Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Motegigant refses for «nudel-sko»

Koster tusenvis.

FÅR KRITIKK: Bottega Veneta er blant annet kjent for sine vevede sko, men nå får motemerkets nylanserte sko, sterk kritikk. Her er Bottega Venetas butikk i Oslo. Foto: NTB Scanpix
FÅR KRITIKK: Bottega Veneta er blant annet kjent for sine vevede sko, men nå får motemerkets nylanserte sko, sterk kritikk. Her er Bottega Venetas butikk i Oslo. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Det italienske motemerket Bottega Veneta er i vinden om dagen, etter at motegiganten ny lanserte en ny kolleksjon for neste år.

Motemerket har produsert luksuriøse vesker, klær og annet tilbehør siden det ble grunnlagt i 1966, men nå er det mange som rynker på nesa etter at de har designet et noe annerledes skopar.

Moteinteresserte shoppere reagerer nemlig på et par gule sko - som flere mener likner på en pakke med ukokte nudler. Bottega Veneta er kjent for sine vevede damesko, men motemerkets nyeste sandaler er muligens for de helt spesielt interesserte.

TRØBBEL: Et av verdens største motemerker, Dolce & Gabbana, er i hardt vært etter at de la ut en reklamefilm i forbindelse med et show de skal ha i Kina. Grunnleggerne har nå lagt seg langflate etter det kineserne mener er en rasistisk film basert på utdaterte stereotyper. Vis mer

Sterke reaksjoner

Skoene koster 800 britiske pund - noe som tilsvarer om lag 9300 norske kroner.

Skoene har vekket sterke reaksjoner i sosiale medier, og blant annet mote-profilen «DietPrada» på Instagram har publisert et innlegg om skoene.

Og det har - kanskje ikke så overraskende - strømmet inn med kommentarer.

- Billige og smakløse, er det en som har skrevet.

- Er krydderpakka inkludert spør en annen, og sikter til nudel-sammenlikningen.

- Jeg gjetter at det blir ferdig på 3-4 minutter, fleiper en annen.

- Spiselig sandaler, eh, lyder en fjerde kommentar.

Det finnes imidlertid dem som også er langt mer positive til de noe bisarre skoene.

- Det gjør at jeg får enda mer lyst på dem, helt ærlig, skriver en annen bruker på Instagram.

Slaktet for holocaust-antrekk

Det er imidlertid ikke første gang at kjente motemerker og kleskjeder får kritikk for mer eller mindre uheldige kreasjoner. Da det spanske motehuset Loewe lanserte klær fra sin nyeste kolleksjon i november, fikk de massiv kritikk for et stripete antrekk i svart og hvitt.

Mange mente at tøyet var slående likt holocaust-draktene som ble brukt under andre verdenskrig. Etter de massive reaksjonene gikk motehuset seinere ut og beklaget.

ADVARER TURISTENE: 7-eleven har nå kommet med en reklame hvor de advarer turistene om at Norge er på klamydia-toppen i Europa. Hva mener turistene - og nordmennene selv? Video: Lars Eivind Bones / Reporter: Frida Andersen Les hele saken: https://www.dagbladet.no/kultur/denne-reklamen-moter-turistene-nar-de-kommer-til-oslo/69919276 Vis mer

Antrekket var er en del av en kolleksjon de hadde laget med kunstneren William De Morgan, ifølge CNN.

Klærne hadde en prislapp på 16 896 kroner, ifølge Diet Prada.

Lowew skrev følgende i beklagelsen:

«Vi er blitt gjort oppmerksomme på at et antrekk vi har laget som en del av vårt samarbeid med keramiker William De Morgan, kunne bli feiloppfattet som en referanse til et av verdenshistoriens mørkeste kapittel. Det var absolutt aldri vår intensjon, og vi beklager til alle som føler seg støtt. Produktene er nå trukket fra butikker og nettsida vår.»