(Dagbladet): Brusgiganten Pepsi fikk massiv kritikk for sin nye reklamefilm med modell Kendall Jenner (21) i hovedrollen.
Filmen ble av flere kalt for et tonedøvt forsøk på å skape en politisk motstandsbevegelse. I sosiale medier meldte flere at de vurderte å boikotte hele brusgiganten.
Nå velger Pepsi imidlertig å beklage seg - både til folket og Kendall Jenner. Ikke har de bare besluttet at de skal avslutte hele kampanjen, men de har også fjernet videoen fra Youtube.
- Pepsi forsøkte å sende ut et globalt budskap om samhold, fred og forståelse. Vi har åpenbart bommet, og det unnskylder vi. Pepsi har blitt beskyldt for å være tonedøve i sitt forsøk på å kapitalisere på reelle demonstrasjoner og samfunnsbevegelser de ikke er en del av, sier de i en uttalelse, ifølge Ad Age.
Videre melder de følgende:
- Vi forsøkte ikke å ta lett på et alvorlig tema. Vi fjerner innholdet og stopper den videre utrullingen. Vi unnskylder også for å ha satt Kendall Jenner i denne posisjonen, sier Pepsi i uttalelsen.
Kjent modell i hovedrollen
Den to og et halvt minutter lange reklamefilmen har tittelen «Live for now moments anthem» og Skip Marley-låta «Lions» går gjennom reklamen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger