Motegigant kaster ut pels

Vil imøtekomme etterspørselen etter etiske produkter.

PELSFRITT: Fra og med høstkolleksjonen 2020 skal ikke Prada lenger bruke pels i sine kolleksjoner. Foto: NTB Scanpix
PELSFRITT: Fra og med høstkolleksjonen 2020 skal ikke Prada lenger bruke pels i sine kolleksjoner. Foto: NTB ScanpixVis mer

Det italienske motehuset Prada har bestemt seg for å droppe pels fra alle sine framtidige kolleksjoner. Det melder selskapet selv på Instagram.

Motehuset har fram til nå solgt pels fra mink, rev og kaniner, men etter at de har presentert vår/sommer-kolleksjonen for 2020 er det slutt.

Sjefdesigner Miuccia Prada sier i en kommentar til Sky News at de nye retningslinjene kommer etter en fruktbar dialog med flere dyrevernsorganisasjoner.

- Ved å fokusere på innovative materialer får selskapet mulighet til å utforske nye grenser for kreativt design, og samtidig møte etterspørselen for etiske produkter.

Hylles

Beslutningen hylles fra flere hold, og beskrives ifølge Sky News av dyrevernere som et av de viktigste standpunktene i deres utrettelige kamp for å gjøre slutt på bruk av pels over hele verden.

Norske Noah - for dyrs rettigheter har sittet i Fur Free Alliance, som har hatt samtaler med Prada. De er svært fornøyd med beslutningen.

- Noah er stolte av å være en del av Fur Free Alliance, som har spilt en viktig rolle i Prada-gruppens standpunkt mot pels. Det er en seier for dyrene at stadig flere aktører i moteindustrien nå tar avstand til pels, både for å møte kundenes krav til etiske klær, men også fordi de forstår viktigheten av å ta hensyn til dyreetikk og dyrevelferd. Her i Norge har vi i år endelig fått et vedtak om forbud mot pelsdyroppdrett, mens den norske motebransjen i lang tid har snudd ryggen til pels - og moteuken ble pelsfri i samarbeid med Noah allerede i 2010. Det er med stor glede vi ser at stadig nye ledende motemerker blir pelsfrie, sier Siri Martinsen, leder i Noah.

Det er en imidlertid en overdrivelse å si at motehuset har vært en driver i denne debatten. Det er halvannet år siden Gucci bestemte seg for å droppe pelsen. Det samme har motehus som Michael Kors, Versace, Burberry, Chanel og Stella McCartney gjort.

Men fortsatt er det flere store motehus som ikke har vendt pelsnæringen ryggen riktig ennå.

- Ikke en selvfølge

Da det ble kjent at Gucci ikke lenger kom til å bruke pels i sine kolleksjoner, forklarte moteekspert Ida Elise Einarsdóttir til Dagbladet hvorfor det har stor betydning når store italienske motehus tar en avgjørelse som dette.

Hun mente at nordmenn flest allerede har valgt å distansere seg fra pels, på grunn av de etiske aspektene ved oppdrett. Likevel er det ifølge henne ikke noen selvfølge at en av Italias største moteinstitusjoner nå skal gå denne veien.

- Det er enkelt å tenke at dette er naturlig, men sånn er det ikke. Du skal ikke lenger enn til Danmark for å se et helt annet forhold til pels hos forbrukerne. Mens norsk motepresse og designere flest for lengst har tatt avstand, brukes pels aktivt i for eksempel Danmark, forklarte hun, og la til at de store motehusene kan være et startskudd for at flere følger etter.