KROKEN PÅ DØRA: Moods of Norway-gründerne Peder Børresen og Simen Staalnacke har drevet kleskjeden i 14 år. I dag fikk de to samt deres 100 ansatte beskjed om at selskapet er gått konkurs. 
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
KROKEN PÅ DØRA: Moods of Norway-gründerne Peder Børresen og Simen Staalnacke har drevet kleskjeden i 14 år. I dag fikk de to samt deres 100 ansatte beskjed om at selskapet er gått konkurs. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Moods of Norway:

Moteeksperter om Moods of Norway-konkursen: - Den internasjonale vekstambisjonen var for stor

- En trist dag, mener norske moteeksperter.

(Dagbladet): I dag kom nyheten om at kleskjeden Moods of Norway er gått konkurs etter 14 år.

Selskapet ble grunnlagt i Stryn i 2003 av Stefan Dahlkvist, Peder Børresen og Simen Staalnacke. Siden den gang har de etablert 18 butikker over hele landet og har omtrent 100 medarbeidere på sine kontorer i Stryn og Oslo. I tillegg har de en butikk i Los Angeles.

Kleskjeden har slitt de siste åra med dårlig lønnsomhet, og resultatet før skatt i 2016 ble på minus 30 millioner. I år er det fremdeles negativ utvikling, ifølge Dagens Næringsliv.

- Dette er en utrolig trist dag for alle i Moods of Norway. Gründerne og styret vil takke alle våre ansatte for den utrolig gode jobben de har gjort i en så turbulent tid, sier Simen Staalnacke i en pressemelding.

- En tøff bransje

De fleste vil nok forbinde Moods of Norway med sterke farger, traktorlogo og spesielle mønstre. At de har vært en viktig del av norsk motebransje i en årrekke, er norske moteeksperter ikke i tvil om.

Overfor Dagbladet forteller Vixen-redaktør og moteekspert Ida Elise Eide Einarsdóttir at hun ble trist da hun fikk nyheten servert.

- Det er kjempetrist, fordi dette er folk som har vært med å bygge opp norsk mote sånn det er i dag. De har stått på barrikade for norsk mote og har skapt arbeidsplasser. Dette er absolutt en trist dag, og jeg tror jeg snakker for hele mote-Norge når jeg sier det. De har jo holdt på i 14 år, og det er en lang stund, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forrige måned viste Simen Staalnacke og Peder Børresen fram sin seineste kolleksjon under Oslo Runway.

Popstjerna Astrid Smeplass var også ikledd Moods of Norway-klær da hun nylig ble avbildet av det amerikanske bladet Teen Vogue. Det samme var «Skam»-stjerna Henrik Holm og kjæresten Lea Meyer i britiske Vogue sin bildeserie av dem.

Det å skulle omstille merkevaren og fremdeles hete det samme, kan uansett være utfordrende, mener Einarsdóttir.

- Det har vært en negativ utvikling lenge, og det sier de jo selv også. Det begynte vel med den internasjonale vekstambisjonen som var for stor, også at de prøvde å omstille varemerket, fra traktorene og vaffelhjertene til en mer anvendelig stil. De har prøvd å legge om, så har det kanskje ikke gitt dem den tilstrekkelige effekten de har trengt. Det er en tøff bransje, og det blir jo ikke akkurat færre designere.

IKKE SJOKKERT: Vixen-redaktør og moteekspert Ida Elise Eide Einarsdóttir ble ikke kjempeoverrasket over nyheten om at Moods of Norway har gått konkurs, men synes det er leit. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
IKKE SJOKKERT: Vixen-redaktør og moteekspert Ida Elise Eide Einarsdóttir ble ikke kjempeoverrasket over nyheten om at Moods of Norway har gått konkurs, men synes det er leit. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

Moteredaktøren påpeker at denne situasjonen antakeligvis vil påvirke mote-Norge på visse punkter.

- Det er nok mange som kan ha vært i lignende situasjon som «Moods of Norway», så å se at et så stort merke går konkurs, er nok skremmende. Jeg tror guttene vil få mye støtte, for mange har enormt respekt for dem enten om de har brukt klærne eller ikke, og de fortjener virkelig all støtten. De har jo vært med å forme mote-Norge, så sånn sett er dette et tap. Man har jo sett flere steder at selv om man går konkurs, klarer noen å reise seg igjen, så det er ikke sikkert dette er over og ut. Men om det er det, er jeg sikker på at Simen og Peder vil klare seg veldig bra, sier hun.

MED ENGLEVINGER: Ari Behn gjorde en overraskende opptreden på kveldens Moods of Norway-show i Gamle Logen på åpningsdagen av Oslo Fashion Week i 2013. Video: Øistein Monsen / Dagbladet Vis mer Vis mer

- Trangt i norsk motebransje

I likhet med Einarsdóttir mener også moteekspert og blogger Marianne Jemtegård at Moods of Norway har turt noe ikke så mange andre har turt, nemlig å satse i utlandet.

- De har jo vært en foregangsbedrift i mange år, og virkelig turt å satse der ingen egentlig hadde trodd det var mulig. De har fått til fantastiske ting i løpet av åra de har holdt på. De hadde fortjent å ha langt større suksess, for jeg tror de faktisk har vært, selv om kanskje ikke de nye kule designerne ser på det sånn selv, en ganske stor medvirkende faktor til at de også tør å satse internasjonalt og ta det steget som det er. Samtidig er det jo ikke ekstremt overraskende heller, men tanke på de dårlige tallene de har hatt de siste åra og sånn utviklingen har gått. Jeg tror ikke det kommer som en bombe på mote-Norge selv om det er ufattelig trist, sier hun til Dagbladet.

- TRIST: Moteekspert og blogger Marianne Jemtegård mener at det er trist at norsk motebransje har utfordrende utgangspunkt. Foto: Andreas Fadum
- TRIST: Moteekspert og blogger Marianne Jemtegård mener at det er trist at norsk motebransje har utfordrende utgangspunkt. Foto: Andreas Fadum Vis mer

På spørsmål om hva hun tror gikk galt, henviser hun til gründernes egne teorier: hårete mål i utlandet og omstillingen av merkevaren.

- I tillegg er det også smale marginer og trangt i norsk motebransje fra før av, det er ikke lett å drive en norsk motebedrift. Vi har veldig mange sterke reguleringer med tanke på alt som kreves for å importere, produsere og sende ut. Dette gjør at vi ikke er spesielt konkurransedyktige i det internasjonale markedet. Vi er heller ikke velsignet med noe særlig grad av statlige støtteordninger eller vilje til å hjelpe norsk motebransje til å lykkes som vi for eksempel har sett i Sverige og Danmark, sier hun og fortsetter:

- Dette er noe som regjeringen og Stortinget må se på i forhold til at vi også bør ha en konkurransedyktig og sterk motebransje - det er en viktig del av det å være en kulturnasjon. De burde i aller høyeste grad legge langt bedre til rette for at dette skal være mulig, sier hun.

KONTRASTER: Moods of Norway-visningen inneholdt både velkledde modeller og skralt guttekor - Del 2 av visningen. Video: Øistein Norum Monsen. Vis mer

- Flere utfordringer

Andreas Holzweiler, som har drevet det norske agenturet Holzweiler siden 2006, mener også at det absolutt ikke er enkelt å drive med mote i Norge.

Selv har han opplevd internasjonal suksess med merket, blant annet via omtale av motebladet W Magazine, og et eksklusivt utsalg i nettbutikken Net-A-Porter.

- Det er jo flere utfordringer med motebransjen i Norge, men det jeg kanskje savner mest er at de organisasjonene som er støtter de som faktisk har fått til noe. Det er kjempebra med etableringsstøtte, men man ser også at mye penger går til en «god idé» som ikke blir til noe. Det er viktig at man satser på business som er på neste vekststeg også. Det er også en større utfordring å drive med mote i Norge, siden vi ikke er med i EU. Toll, eksport av varer og netthandel er mye mer klønete, sier han til Dagbladet.

FORSTÅR: Andreas Holzweiler i agenturet Holzweiler har også erfart hvor utfordrende det kan være å drive med mote i Norge. Foto: Andreas Fadum
FORSTÅR: Andreas Holzweiler i agenturet Holzweiler har også erfart hvor utfordrende det kan være å drive med mote i Norge. Foto: Andreas Fadum Vis mer

At norsk mote ikke alltid er i fokus, eller noe folk flest har et sterkt forhold til, er også noe som gjør det vanskelig, forklarer han.

- Men de siste årene har det virket som at folk kanskje har begynt å anerkjenne det mer, for det er ikke mange år siden at folk fniste litt når man sa at man jobbet med mote. Det er mye positivt som har skjedd den siste tiden, for eksempel Oslo Runway.

Holzweiler, som også kjenner Peder Børresen og Simen Staalnacke personlig, sier at han ikke tror dette nødvendigvis er kroken på døra for dem innenfor bransjen.

- Det er forferdelig trist at Moods of Norway har gått konkurs, for de har virkelig vært med på å skape blest rundt mote-Norge. Når et så stort selskap går konkurs, så setter det noen tanker i spinn, og man begynner å se på egen virksomhet og hvordan man kan lære av det. Først og fremst går dagen i dag til å tenke på gutta, men jeg er sikker på at de drar med seg all nyttig erfaring og er hundre prosent sikker på at de kommer til å være med på et eller annen spennende i fremtiden, sier Holzweiler.