Burberry-tabbe:

Motekritikk: - Selvmord er ikke mote

Motehuset Burberry legger seg langflat etter motetabbe.

VEKKER OPPSIKT: Riccardo Tiscis nyeste kolleksjon for Burberry vekker oppsikt. Spesielt denne hettegenseren har fått hard medfart i sosiale medier. Foto: NTB scanpix
VEKKER OPPSIKT: Riccardo Tiscis nyeste kolleksjon for Burberry vekker oppsikt. Spesielt denne hettegenseren har fått hard medfart i sosiale medier. Foto: NTB scanpixVis mer

Vår er for moteeliten synonymt med moteuker verden om. Kolleksjonene for den kommende høsten vises fram for innkjøpere og influensere, slik at man kan være ute til god tid før klærne kommer på markedet. I disse dager er det de britiske motehusene som viser sine nyeste kreasjoner, i motehovedstaden London.

Blant dem er det tradisjonsrike motehuset Burberry, som stjal oppmerksomheten av helt andre grunner enn fremragende mote. Etter at tidligere Givenchy-designer Riccardo Tisci tok over merket, har de forsøkt å modernisere seg - blant annet ved å sikte seg inn på gatemote og mer trendrelatert design.

KONTROVERSIELL: Denne genseren fra Burberry skaper overskrifter. Foto: NTB scanpix
KONTROVERSIELL: Denne genseren fra Burberry skaper overskrifter. Foto: NTB scanpix Vis mer

Det lønner seg ikke alltid å eksperimentere. Etter at en av modellene troppet opp på catwalken iført en hettegenser, med en noe usedvanlig snøring - var det flere som reagerte. Blant andre motehusets egen modell, Liz Kennedy.

- Ikke mote

Løkken rundt halsen er det flere som sammenlikner med alt fra selvmord til lysning. Modellen går hardt ut mot dette, og refser på Instagram Tiscis kreative avgjørelse:

- Selvmord er ikke mote, begynner hun innlegget med, før hun fortsetter:

Se dette innlegget på Instagram

@burberry @riccardotisci17 Suicide is not fashion. It is not glamorous nor edgy and since this show is dedicated to the youth expressing their voice, here I go. Riccardo Tisci and everyone at Burberry it is beyond me how you could let a look resembling a noose hanging from a neck out on the runway. How could anyone overlook this and think it would be okay to do this especially in a line dedicated to young girls and youth. The impressionable youth. Not to mention the rising suicide rates world wide. Let’s not forget about the horrifying history of lynching either. There are hundreds of ways to tie a rope and they chose to tie it like a noose completely ignoring the fact that it was hanging around a neck. A massive brand like Burberry who is typically considered commercial and classy should not have overlooked such an obvious resemblance. I left my fitting extremely triggered after seeing this look (even though I did not wear it myself). Feeling as though I was right back where I was when I was going through an experience with suicide in my family. Also to add in they briefly hung one from the ceiling (trying to figure out the knot) and were laughing about it in the dressing room. I had asked to speak to someone about it but the only thing I was told to do was to write a letter. I had a brief conversation with someone but all that it entailed was “it’s fashion. Nobody cares about what’s going on in your personal life so just keep it to yourself” well I’m sorry but this is an issue bigger than myself. The issue is not about me being upset, there is a bigger picture here of what fashion turns a blind eye to or does to gain publicity. A look so ignorantly put together and a situation so poorly handled. I am ashamed to have been apart of the show. #burberry. I did not post this to disrespect the designer or the brand but to simply express an issue I feel very passionate about.

Et innlegg delt av 🦎 (@liz.kennedy_)

- Riccardo Tisci og alle hos Burberry: Jeg kan ikke skjønne hvordan dere kan la en snor som henger fra halsen og ned, vises på catwalken. Hvordan kan noen overse dette, og synes det er greit å inkludere noe slikt i en kolleksjon. Spesielt i en kolleksjon som er dedikert til ungdom og jenter. Til lett påvirkelige jenter. For ikke å nevne de stigende selvmordsratene over hele verden, skriver hun.

At visningen var dedisert til «unge rebeller», slik at han kan vise dem at de må «ha mot til å skrike høyt for det de tror på», slik han selv har beskrevet det som, gjør det enda enklere for modellen å kritisere hettegenseren.

TAR KRITIKKEN: Designer Riccardo Tisci erkjenner at designen hans enkelt kan tolkes feil. Foto: NTB scanpix
TAR KRITIKKEN: Designer Riccardo Tisci erkjenner at designen hans enkelt kan tolkes feil. Foto: NTB scanpix Vis mer

Modellen skal angivelig ha tatt opp temaet allerede under prøvene, da de ble kledd i antrekkene de skulle vise fram. Da skal hun ha blitt bedt om å skrive et brev til motehuset. Hun hevder også at hun fikk følgende kommentar slengt i fleisen:

«Dette er mote. Ingen bryr seg om hva som skjer i ditt privatliv, så hold det for deg selv». Det fant hun seg ikke i.

- Beklager, men dette problemet er større enn meg. Det handler ikke om at jeg er sur, det er et større bildet her, som bransjen velger å ignorere eller å glorifisere for å få oppmerksomhet, skrev hun.

Resten av Tiscis kolleksjon var heller alminnelig, og vekket i hovedsak oppsikt her til lands fordi den norske modellen Eskil Rangnes (18) debuterte på catwalken.

NORSK DEBUT: 18 år gamle Eskil Rangnes gikk for Burberry. Foto: NTB scanpix
NORSK DEBUT: 18 år gamle Eskil Rangnes gikk for Burberry. Foto: NTB scanpix Vis mer

Legger seg flate

Ifølge BBC har ikke disse bemerkningene gått Burberry hus forbi. Hovedsjefen for motehuset, Marco Gobbetti, sier at dette ikke reflekterer hvem merket er eller verdiene de ønsker å videreføre.

- Vi kommer til å reflektere rundt dette, lære av det og sørge for at det ikke skjer igjen, har han uttalt.

Designer Riccardo Tisci har også lagt seg flat etter «selvmordsgenseren». Han hevder at genseren egentlig var inspirert av sjøfart, men forstår hvordan det er blitt tolket i en helt annen retning. Det er ikke kjent hvorvidt Burberry har trukket produktet fra markedet.

Den britiske motegiganten er ikke den eneste som har fått kritikk for fornærmende design i de siste månedene. I starten av februar ble en høyhalset, svart ullgenser trukket fra samtlige av Guccis butikker og nettbutikk.

Årsaken var at motehuset har mottatt klager på at den minner om såkalt «blackface»-sminke, en type teatersminke som blir brukt på lyshudede mennesker for å framstå som fargede. I en uttalelse beklaget blant annet Gucci at de kan ha fornærmet noen som følge av plagget.

Ifølge nyhetsbyrået AP måtte også Prada i desember trekke produkter som hadde motiv av en sort person med overdrevet store lepper, og for et drøyt år siden måtte også H & M trekke en genser etter rasisme-anklager.

Den gang var det en liten mørkhudet gutt med en grønn genser trykket «coolest monkey in the jungle» på brystet, som fikk brukere på sosiale medier til å rase mot den svenske kleskjeden.

- Vi er forferdelig lei oss over dette bildet, og ber om unnskyldning. Vi har gjort en feil, og har derfor fjernet bildet fra samtlige av våre kanaler, samt besluttet å trekke genseren fra samtlige av våre markeder, skrev kommunikasjonssjef i H & M Norge, Joanna Morell, i en mail til Dagbladet den gang.