Nå gir hun bort Amanda-kjolen

Solveig Kloppen tente på ideen til twitreren Marit.

DEN LANGE ROSA: Etter forslag fra en twitrer donerer programleder Solveig Kloppen bort denne kjolen til veldedighet.  Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
DEN LANGE ROSA: Etter forslag fra en twitrer donerer programleder Solveig Kloppen bort denne kjolen til veldedighet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

HAUGESUND (Dagbladet): Kjole-for-skole-aksjonen har fått en ny praktdrakt å auksjonere bort til inntekt for unge jenters skolegang i Kenya.

Den er lang, rosa - og designet av Nina Skarra. Årets programleder for Amanda-showet, Solveig Kloppen, brukte kjolen på TV 2-sendinga fredag.

Nå blir den gitt til kjole-for-skole-aksjonen, som startet i kjølvannet av sommerens debatt rundt Kronprinsesse Mette-Marits kjolebruk og har fått kjendiser som Erna Solberg, Gunhild Stordalen og Karita Bekkemellem til å donere plagg.

Beslutningen ble tatt spontant etter Amanda-showet - og ideen kom fra twitreren Marit Asheim fra Oslo.

Hun beskriver seg som informasjonskonsulent, journalist og deltidsstudent - og la ut meldinga «Tenk om flotte Solveig Kloppen sendte den lange rosa til #KjoleForSkole etter prisutdelingen».

- Jeg så det på Twitter og syntes det var et supert tiltak, sier Kloppen til Dagbladet.

Hun er 1,60 høy - så har du samme størrelse og på utkikk etter en kveldskjole av det eksklusive slaget får du en unik mulighet.

- Jeg vil si at kjolen har en farge som kler de fleste. Dessuten er den langt fra ukomfortabel, forsikrer programlederen etter å ha tilbrakt hele kvelden i den.

- Det er en kjole som gjør at man føler seg som en filmstjerne! Den er kanskje ikke noe å bruke på jobb - hvis ikke du jobber som programleder, da - men den fungerre utmerket til fest, sier Kloppen.

TV 2 opplyser at kjolen er verdt 40 000 kroner i vanlig salg.

Kanalen har ikke bare fått gode forslag fra sosiale medier etter årets Amanda-prisutdeling, som var flyttet fra konserthuset Festiviteten til den langt mindre konferansesalen på Rica Maritime-hotellet i Haugesund.

En rekke twitrere kritiserte årets show og scenedesignet. Politikjendisen Jonny Brenna twitret at det hele så ut som «et lokalt stand up-show».