt som dette skal jeg ha meg frabedt. Advokatene mine er allerede på saken og jobber med den. Jeg skal jobbe for at de som står bak får maks straff for dette.

UPASSENDE: Jan Thomas forteller til Dagbladet at han aldri ville reklamert for slankepiller. Foto: Thomas Rasmus Skaug
UPASSENDE: Jan Thomas forteller til Dagbladet at han aldri ville reklamert for slankepiller. Foto: Thomas Rasmus Skaug Vis mer

Videre legger 52-åringen vekt på at denne type reklame er svært upassende, ikke minst med tanke på det enorme kroppspresset som er tilstedeværende blant unge i dag.

- Jeg tar ansvar for min egen kropp og ønsker at jeg skal holde meg frisk. Det er det som er min motivasjon. Jeg ville aldri stått bak slankepiller og dette er rett og slett ikke til å tro. Jeg har mange unge følgere og dette er ikke det budskapet jeg ønsker å sende.

PROSJEKT: Jan Thomas og reporter Casper Lehland fikk på seg knebeskyttere, som skulle gjøre det vanskeligere å bevege leddene, vekter på kroppene, klumpete sko, briller og ørepropper for å føle hvordan det er å være gammel. En tur på butikken med et par utfordringer fikk de to til å tenke nøye gjennom hva slags utfordringer eldre mennesker forholde... Vis mer

Ble frontet for rynkekrem

Jan Thomas er derimot ikke den første som opplever å bli brukt i en reklame uten samtykke. Også kronprinsesse Mary av Danmark (46) oppdaget å bli ufrivillig frontet i en reklamekampanje for rynkekremen Perlelux i januar i fjor.

I en uttalelse som tilsynelatende kom fra kronprinsessen selv, ble produktet skrytt opp i skyene.

SLOTTET TOK AFFÆRE: At Kronprinsessen nok en gang ble misbrukt i reklame, gjorde at det danske slottet så seg nødt til å ta affære. Foto: NTB scanpix
SLOTTET TOK AFFÆRE: At Kronprinsessen nok en gang ble misbrukt i reklame, gjorde at det danske slottet så seg nødt til å ta affære. Foto: NTB scanpix Vis mer

- Jeg bruker nesten ikke sminke og det har jeg Perlelux å takke for. Produktet har virkelig forbedret huden min på kort tid, og jeg kan nesten ikke tro mine egne øyne når jeg ser meg i speilet. Jeg elsker huden min nå, og hater å gjemme meg bak et tykt lag med sminke. Jeg bruker nesten aldri sminke lenger, sto det i uttalelsen.

Problemet var bare at kronprinsessen aldri har sagt ja til å være en del av reklamekampanjen, og har heller aldri gitt den nevnte uttalelsen.

At medlemmer av kongefamilien blir misbrukt i reklamekampanjer, er noe det danske slottet ser på som alvorlig. Overfor Ekstra Bladet forklarte kongehusets kommunikasjonsavdeling at de kom til å kontakte Perlelux for å få fjernet annonsen.

- Det er ikke tillatt å bruke kongefamilien i reklamer og markedsføring, noe den gjeldende hjemmesiden vil bli gjort oppmerksom på.

KONGELIG BÅTTUR: I 2017 tok Kongeskipet Norge jubilantene og deres gjester på mini-cruise i Oslofjorden. Video: Marie Røssland Vis mer Vis mer

Ikke første gang

Dette er for øvrig ikke første gang den danske kronprinsessen blir misbrukt i markedsføring. I 2016 dukket det opp reklame på nettet for slankepillene Pure Cambogia Ultra og Pure Life Cleanse, der Mary angivelig skal ha sagt at pillene gjorde at kroppsfettet hennes smeltet vekk som smør, uten å tenke på trening og kosthold.

«Jeg gikk ned i vekt ved å bruke samme metode som da jeg fikk mitt første barn. Denne metoden er utrolig enkel og effektiv», sto det blant annet i uttalelsen.

Også den gang startet det danske kongehuset en prosess for å få reklamen fjernet fra nettet.

- Kongefamilien opplever fra tid til annen at et medlem blir brukt i en uønsket reklame, og da tar vi hånd om det, sa Kirsten Baltzer Kahr i kommunikasjonsavdelingen ved det danske kongehuset til danske Her og Nu.

Misbrukt i slankereklame igjen

I likhet med Mary og Jan Thomas har også kronprinsesse Mette-Marit (45) opplevd at falske markedsføringskampanjer med bilder av henne har dukket opp her og der.

I 2017 skapte det store overskrifter da det som så ut til å være kronprinsesse Mette-Marit som reklamerer for slankepiller, dukket opp på flere utenlandske nettsider. I fjor sommer dukket imidlertid reklamen opp igjen. Denne gang på blant andre den britiske storavisa Daily Mail sine nettsider.

- Mette sjokkerte kongefamilien: - Jeg har 23 kg mindre, sto det skrevet i en annonse på nettsida til den britiske tabloidavisa.

Når man deretter trykket seg inn, dukket det opp en falsk VG-artikkel med det som skulle være et intervju med kronprinsessen om slankepiller.

FALSK REKLAME: I fjor sommer ble kronprinsse Mette-Marit nok en gang misbrukt i falske slankereklamer. Foto: Skjermdump
FALSK REKLAME: I fjor sommer ble kronprinsse Mette-Marit nok en gang misbrukt i falske slankereklamer. Foto: Skjermdump Vis mer

Ifølge den falske reklamen skal Mette-Marit hevde at disse pillene har hjulpet henne med vekttapet.

Selv om det tilsynelatende kunne se slik ut, hadde ikke VG noe med saken å gjøre.

NYNORSK: Kronprinsesse Mette-Marit synes det er viktig at Noregs Mållag har ytret seg kritisk til at prinsesse Ingrid Alexandra går på en skole hvor hun er fritatt fra å lære nynorsk. Video: NTB Scanpix Vis mer Vis mer

Ifølge Slottets assisterende kommunikasjonssjef Sven G. Gjeruldsen er det ikke alltid like lett å finne avsenderen til slike falske reklamer.

- Fra tid til annen har det dukket opp slike annonser og da forsøker vi å komme i kontakt med dem som står bak for å få annonsen fjernet, fortalte Gjeruldsen til Dagbladet den gang og la til:

- I noen tilfeller kan det være vanskelig å fjerne dem ettersom det er vanskelig å finne ut hvem avsenderen er.