Lørdag var mange hundre tusen nordmenn benket foran TV-skjermen for å se Liverpool og Real Madrid kjempe om fotballens gjeveste trofé i Champions League-finalen.
Dermed var det også mange som fikk med seg Coops stunt i reklamepausen.
Matvarekjeden startet med å vise fjorårets reklamefilm hvor de viste et kjøttstykke som ble grillet. Deretter fikk seerne se en nesten identisk film som viste hvordan det samme kjøttstykke skulle hvile etter varmebehandling.

- Jeg vil komme med en tilståelse
Ifølge Kampanje kjøpte Coop over ti minutter med skjermtid på TV 2 under finalen, og hvert av de minuttene gikk til dette kjøttstykket. Det er det flere som reagere på, deriblant Gunhild Stordalen (43).
Det var Kampanje som først omtalte saken.
Stordalen er kjent for sitt engasjement rundt miljø og klima, og spesielt mat har vært en av hennes hjertesaker. Hun har lenge jobbet for at det skal bli lettere og rimeligere å spise et sunnere og mer planterikt kosthold.
Derfor falt det ikke i god jord hos henne da Coop valgte å fokusere på det stikk motsatte.

Derfor vil hun ikke ha barn
- Hva skal man si? Jeg tenker at det er veldig overraskende spesielt fordi Coop har vært på ballen når det kommer til å promotere mer planterikt kosthold, sier Stordalen til Kampanje.
Hun omtaler blant annet reklamefilmen som «hjernedød», og mener den ikke hører hjemme i 2022. EAT-grunnleggeren viser heller til Israel som ifølge henne viste et innslag der det ble fokusert på konsekvensene ved rødt kjøtt under den nasjonale Melodi Grand Prix-finalen.
- Dagligvarekjedene liker å vise at de tar samfunnsansvar - derfor synes jeg dette er ganske trist og overraskende. Det er uhørt å ha en over fem minutter lang reklamepause om kjøtt. De burde ta seg selv i nakken og jeg håper det var en feil fra deres side, fortsetter Stordalen.

- De reddet livet mitt
Markedssjef i Coop Norge, Per-Olav Andersen, forteller til Kampanje at de etter hans mening er den dagligvareaktøren som tar mest samfunnsansvar.
- Dette var vår måte å skape oppmerksomhet på. Reklamestuntet speiler ikke hele Coops virksomhet, sier han.