Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Ny lov: Kan fengsle de som bruker for tynne modeller

Strammer grepet om motebransjen.

Frankrike går nå knallhardt til verks for å beskytte tynne jenter mot den sultne moteindustrien.

Den franske nasjonalforsamlingen vedtok i dag å forby bruk av syltynne modeller. Modellhus som bryter loven, vil kunne straffes med både bøter og fengsel.

Den nye loven er ett av flere tiltak som Frankrikes sosialistiske regjering ønsker å ta i bruk i kampen mot spiseforstyrrelsen anoreksi, skriver NTB.

I et annet forslag som underhuset i nasjonalforsamlingen vedtok natt til fredag, blir det straffbart å tolerere anoreksi. Loven retter seg mot nettsider der det oppfordres til farlig slanking.

- Utfordrer idealet Dagbladet omtalte forslaget for to uker siden, og aktører i den norske motebransjen ønsker tiltaket velkommen.

Flere utradisjonelle modeller har dukket opp både på catwalken, i motemagasiner og i reklamekampanjer den siste tida, sier moteekspert og Vixen-redaktør Ida Elise Eide Einarsdottir.

- Det utfordrer ikke bare kroppsidealet, men også skjønnhetsidealet i motebransjen - og det utfordres stadig oftere, sa hun til Dagbladet da lovforslaget ble kjent.

- Undertøysmerket Triumph hyllet den naturlige kvinnen med undertøysportretter i sin kampanje i fjor høst, motehuset Marc Jacobs castet vanlige mennesker med særegen stil som modeller på Instagram og den transseksuelle modellen Lea T. er blitt en av moteverdens mest etterspurte modeller.

- Sjokktynt Einarsdottir tar i mot franskmennenes lovendring med åpne armer, men er usikker på effekten.

- Selv om idealet er i endring, har standarden i motebransjen lenge vært sjokktynt. De tragiske resultatene av dette har vi blant annet sett med den franske modellen Isabelle Caros død.

28 år gammel og 31 kilo tung gikk Isabelle Caro bort til lungebetennelse i 2010. Modellen valgte å bruke sine siste leveår på å øke folks bevissthet rundt sykdommen. Kampanjebildene fra moteuka i Milano i 2007 rystet en hel verden.

- Det viser bare at det er avgjørende med kontroll i motebransjen. Det aller viktigste tror jeg uansett er at hele motebransjen stiller seg bak dette, sier Einarsdottir.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media