«Big Ed»:

Overrasket med Norge-vri

- En artig karakter.

«BIG ED»: Edward Allen Brown ble først kjent gjennom TLC-programmet «90 day fiancé». Foto: Skjermdump fra Instagram
«BIG ED»: Edward Allen Brown ble først kjent gjennom TLC-programmet «90 day fiancé». Foto: Skjermdump fra Instagram Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Edward Allen Brown (57), bedre kjent som «Big Ed», ble først kjent da han deltok i det amerikanske realityprogrammet «90 day fiancé».

Siden den gang har han vokst seg stor i sosiale medier, og har nå en følgerskare på over 500 000 på Instagram.

«Kan dere gjette høyden min?» skriver realityprofilen til en ny video på Instagram, mens hans viser frem hvor lav han er - i forhold til den andre mannen i videoen.

I bakgrunnen kan man høre sangen «TADA», av den norske artisten Kjartan Lauritzen. Hans ekte navn er Per Áki Sigurdsson Kvikne (28).

Overfor Dagbladet forteller Kvikne at han ikke var klar over at« Big Ed» hadde tatt i bruk sangen hans.

- Det er i så fall morsomt. «Big Ed» er jo en artig karakter! legger han til.

28-åringen er imidlertid usikker på hvorfor realityprofilen har valgt å bruke akkurat denne sangen.

- Det kan muligens være at Big Ed bare har enormt god musikksmak.

KJÆRLIGHET VED FØRSTE BLIKK: Nettdaterne Rosemarie og Ed i «90 days Fiancé: Before the 90 days» får oppmerksomhet over hele verden etter deltakelsen i programmet. Video: Rød Løper/Dplay Vis mer

Videre forteller artisten at dette ikke er første gang en amerikansk kjendis har brukt sangene hans på Instagram.

Artisten James Newell Osterberg, Jr (75), bedre kjent som artisten Iggy Pop, delte nylig en Instagram-story hvor låten hans «Gira» ble brukt - dette i anledning festivalen Bergenfest. 75-åringen har 600 000 følgere på plattformen.

- Merker du forskjell på strømmetallene dine når folk med så store kontoer deler låtene dine?

OVERRASKET: Artisten reagerer positivt på det morsomme påfunnet. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
OVERRASKET: Artisten reagerer positivt på det morsomme påfunnet. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Det varierer litt på hvor «populær» posten blir, men man merker jo litt. Det største eksempelet jeg har på en skikkelig sånn «boost», er via serien «Skam», selv om det er litt annerledes. De brukte et par av låtene mine og da tok det litt av, forteller han og legger til:

SLO AN: Rosemarie Vega og Ed Brown ble et populært par å følge og gikk viralt etter opptredenen i «90 Days Fiancé». Nå snakker Rose ut om livet etter programmet. Video: Rød Løper/Discovery+. Vis mer

- Da gikk strømmetallene opp betraktelig, pluss at jeg fikk tilhengere fra hele verden som sendte meldinger, og som for så vidt fortsatt sender meldinger her og der. Det er litt artig for en simpel tekstforfatter fra Sogn.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer