FÅR OPPREISNING: Fem år etter at toppløsbilder av hertuginne Kate ble publisert i et fransk magasin, er bladet blitt funnet skyldig i brudd på privatlivets fred og må betale omlag én million kroner i oppreisning til prins William og hertuginne Kate. Foto: NTB scanpix
FÅR OPPREISNING: Fem år etter at toppløsbilder av hertuginne Kate ble publisert i et fransk magasin, er bladet blitt funnet skyldig i brudd på privatlivets fred og må betale omlag én million kroner i oppreisning til prins William og hertuginne Kate. Foto: NTB scanpixVis mer

Publiserte toppløsbilder av hertuginne Kate i 2012. Nå må magasinet punge ut

Fransk magasin må ut med nesten én million kroner.

(Dagbladet): Det franske magasinet Closer Magazine er blitt dømt til å betale 100 000 euro, etter at bladet publiserte toppløsbilder av hertuginne Kate av Cambridge.

Det melder CNN og Sky News.

Magasinets redaktør, Laurence Pieau, og eieren, Ernesto Mauri, må i tillegg betale mellom 45 000 og 50 000 euro i bøter hver. Dette er den høyeste boten de kunne bli idømt, ifølge Sky News.

Beløpene er imidlertid mye mindre enn det hertugparet søkte i oppreisning - 1,5 millioner euro.

Brøt privatlivets fred

Bildene av hertuginne Kate og prins William, som ble tatt da de var på ferie i Sør-Frankrike, ble publisert i september 2012. Hertugparet ble fotografert med telelinser mens de slappet av ved bassenget på eiendommen til dronning Elizabeths nevø, David Linley.

Britisk presse avviste tilbudene om å kjøpe bildene, men de dukket altså opp i sladremagasinet Closer, i tillegg til i irske Daily Star, danske Se og Hør og italienske Chi.

Hertugparet framsatte en rettslig klage der det het at publiseringen av bildene krenket privatlivets fred. Klagen førte til et rettslig forbud som hindret videre bruk av bildene, og ifølge The Guardian ble en etterforskning innledet.

Også den gang ble Closer Magazine idømt en bot for å ha publisert toppløsbildene av hertuginnen. Retten i Frankrike påla magasinet å overlevere originalene til kongefamilien innen 24 timer etter rettsavgjørelsen, og betale dem 2000 euro, skrev CNN. Hvis magasinet somlet med å gi fra seg bildene, ble det pålagt å betale ytterligere 10 000 euro per dag som gikk over fristen.

Minnet om Dianas død

I et brev som ble lest opp i retten i Paris, uttalte prins William at saken minnet ham om hvordan paparazzifotografene hundset moren hans.

Rettsavgjørelsen kommer under én uke etter 20-årsmarkeringen av prinsesse Dianas dødsdag.

Hun omkom etter en dramatisk bilulykke i Paris 31. august 1997, etter at følget hennes hadde forsøkt å kjøre fra innpåslitne fotografer.

- Denne hendelsen ligner på pressen og paparazzienes verste overskridelser i livet til Diana, prinsessen av Wales, og det gjør dette enda mer opprørende for hertugen og hertuginnen. Deres konge høyheter forventet privatliv i det avsidesliggende huset. Det er utenkelig at noen skulle ta slike bilder, og langt ifra publisere dem, sa en talsperson ved St. James' Palace i 2012, ifølge CNN.

Rettsavgjørelsen kom for øvrig også dagen etter at hertugparet annonserte at de venter sitt tredje barn.

NYE KLIPP: Se traileren for «Diana: In Her Own Words» her. Dokumentaren ble sendt på Channel 4 den 6. august. Video: Channel 4 Vis mer Vis mer