Norske bloggere tjener 80 000 kroner på ett blogginnlegg

Og 30 000 kroner for en post på Instagram. Bloggerne sier det er viktig de kan stå inne for budskapet de reklamerer for.

 MILLIONBRANSJE:  Bloggere tjener alt fra 5000 til 80 000 for sponsede blogginnlegg, avhengig av størrelse på bloggen og type produkt og avtale. Her representert ved Marna Haugen, Sophie Elise Isachsen, Emilie Nereng og Suzanne Aabel, som alle var med på første sesong av Bloggerne på TV 2. Foto: NTB Scanpix
MILLIONBRANSJE: Bloggere tjener alt fra 5000 til 80 000 for sponsede blogginnlegg, avhengig av størrelse på bloggen og type produkt og avtale. Her representert ved Marna Haugen, Sophie Elise Isachsen, Emilie Nereng og Suzanne Aabel, som alle var med på første sesong av Bloggerne på TV 2. Foto: NTB ScanpixVis mer

(Dagbladet): - Bloggere blir stadig mer betydningsfulle markedsaktører for kommersielle produkter, og jeg tror vi vil se mye mer av dette framover, sier høyskolelektor ved instituttet for markedsføring på BI og ekspert på sosiale medier, Cecilie Staude.

Tirsdag skrev Dagbladet om toppblogger Caroline Berg Eriksen, som fikk sterk kritikk fra leger og legemiddelverket for å ha reklamert for et naturlig prevensjonsmiddel.

Berg Eriksen er en av dem som tjener store summer på sin blogg, mye takket være annonser og reklamebaserte innlegg. I skattelistene for 2013 står hun oppført med 1 043 258 i inntekt.

Egne annonseselskaper De fleste store bloggere i Norge er tilknyttet bloggplattformene Blogg.no, som eies av Nettavisen, United Bloggers, Blogit eller Stylista. Det er disse selskapene som i stor grad forvalter annonseforespørsler for bloggerne. I tillegg samarbeider flere bloggere med Adlink, et selskap som driver med annonsering for bloggere og nisjenettsteder. 

nettet oppgir AdLink hvilke priser som gjelder for betaling av annonser, blogginnlegg og Instagram-poster for bloggerne på deres liste.

De mest populære bloggerne kan ta 80 000 kroner for et blogginnlegg, mens prisen for en enkelt Instagram-post går opp mot 30 000 kroner, ifølge tall fra AdLink.

Disse prisene blir imidlertid ofte forhandlet, avhengig av hvilken avtale man gjør. Salgsdirektør i Side2 Nettavisen, Sara Narvhus Oksdøl, opplyser til Dagbladet at de i all hovedsak priser ut fra trafikk på bloggene.

 VIL VÆRE FORBILDE:  Lene Orvik mener det er viktig at det man reklamerer for på bloggen er i tråd med sine egne verdier. Foto: Privat
VIL VÆRE FORBILDE: Lene Orvik mener det er viktig at det man reklamerer for på bloggen er i tråd med sine egne verdier. Foto: Privat Vis mer

- De aller største får 30 000 for et innlegg, mens prisen også kan gå ned til 5000 kroner for mindre bloggere, sier Oksdøl til Dagbladet.

Maks to innlegg Salgssjef i United Bloggers, Lars Bruto, opplyser til Dagbladet at deres bloggere får fra 5000 til 50 000 kroner for et sponset blogginnlegg.

- Prisene avgjøres av både trafikk og etterspørsel. Det viktigste for oss er å finne gode matcher mellom annonsører og bloggere, det er det som gir absolutt best effekt, sier han.

United Bloggers ønsker å ha kontroll på det bloggerne reklamerer for og må forhåndsgodkjenne alle annonsører før bloggerne skriver om dem. De opererer med en maksgrense på to innlegg i uken som kan være sponset, som utgjør rundt 20 prosent av innholdet på de mest populære bloggene.

- Det er en grense som er satt av oss for at ikke bloggene skal fremstå som rene reklameplakater. Det er viktig at hovedtyngden er på de egne innleggene, sier Bruto.

Han forteller at de foretrekker å lage langsiktige avtaler mellom annonsører og bloggere, fordi det fremstår som en mer troverdig måte å jobbe på.

- Vi ønsker at våre bloggere jobber tett med merkevarer over lang tid. Innholdet skal være relevant og passe naturlig inn med bloggernes verdier og øvrig innhold, sier han.

 MÅ VÆRE TESTET:  Hedda Skoug sier hun bare går god for produkter hun har testet på forhånd, og at hun unngår å gi konkrete råd, men heller deler sine erfaringer.  Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
MÅ VÆRE TESTET: Hedda Skoug sier hun bare går god for produkter hun har testet på forhånd, og at hun unngår å gi konkrete råd, men heller deler sine erfaringer. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Ifølge Cecilie Staude har det skjedd en gradvis profesjonalisering av bloggbransjen de siste årene. 

- Flere annonsører opplever nok at det er mer kostnadseffektivt å bruke bloggere enn tradisjonelle aviser og tv-reklame. Selv om summer opp mot 80 000 kroner kan virke mye, så blir det ikke det til sammenlikning med tradisjonell reklame. I tillegg blir reklamen mer spisset, sier hun.

Velger bort produkter Dagbladet har snakket med flere store bloggere om hvordan de forholder seg til reklame på sine respektive blogger. 

- Av de tingene jeg får betalt for så velger jeg ut ting jeg har lyst til å skrive om. Det må være ting jeg har testet selv på forhånd og innleggene må være merket som reklame, sier blogger og stylist Hedda Skoug, som tilhører United Bloggers, til Dagbladet. 
 
Toppblogger Sophie Elise Isachsen, som er tilknyttet Nettavisens Blogg.no, har tidligere delt et innlegg hvor hun tar opp hva bloggere tjener. Til Dagbladet sier hun at hun synes det er altfor mye fokus på hva bloggere tjener, men understreker samtidig at hun er påpasselig med hva hun reklamerer for.

- Jeg tester ut alle produkter som jeg reklamerer for. På den måten blir også visse ting valgt bort dersom jeg ikke liker det, eller om det ikke passer målgruppen min, sier hun. 

Lene Orvik er en av dem som tilhører United Bloggers, og på lik linje med Sophie Elise mener hun det viktigste er å være tro mot sine verdier når man velger annonsører til bloggen sin.

- United Bloggers selger inn annonsørene til meg. Så sier jeg ja eller nei, kun ut fra hva jeg ønsker å blogge om. Jeg har mange unge lesere og ønsker ikke å reklamere for noe jeg personlig ikke mener er egnet for dem. Jeg ønsker først og fremst å være et sunt forbilde, sier hun.

Motebloggerne Hedda Skoug, Maria Skappel, Lene Orvik og Tone Damli, samt FitnessNora og Kristina Andersen, er blant de store bloggerne som har reklamert for TINE-produkter på bloggene sine.

Konserndirektør Kathrine Mo sier TINE er grundige i utvelgelsen av hvilke bloggere de gir sine reklamepenger til.

- TINE er nøye i utvelgelsen av hvilke blogger vi annonserer i. Vi har valgt å bruke bloggere som har primært matlaging som tema, der oppskrifter er en naturlig del. Som leverandør av merkevarer er det viktig for TINE å gjøre våre produkter kjent for forbrukerne gjennom mange, ulike kanaler, også blogger, sier Mo til Dagbladet og fortsetter:

- Som leverandør av merkevarer er det viktig for TINE å gjøre våre produkter kjent for forbrukerne gjennom mange, ulike kanaler, også blogger.