Tone Damli:

Nå svarer Tone på alkoholkritikken

- Kommer til å dele flere ølbilder.

REAGERER: Tone Damli tar til motmæle etter Dagbladet-artikkelen som omhandlet hennes poseringer med øl på Instagram. Hun mener artikkelen «er tynn» og at folk mener det er «en tullesak». Les saken her: https://www.dagbladet.no/kjendis/skremt-av-ny-trend---tone-damli-en-av-verstingene/71039249 Vis mer

Søndag publiserte Dagbladet en større artikkel som omfatter influensere og alkoholeksponering på sosiale medier. I saken peker flere eksperter på det de anser som en ny trend blant ovennevnte gruppe, og frykter potensielle brudd på loven om alkoholreklame.

I artikkelen fikk Tone Damli (31) krass kritikk, og ble blant annet stemplet som en av «verstingene» av kommunikasjonsrådgiver i Blå Kors, Anders Blixhavn.

Han setter spørsmålstegn ved omfanget av alkoholbilder Damli legger ut, og mener det er mistenkelig at brorparten av innleggene fremmer de samme merkene - Corona og Peroni.

Etter en lengre dialog med Damlis manager, David Eriksen, var det til slutt han som valgte å svare på artistens vegne forrige uke. Overfor Dagbladet avviste Eriksen påstandene som ble fremmet.

ALKOHOLEKSPONERING: Tone Damli er blant dem som jevnlig publiserer bilder av de samme alkoholmerkene på sin Instagram-profil. Det får eksperter til å reagere. Vis mer

- Min fulle rett

I går dukket derimot Damli opp på den årlige sommerfesten til motemagasinet Elle i Oslo. Der la ikke 31-åringen skjul på at hun mener kritikken er uberettiget.

- Jeg føler ikke at jeg er et dårlig forbilde. Jeg er 31 år gammel og jeg, som ekstremt mange andre, deler et bilde av noe hyggelig som skjer i livet. Blant annet når fredagen kommer, sola skinner og man tar seg en iskald pils.

- Jeg synes det er dritdigg og jeg føler at jeg har full rett til å gjøre det - uten at jeg skader noen ved å gjøre det.

En rask gjennomgang av Tone Damlis Instagram-profil, viser at 31-åringen har delt minst ti innlegg de siste åra som fronter øletikett på alkoholholdig drikke. I tillegg poster hun alkoholbilder med jevne mellomrom på Instagrams historiefunksjon.

Saken fortsetter under:

- SKADER INGEN: Tone Damli mener at hun ikke utsetter andre for skade ved å dele bilder av alkohol på Instagram. Det er rusorganisasjoner uenig i. Foto: Erling Hægeland / Dagbladet
- SKADER INGEN: Tone Damli mener at hun ikke utsetter andre for skade ved å dele bilder av alkohol på Instagram. Det er rusorganisasjoner uenig i. Foto: Erling Hægeland / Dagbladet Vis mer

- Vil dele flere ølbilder

Både Blå Kors og Actis er uenig i at det å fronte alkoholbilder på ovennevnte måte er uproblematisk.

- (...) Vi er særlig bekymret fordi dette er forbilder for unge mennesker, og influenserne virker lite reflektert i forhold til hvilke signaler de sender ut, har generalsekretær i Actis, Pernille Huseby, uttalt til Dagbladet.

- I et forebyggingsperspektiv er slike bilder svært problematiske og bildene når mange sårbare grupper som er lett påvirkelige. (...) Tone må - i likhet med andre store influensere - ikke glemme at hun har et samfunnsansvar og at hun er et forbilde for veldig mange, uttalte Blixhavn.

Damli står derimot fjellstøtt på sitt.

- Jeg drikker øl i moderate mengder og legger aldri - eller i alle fall sjelden ut bilder der jeg opptrer ugreit. Så jeg står inne for det jeg gjør.

- Kommer du til å dele flere ølbilder?

- Ja, ja, ja. Om jeg gjør.

Anders Blixhavn beskriver Damlis sistnevnte utspill som trist lesning.

- Dette er et alvorlig tema, og det er derfor svært synd å høre at Tone ikke tar kritikken til etterretning.

SNAPCHAT: Tone Damli var ute og kjørte bil da hun fikk lyst til å synge - og filme det med mobilen. Video: Tone Damli / Snapchat Les saken her: https://www.dagbladet.no/kjendis/delte-snapchat-video-bak-rattet/70635224 Vis mer

Avviste samarbeid

Ølimportøren Multibev, som importerer ølmerket Peroni, er et datterselskap av drikkevareselskapet Solera.

Da Dagbladet spurte kommunikasjonssjef i Multibev, Vegard Eine Østerhagen, om Tone Damli får godtgjørelse fra dem i form av økonomisk kompensasjon eller gratis øl, avviste han dette. Han påpekte samtidig at han selv har reagert på innleggene, og at han selv hadde henvendt seg til Damli for ei tid tilbake.

Han hadde forståelse for at noen kan mistenke dette for alkoholreklame, men var tydelig på at Multibev opptrer innenfor regelverket.

- For oss er det bare positivt med eksponering av Peroni og at vår merkevare er synlig. Vi er imidlertid opptatt av at vi er et selskap som opptrer innenfor gjeldende regelverk, uttalte han.

Også Philip van der Stegen, leder for Norgeskontoret i selskapet AB InBev, som distribuerer Corona i Norge, nektet for å ha noe samarbeid med Damli. Det samme gjorde Nicolay Brusgaard, kommunikasjonssjef i Ringnes - som tidligere distribuerte Corona i Norge.

- Vi har ikke under noen omstendigheter hatt en avtale med Tone Damli eller noen andre influensere om at de skal promotere bilder eller omtale våre produkter. Det er i strid med alkoholloven og dermed helt uaktuelt for oss, sa Brusgaard.