- IKKE MINE KJOLER: Onsdag la klesdesigner Cecilie Melli ut en melding på Facebook om at nettsiden Cherrykjoler.com har misbrukt merkenavnet hennes på en rekke kjoler. Også navnet til brudemerket Agape, hvor Kathrine Sørland er ambassadør og ansikt utad, er misbrukt på nettsiden. Foto: Agnete Brun / Dagbladet / Stella Pictures
- IKKE MINE KJOLER: Onsdag la klesdesigner Cecilie Melli ut en melding på Facebook om at nettsiden Cherrykjoler.com har misbrukt merkenavnet hennes på en rekke kjoler. Også navnet til brudemerket Agape, hvor Kathrine Sørland er ambassadør og ansikt utad, er misbrukt på nettsiden. Foto: Agnete Brun / Dagbladet / Stella PicturesVis mer

Norske kjendisdesignere misbrukt av billigkjede

- Dette er lavmål, sier Kathrine Sørland.

(Dagbladet): Hun har designet under eget navn siden 2004, og har norske kjendiser som Tone Damli Aaberge, Pia Haraldsen og Solveig Kloppen på kundelista.

Det er ingen tvil om at det går bra for den norske designeren Cecilie Melli (38) om dagen - og det er det nå også noen som ser sitt snitt til å utnytte.

- Sleip markedsføring Onsdag la designeren ut en melding på sin Facebook-side hvor hun skriver at hun føler seg misbrukt av den kinesiske nettsiden cherrykjoler.com.

- Jeg ville bare informere alle om at cherrykjoler.com har tagget sine bilder med mitt merkenavn. Dette er IKKE min design! Men jeg regner med at dere ser det. Sleip markedsføring! Jeg bryr meg ikke engang om jeg gir dem ekstra PR ved å legge ut dette, sier hun (meldingen er oversatt fra engelsk).

Inne på siden cherrykjoler.com, drevet av et kinesisk firma ved navn Suzhou Cherry Wedding Dress Co, dukker Mellis navn opp i sidemenyen som egen kategori. Når man trykker seg videre inn på navnet kommer en rekke kjoler opp - kjoler som helt klart ikke er Mellis design.

KJENDISFAVORITT: Cecilie Melli er en soleklar rød løper-favoritt blant de norske kjendisene. Her er det Pia Haraldsen, Anniken Huitfeldt og Lene Alexandra Øien som er kledd i Mellis design. Foto: Stella Pictures / Scanpix
KJENDISFAVORITT: Cecilie Melli er en soleklar rød løper-favoritt blant de norske kjendisene. Her er det Pia Haraldsen, Anniken Huitfeldt og Lene Alexandra Øien som er kledd i Mellis design. Foto: Stella Pictures / Scanpix Vis mer

Prisen på kjolene ligger fra 160 kroner og opp til 1300 kroner. De fleste av Mellis kjoler ligger på 4000 kroner og oppover.

Designeren ønsker ikke å komme med en ytterligere kommentar, men forteller at hun sendte en e-post til firmaet onsdag, uten svar.

- Lavmål Melli er imidlertid ikke den eneste som får sitt navn misbrukt. Inne på kjolenettsiden er også en rekke andre kjente merker nevnt, deriblant Acne, Ilse Jacobsen og det norske brudemerket Agape.

Tidligere modell og programleder Kathrine Sørland er Agape-ambassadør og husets ansikt utad. Hun blir lamslått når hun får se Agapes navn inne på nettsiden.

- Dette er det merkeligste jeg har vært inne på. Jeg hadde fort sett om det var Agape-kjoler det var snakk om. De kjolene der inne kan man ikke si mye positivt om.

MISBRUKER NAVNET: Disse kjolene er det nettsiden cherrykjoler.com vil ha folk til å tro at er norske Cecilie Mellis design. Foto: Skjermdump cherrykjoler.com
MISBRUKER NAVNET: Disse kjolene er det nettsiden cherrykjoler.com vil ha folk til å tro at er norske Cecilie Mellis design. Foto: Skjermdump cherrykjoler.com Vis mer

Hun synes det er latterlig at nettsiden lurer kundene til å tro at det er mer eksklusive kjoler det er snakk om. 

- Det er jo ikke så kult å bli sammenlignet med slike utrolig «trashy» greier. Men de som er oppegående skjønner vel at dette ikke er Agape-kjoler.

Tove Rudi-Tobiassen, innehaver og gründer av Agape reagerer også, men er ikke like overrasket.

- Det er et helt enormt marked for dette. Jeg tror alle seriøse aktører har blitt utsatt for noe sånt, flere ganger. Det er rett og slett for lite moral og etikk ute og går, sier hun til Dagbladet.

De vil nå prøve å få navnet fjernet fra nettsiden, men innser at det kan bli vanskelig siden selskapet er kinesisk.

EKTE VARE: En av Agapes brudekjoler på brudeshow i fjor sommer. Foto: Stella Pictures
EKTE VARE: En av Agapes brudekjoler på brudeshow i fjor sommer. Foto: Stella Pictures Vis mer

Dagbladet har i dag prøvd å ringe Suzhou Cherry Wedding Dress Co, men kom ingen vei siden ingen snakket engelsk. Vi har også sendt mail, uten å få svar.

«AGAPE BRYLLUP»: Dette er kjolene som markedsføres som Agapes design. Foto: Skjermdump cherrykjoler.com
«AGAPE BRYLLUP»: Dette er kjolene som markedsføres som Agapes design. Foto: Skjermdump cherrykjoler.com Vis mer