SKAPTE PROTESTER: Det er den oransje genseren til venstre i bildet som har skapt sterke reaksjoner fra dyrevernere. Nå har H&M trukket genseren. Foto: Change.org
SKAPTE PROTESTER: Det er den oransje genseren til venstre i bildet som har skapt sterke reaksjoner fra dyrevernere. Nå har H&M trukket genseren. Foto: Change.orgVis mer

Hennes & Mauritz:

Raste mot H&Ms nye genser. Nå fjernes den fra butikkene

H&M trekker genser etter kritikk fra dyrevernere.

(Dagbladet): En hettegenser lansert av Hennes & Mauritz (H&M) har nå blitt trukket fra markedet etter protester fra dyrevernere.

Bakgrunnen for protestene er genserens trykk. På den oransje hettegenseren står det nemlig trykket «Dogfight in random alley» i stor skrift på brystet, noe som kan oversettes til «hundekamp i en bakgate» på norsk. Kritikerne mener genseren glorifiserer dyreplageri.

Ifølge svenske Expressen, som først omtalte saken, har genseren vært til salgs både på nettbutikken i Sverige og i H&Ms butikker rundt om i USA.

Etter at et bilde av genseren fra en av H&Ms butikker i Georgia, USA, ble publisert på butikkjedens Instagram-konto, ble en underskriftskampanje startet for å få H&M til å trekke genseren.

Så langt har kampanjen fått over 40 000 underskrifter, og flere hevder de vil boikotte kjeden som følge av plagget.

Disgusted! #shameonyouh&m #h&m

A post shared by Gwen (@princessgwendolyn_nwdp) on

Svenske Sarah (36) fra Stockholm, er blant dyrevernere som så et bilde av genseren postet på H&Ms Instagram-konto. Til Expressen forklarer hun at hun ble sjokkert over at H&M kunne selge et slikt plagg.

- Jeg ble virkelig opprørt da jeg så genseren. Hundekamp er ingenting et større selskap bør promotere, sier hun og legger til:

- H&M er et av Sveriges største, globale foretak, og de velger å selge disse genserne hvor man risikerer å glorifisere noe så kvalmt. Det er virkelig dårlig, man sender helt feil signaler, uttalte dyreverneren til Expressen.

Ulovlig blodsport

Hundekamper er nemlig en arrangert «blodsport» mellom hunder, og er ulovlig i de fleste vestlige land, deriblant Sverige, USA og Norge.

Ifølge dyrevernsorganisasjonen NOAHs nettsider finnes det en rekke ulike former for hundekamper, men felles for disse er at de medfører store påkjenninger for dyret – inkludert dype kjøttsår, splintrede ben, avrevne kroppsdeler, skadede involler og en ekstrem frykt.

Videre skriver Noah at etablerte illegale miljøer verden over har egne regler for hvordan kampene skal foregå, men at hundekamper som regel varer fra en halv til to timer. Hundekamper kan også foregå med mindre regler, hvor én runde avgjør, og hundene slåss til den ene er totalt lemlestet eller død.

Hvorvidt hundekamper i Norge følger regler og er del av et stort velorganisert miljø slik det er i enkelte andre land, vites ikke med sikkerhet. Trolig er miljøene mindre og reglene enklere, men med samme resultat for de involverte hundene.

Trekker genserne

Svenske Sarah er blant kritikerne som mener H&M både burde trekke genseren og gå ut med en offentlig beklagelse. Dette har hun nå fått gehør for.

FORSTÅR REAKSJONENE: Leder for dyrevernsorganisasjonen NOAH, Siri Marthinsen, er glad for at H&M har valgt å trekke genseren. Foto: Bente Isefjær/NOAH.
FORSTÅR REAKSJONENE: Leder for dyrevernsorganisasjonen NOAH, Siri Marthinsen, er glad for at H&M har valgt å trekke genseren. Foto: Bente Isefjær/NOAH. Vis mer

H&Ms kommunikasjonssjef i Norge, Joanna Morell, forteller til Dagbladet at de har forståelse for at kundene har reagert på trykket. H&M har nå valgt å fjerne genseren og se over sine rutiner for retningslinjer ved trykk på sine plagg.

- Til tross for våre omfattende rutiner og retningslinjer vedrørende trykk, så er det veldig uheldig å se at dette godkjennes. Genseren blir tatt vekk fra alle våre butikker, inkludert nettbutikken, sier hun.

Vetrinær og leder for dyrevernsorganisajonen NOAH, Siri Martinsen, er glad for at H&M velger å trekke genseren.

- Når en klesprodusent har klær med trykk som kan tolkes som glorifisering av en slik behandling av dyr, er det uheldig, nettopp fordi noen vil tolke det som promotering, sier hun til Dagbladet.

Hun forstår reaksjonene som har kommet på genseren og er derfor glad for at H&M velger å trekke den.

Martinsen legger til at H&M en kleskjede som ellers har vært gode til å ta denne type hensyn til dyrs rettigheter, da de er eksempelvis er mot pels, og at det derfor kan synes som en glipp fra klesgiganten.