ET REALT KALAS: Deltakerne stiller i like sykkeldrakter fra merket Kalas Shortsene og trøyene er blant utstyret produsenten har fått rabatt på. Det gjelder også programleder Dag Erik Pedersens Gant-antrekk. Foto: Rubicon
ET REALT KALAS: Deltakerne stiller i like sykkeldrakter fra merket Kalas Shortsene og trøyene er blant utstyret produsenten har fått rabatt på. Det gjelder også programleder Dag Erik Pedersens Gant-antrekk. Foto: RubiconVis mer

- NRK balanserer på et barberblad

Leverandører jubler over reklameverdien og slår gjerne av på prisen når det handles inn klær og utstyr til «Mesternes mester». NRK nekter for at det dreier seg om produktplassering.

(Dagbladet): Det er ikke Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen, ubetinget enig i. Han er kritisk til NRK, som han mener manøvrerer seg i et grenseland.

- Jeg vil snarere kalle det en gråsone. NRK balanserer på et barberblad, som både går ut over statskanalens troverdighet og habilitet, sier Blindheim.

Når kjente sportsprofiler stiller til dyst i NRK-programmet «Mesternes mester», er det ikledd sportsklær fra kjente leverandører med logoer godt synlig.

Leverandørene jubler Programleder Dag Erik Pedersens antrekk er - i likhet med deltakernes - kjøpt inn med rabatt. Pedersen bruker blant annet klær fra Gant.

- Men ser du på totaliteten i «Mesternes mester» bruker jeg klær fra mange forskjellige merker. Noe må jeg jo ha på meg, og går du i en butikk for å kjøpe en piquetskjorte har alle de forskjellige modellene en liten logo på brystet. Sånn er det bare, sier Pedersen, som understreker at han verken har aksjer i eller avtaler med Gant eller andre klesmerker.

Flere av utstyrsleverandørene bekrefter overfor Dagbladet at de har gitt produksjonsselskapet Rubicon TV gode priser på utstyret, og jubler over reklameverdien som ligger i å få profilert klær og utstyr i beste sendetid på statskanalen.

Premiereprogrammet hadde 1,18 millioner seere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er en form for delsponsing. Rubicon kjøper klærne av oss, men får en gunstigere pris fordi det gir oss reklameverdi, sier salgssjef Bjørn Ingvar Jensen i Kalas Norge til Dagbladet.

Lover ikke eksponering Kalas har levert sykkelshortsene og de tilhørende trøyene som deltakerne i «Mesternes mester» bruker når de sykler, og med logoer som er godt synlige på promobildene NRK har offentliggjort.

Men Rubicon nekter for at det dreier seg om såkalt produktplassering, som etter NRKs regler ikke skal forekomme i deres programmer.

- Vi har en ryddig kjøpekontrakt med leverandørene. Den er utarbeidet i samarbeid med NRK og gir ingen løfter om at logoer og annet skal profileres. Det stemmer at vi får gode priser, men utstyret er langt fra gratis, sier produsent for «Mesternes mester», Marit Aspen, til Dagbladet.

- Klær og utstyr er ikke med i programmet for å bli profilert, men fordi deltakerne trenger slikt utstyr for å gjennomføre de forskjellige øvelsene, og da er det naturlig at vi stiller det til rådighet. Deltakerne er ikke pliktig til å bruke dette utstyret, ønsker de heller å bruke sitt eget utstyr får de lov til det. Iblant bruker en del av dem eksempel sine egne sko, sier Aspen.

Rabatt er ok Prosjektredaktør for «Mesternes mester» i NRK, Pia Basberg, sier rabattert utstyr ikke rammes av reglene mot produktplassering så lenge det ikke handler om «unormalt store rabatter» eller er gitt løfter om at logoer skal vises på skjermen.

- Vi har innsyn i kontraktene mellom Rubicon og deres underleverandører, og alle avtaler er innenfor det som kan kalles en fornuftig pris. Jeg vil si at det er helt normale rabatter tatt i betraktning at det kjøpes inn store mengder utstyr, sier hun.

Også programleder Dag Erik Pedersens antrekk er kjøpt inn med rabatt. Pedersen bruker blant annet klær fra Gant når han er på skjermen i programmet.

GRÅSONE: - NRK kompromitterer seg selv og undergraver troverdigheten ved slike avtaler. Det er å gå for langt, sier Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen. Foto: Jascques Hvistendahl
GRÅSONE: - NRK kompromitterer seg selv og undergraver troverdigheten ved slike avtaler. Det er å gå for langt, sier Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen. Foto: Jascques Hvistendahl Vis mer

- I Gants tilfelle kan det vel ikke dreie seg om noen kvantumsrabatt?

- Innkjøp av klær til programlederen skal følge de samme reglene. Her utøver Rubicon et skjønn, sier Basberg.

Skjult reklame Når NRK går inn på slike avtaler som får likner eller minner om produktplassering og skjult reklame, mener Trond Blindheim at statskanalen setter seg i en situasjon som er kompromitterende.

Han påpeker det faktum at det oppstår spekulasjon og spørsmål om habilitet og troverdighet.

- Ja, jeg vil si at dette er produktplassering. En gråsone og jeg opplever det som småsuspekt - noe som NRK ikke tar helt på alvor, sier Blindheim.

«Du gir meg klær for en billig penge, jeg gir deg god reklame», slik lyder omkvedet, ifølge markedshøyskolerektoren.

- Slik ser jeg på det. Og kaller en spade for en spade. NRK burde ikke holde på den måten, sier Blindheim.