Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Kristin Gjelsvik:

Raser mot omstridt skjønnhetspulver

- Villeder norske forbrukere.

HARDT UT: Influenser Kristin Gjelsvik reagerer kraftig på at en rekke influensere reklamerer for et kollagenpulver som angivelig skal minske produksjonen av rynker. Produktet har ifølge flere eksperter ingen effekt. Foto/video: Nina Hansen / Dagbladet / Øystein Sæthre / Dagbladet TV Vis mer

I begynnelsen av mai skrev Dagbladet om at kollagenpulveret fra Oslo Skin Lab med navn «Oslo Skin Lab: The Solution» ble slaktet av eksperter. Med god hjelp av Norges største bloggere, reklamerer de for at pulveret «bidrar til å øke hudens elastisitet, samt glatte ut hud og gi mindre rynker».

På nettsida til Oslo Skin Lab, der produktet selges, oppgis det at kollagenpulveret «The Solution» skal gjøre underverker for huden. For øvrig er Oslo Skin Lab verken en fysisk klinikk eller et laboratorium.

- Dette er så kynisk. Det er biologisk umulig at pulveret leverer det produsentene lover. Det er bare tull og tøv. Dette er å lure forbrukerne, uttalte professor i molekylær ernæring, Bjørn Steen Skålhegg til Dagbladet i mai.

Nå tar influenser og toppblogger Kristin Gjelsvik (32) et knallhardt oppgjør med det mye omtalte kollagenpulveret fra Oslo Skin Lab.

- Jeg har lenge sittet og hatt lyst til å skrive om dette, men det har sittet litt langt inne da flere jeg ser opp til har reklamert for Oslo Skin Lab, sier hun til Dagbladet.

SVARER PÅ RYKTENE: Dennis Poppe la ut en uskyldig video av samboeren Kristin Gjelsvik som venter på isbilen. Det skapte fullstendig kaos. Video: Rød Løper / Instagram Vis mer

- Kjappe annonsepenger

Gjelsvik har tidligere vært en tydelig stemme i debatten om kroppspress og kirurgiske inngrep, og har aldri vært redd for å si hva hun mener om influensere som fronter skjønnhetsprodukter av ymse slag.

32-åringen innrømmer imidlertid at det var vanskelig for henne å ta opp denne problemstillingen, fordi hun kjenner mange som benytter seg av det mye omtalte kollagenpulveret.

- Det er jo aldri gøy å gå «imot» venner og influensere man liker godt, men nå kjenner jeg et enormt behov for å si ifra om at dette er ukul markedsføring, som rett og slett villeder norske forbrukere. Her snakker vi enda et produkt fra skjønnhetsindustrien som vi kvinner «bare må ha for å bli litt penere», sier Gjelsvik til Dagbladet.

Det var først da Gjelsvik så en video der influenser Iselin Guttormsen reklamerte for kollagenpulveret, at hun reagerte. I videoen Gjelsvik sikter til, har Guttormsen samlet et panel der influenseren og andre interesserte kunne stille kritiske spørsmål om kollagenpulver.

Gjelsvik hevder at panelet utelukkende var representert med personer som hadde økonomiske interesser i å fremme produktet. Den profilerte influenseren mener at mange er villige til å gå veldig langt for å kunne tjene noen kjappe annonsekroner.

- Det skal være greit å tjene penger på å være influenser, men man må være bevisst sitt ansvar. Dette er bare trist, slår hun fast.

REAGERER: Dplay har sluppet den danske serien «Plastikkongene» på sine nettsider. Det får influencer Kristin Gjelsvik til å reagere. Video: Rød Løper/Dplay Vis mer

Ingen dokumentert effekt

Dagbladet har tidligere skrevet om hvordan bruken av kollagenpulver har svært liten vitenskapelig effekt med tanke på å kunne redusere produksjonen av rynker. Kristin Gjelsvik reagerer også på at kollagenpulveret ikke har dokumentert effekt.

- Det finnes forskere og leger som alle slakter produktet. Da nytter det ikke å si at «det funker for meg». Hvem skal man stole på? Professoren eller influenseren? spør Gjelsvik.

Gjelsvik har også skrevet om problematikken i et lengre innlegg på bloggen sin, der hun hevder at det foreligger få og mangelfulle studier på kollagenpulver og dets effekt. Hun mener det Oslo Skin Lab viser til, er betalt oppdragsforskning.

32-åringen mener dermed at det er merkelig, og lite troverdig, at influensere tviholder på et slikt samarbeid. Gjelsvik mener at dette er en del av skjønnhetsindustriens milliardindustri - som tjener penger på kvinners usikkerhet.

- Skjønnhetsindustrien bedriver et skittent spill, og vår usikkerhet er big business. Influensere som reklamerer for kosmetiske inngrep, «quick fix», skjønnhetspiller og kollagenpulver er brikker i dette spillet, som ikke bare er påvirket og «styrt» av dette kyniske apparatet - men som også blir en del av det. Som blir bidragsytere på jakt etter penger. For det er jo som oftest penger som rår, skriver hun.

Iselin Guttormsen, som er en av influenserne som reklamerer for produktet, forteller til Dagbladet at hun ikke ønsker å kommentere saken ytterligere, annet enn det hun skriver på sin egen Instagram.

- Jeg står hundre prosent inne for meningene og erfringene jeg har gjort meg med Oslo Skin Lab, og jeg kommer til å fortsette å bruke dette produktet, uavhengig av hva andre sier. Jeg har valgt å slette den videoen, og det er ene og alene på grunn av trykket fra kommentarfeltet, sier hun i en video på Instagrams historiefunksjon.

KRITISK: Kristin Gjelsvik har sett seg lei på at Sophie Elise Isachsen fikser på komplekser og deler det med følgerne sine. Video: Kristin Gjelsvik og Rød Løper Vis mer

- Standars praksis

Oslo Skin Lab er uenig i kritikken de får, og forklarer til Dagbladet at studiene er nøye gjennomgått av fageksperter, og hevder hardnakka at et jevnlig inntak gir en positiv effekt:

- Studiene som ligger bak The Solution er dobbeltblindede, randomiserte og placebokontrollerte, samt gjennomgått av uavhengige fageksperter før publisering. Det vil si at de holder gullstandarden for vitenskapelig forskning. Resultatene av studiene viser at jevnlig inntak gir positiv effekt på rynker, hudelastisitet og cellulitter.

På spørsmål om hvorvidt det skader produktets troverdighet at studiene ikke er gjort av dem selv, mener Oslo Skin Lab at dette er standard praksis.

- Så er det selvfølgelig slik at studier som tester effekt av kommersielle produkter må finansieres av noen. At private selskaper finansierer disse er standard praksis, og helt ukontroversielt. Dette inkluderer også for eksempel legemidler.

KLIPP: Det er lite som er for drøyt for podkasten til Iselin Guttormsen, men da omskjæring ble et tema, måtte de en runde i klippen. Video: Rød Løper/G-punktet Vis mer

Videre forteller de at det er produsenten av virkestoffet Verisol (et virkestoff i kollagenpulveret journ.anm.), Gelita, som har finansiert studiene for å dokumentere effekten - ikke Oslo Skin Lab. Gelita er produsenter av blant annet gelatin, samt nevnte Verisol.

Oslo Skin Lab har ingen ytterligere kommentar til kritikken.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!