BLIR PELSFRITT: Gucci skal ikke vise mer pels under sine storslåtte motevisninger i Milano. Det betyr at forbrukerne heller ikke vil kunne kjøpe pels signert merket framover. Foto: NTB scanpix
BLIR PELSFRITT: Gucci skal ikke vise mer pels under sine storslåtte motevisninger i Milano. Det betyr at forbrukerne heller ikke vil kunne kjøpe pels signert merket framover. Foto: NTB scanpixVis mer

Gucci dropper pels:

Motegigant dropper pels: - Det betyr kjempemye

Gucci har bestemt seg for å si adjø til pels i sine kreasjoner.

(Dagbladet): Det italienske motehuset Gucci har bestemt seg for å droppe pels fra sine framtidige kolleksjoner. Merket har de siste åra bemerket seg med flere plagg som inneholder pels, blant annet tøfler med store pelsdetaljer på sålen.

Nå er det slutt. Det forteller Marco Bizzarri, president i selskapet, ifølge WWD. Det var under et motepanel i London onsdag at dette kom fram. Han mener at avgjørelsen gjenspeiler motehusets kjerneverdier, og det er gjennom en avtale med FFA, eller Fur Free Alliance, at de nå har tatt steget å forby pels fra catwalken.

- Vi håper dette kan bidra til å inspirere til innovasjon og økt bevissthet, sa han blant annet onsdag.

Hylles

Andre som var til stede under paneldiskusjonen lot seg rive med, og beslutningen ble applaudert fra flere ulike hold.

- Jeg visste at med én gang Gucci bestemmer seg for å kvitte seg med pels, vil det forandre industrien. Bravo, sa intervjuer Livia Firth fra scenen.

STOPP: Gucci har de siste åra blitt godt kjente for sine loafers med pels i. Skal vi tro merket, vil det nå bli en slutt på dette. Foto: NTB scanpix Vis mer

På sosiale medier har også avgjørelsen fått oppmerksomhet og ros. Flere organisasjoner for dyrevelferd har delt artikler om temaet på Facebook, og på Instagram har flere kommet med positive kommentarer.

Det har heller ikke gått Norge hus forbi at Gucci, som for øyeblikket har en butikk i Oslo, nå dropper pels framover.

- Jeg tenker at det betyr kjempemye at en aktør som Gucci tar denne avgjørelsen. Det skulle egentlig bare mangle, forteller moteekspert Ida Elise Eide Einarsdóttir til Dagbladet.

Hun mener nordmenn flest allerede har valgt å distansere seg fra pels, på grunn av de etiske aspektene ved oppdrett. Likevel er det ifølge henne ikke noen selvfølge at en av Italias største moteinstitusjoner nå skal gå denne veien.

LUKSUSMOTE: Gucci er kjent som et av de mest luksuriøse motehusene i verden, og har priser som matcher beskrivelsen. Nå forsvinner pels fra sortimentet deres. Foto: Shutterstock, NTB scanpix Vis mer

- Det er enkelt å tenke at dette er naturlig, men sånn er det ikke. Du skal ikke lenger enn til Danmark for å se et helt annet forhold til pels hos forbrukerne. Mens norsk motepresse og designere flest for lengst har tatt avstand, brukes pels aktivt i for eksempel Danmark, forklarer hun.

Håper på smitteeffekt

Pels-nekten mener hun kan komme som en konsekvens av mer bevisste forbrukere, og hun håper dette kan være et startskudd for andre motehus med samme markedsverdi som Gucci.

- Andre sitter på gjerdet nå, og de kan enklere følge etter om de største motehusene velger denne veien. Stella McCartney bruker nesten ingen produkter fra dyr, mens Fendi er en versting på for eksempel pels. Jeg tror det å kutte ut pels blir framtida for de store motehusene.

HYLLER TILTAK: Ida Einarsdottir mener det er bra at Gucci har sett seg lei pels, og håper andre store motehus snart vil følge etter. Foto: NTB scanpix Vis mer

På spørsmål om hun tror det er sjefdesigner Alessandro Michele, som tok over i januar 2015, sin avgjørelse, svarer hun at det er fullt mulig. Likevel er det ikke kjent hvem som til sjuende og sist bestemte at Gucci fra nå av blir pelsfrie.

I en pressemelding forteller norske Noah, en organisasjon for dyrs rettigheter, at de håper dette vil inspirere andre til å gå liknende veier.

- Nyheten er rett og slett fantastisk, heter det fra leder Siri Martinsen i pressemeldingen.

Overfor WWD forteller Peta-leder Ingrid Newkirk at de har demonstrert mot Guccis pelsbruk i over 20 år. De er glade for at det nå tar slutt.

- De har endelig bestemt seg for å gjøre som Armani, Ralph Lauren og Stella McCartney. Dagens shoppere vil ikke bruke huden til dyr som har blitt satt i bur, har fått elektrosjokk eller har blitt slått til døde, forteller hun.

Ifølge Petas hjemmesider blir en milliard kaniner blant annet drept årlig til pelsbruk.