EN AV FLERE: Sophie Elise Isachsen er en av Norges største bloggere. Både hun, Caroline Berg Eriksen og Camilla Pihl er blant dem som vil tilby leserne eksklusivt innhold på en app - mot betaling. 
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
EN AV FLERE: Sophie Elise Isachsen er en av Norges største bloggere. Både hun, Caroline Berg Eriksen og Camilla Pihl er blant dem som vil tilby leserne eksklusivt innhold på en app - mot betaling. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Nå vil norske toppbloggere ta betalt fra leserne

Gjør som Kim Kardashian og lanserer app.

(Dagbladet): Norske toppbloggere som Sophie Elise Isachsen, Caroline Berg Eriksen og Camilla Pihl, gjør nå som Kim Kardashian og lanserer en app, hvor de skal ta betalt for innholdet som publiseres. 

Det melder P2-programmet «Kulturnytt»

I en e-post til Dagbladet forklarer Sophie Elise Isachsen at appen er under utvikling på nåværende tidspunkt.

- Jeg er opptatt av å utvikle meg hele tiden derfor jobber jeg løpende med innhold til mange digitale kanaler. Min app vil jo bli et viktig verktøy for kommunikasjon og deling med mine følgere og forhåpentligvis nå et nytt og bredere publikum, forklarer hun. 

Satser stort - Hvordan vil innholde skille seg fra det som allerede står på bloggen? 

- Det er litt for tidlig å dele noe om innholdet. Det eneste jeg kan si er at dette blir et produkt jeg er ekstremt stolt av og som jeg håper vil overraske, begeistre og glede. 

- Hvordan vil dere gå fram for å gjøre innholdet interessant nok til at folk vil betale for produktet?

- Godt, spennende og interessant innhold som engasjerer er en forutsetning. Betalingmodellen for appen min kan jeg ikke si noe om enda, men at dette er en satsning som er viktig for meg er helt klart. 

- Ulike prismodeller Overfor Dagbladet forklarer Thomas Moen, daglig leder i United Influencers internasjonalt, at alle deres profiler vil få muligheten til å utvikle sin profil på en felles app.

I deres stall finner man blant andre Caroline Berg Eriksen og Anna «MammatilMichelle» Rasmussen.

- Våre bloggere vil selvfølgelig fortsette å legge ut godt innhold, åpent på nett. Per nå er det vanskelig å si hvordan sluttproduktet vil se ut, men vi har klart å lage en app, som vil bli lansert i Norge i løpet av de neste månedene.

- Hva vil disse abonnementene koste?

- Vi holder fortsatt på å eksperimentere med ulike prismodeller. Det er likevel naturlig at vi se på samme type modeller som norske mediehus gjør med sine Pluss-abonnement i dag. 

- Utfordrer  Høgskolelektor ved Institutt for markedsføring på handelshøgskolen BI, Cecilie Staude, mener dette er nok et eksempel på at hver og en nå kan være sitt eget mediehus.

- Bloggere med mange lesere og mennesker med store nettverk har fått anledning til å sette dagsorden selv. I så måte utfordrer også disse både redaksjonelle medier, men også tradisjonelle markedsføringskanaler. 

Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, mener det er opp til leserne å avgjøre hvorvidt innholdet er verdt å betale for, eller ikke. 

- Det er forståelig at bloggerne henger seg på denne modellen, som allerede har vært å se i store mediehus i landet for øvrig. Alt dreier seg rundt etterspørsel, og har man mange lesere, som disse bloggerne gjerne har, så er det naturlig å se et inntjeningspotensial i et slikt produkt. 

Gry Nergård i Forbrukerombudet forklarer overfor Dagbladet at det vil være viktig at bloggerne er klare på betingelsene i appen overfor brukerne.

- Når det gjelder å ta betalt for innhold, så er det viktig at det finnes rimelige betingelser og vilkår, og at man formidler dette på en skikkelig måte. For eksempel kan det gjelde hva det koster, eller om man kan komme ut av avtalen, om man ikke ønsker tjenesten lenger.