Kropps-og utseendepress er en hjertesak for mange, inkludert influenser Sara Emilie Tandberg (29). Hun har ved en rekke anledninger tatt til sosiale medier for å kaste lys på debatten.
Det gjør hun også onsdag etter å ha sett en reklameplakat for treningssenteret 24Fitness, som fikk henne til å reagere sterkt.

- Veldig mye ansvarsfraskrivelse
På reklameplakaten utenfor treningssenteret i Oslo står det «tired of being fat and ugly? Just be ugly!», som kan oversettes til «lei av å være feit og stygg? Bare vær stygg!».
«Hvis man ønsker at folk skal oppnå en bedre helse, så er ikke det måten eller motivasjonen å få kunder til å begynne å trene på», skriver Tandberg på Instagram-story.
Mener frykten for treningssenter øker
Også KEiiNO-artist Alexandra Rotan (26) har reagert negativt på reklamen. Tirsdag publiserte hun en Instagram-story, som viser at hun har sendt en klage til Forbrukertilsynet. Samtidig oppfordrer hun andre til å gjøre det samme.
Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med Alexandra Rotan, foreløpig uten hell.

Viser fram hemmelig kjæreste
Tandberg forstår at reklameskiltet var et forsøk på humor, men:
- Jeg reagerer på det fordi vi lever i en verden der det er så mye fokus på at ungdom sliter med kroppspress, med veldig mye fordommer og veldig mye stygge ord mot hverandre. Å markedsføre på en sånn måte synes jeg blir så fjernt, mener influenseren.
- Det er synd å fokusere på en spøkende negativitet og kalle folk feite og stygge, framfor å fremme det positive med å trene og helsegevinstene med det, legger Tandberg til overfor Dagbladet.
Les svaret fra medeier i 24Fitness Tommi Thorvildsen lenger ned i saken.

- Helt kaos
29-åringen trekker fram at man ofte ser veltrente kropper på reklameplakater på treningssentre. På grunn av slik markedsføring tror hun flere allerede er utilpass med å trene på treningssenter.
- Når treningssentre velger å markedsføre på den måten, så bidrar det jo til en negativitet, frykten for å gå på et treningssenter øker, mener hun.
- Ungdom sliter
Ifølge Tandberg støtter reklameplakaten opp under holdninger om overvekt som «ikke hører hjemme i 2022», og som mange forsøker å motarbeide.
Ved Norges idrettshøgskole ble det i fjor gjennomført en kartlegging av kroppspress blant studenter i Norge.

Avslører nye planer
Resultatene viste at 80 prosent av unge voksne opplever kroppspress. Én av tre kjente i svært høy grad på dette presset, og opplevde en negativ effekt på ulike mentale og sosiale aspekter i hverdagen.
- Det handler ikke nødvendigvis så mye om hva jeg tenker når jeg går forbi, men den 14 år gamle jenta eller gutten som går der og allerede har konflikter med kroppen sin og ser sånne type skilt, eller de som allerede har fordommer mot overvekt, som da ser sånne skilt.
- Kan man ikke tulle med kropp?
- Vi lever jo i en krenka verden, så jeg skjønner at noen også kommer og bare: «Herregud, nå må vi slutte å være så krenka», men nå har det gått i så feil retning over lang tid når det gjelder kropp og kroppspress. Statistikk viser at ungdom sliter på grunn av fokus på kropp, sier Tandberg.
- Da synes jeg det er feil, slik det er nå, å spøke med det i stedet for å oppfordre ungdom eller andre til å dra på helsesenter for en helsemessig gevinst, og fokusere på hva som er bra med å trene.
- Det blir feil fokus.

Raser mot kritikken
Ønsker mindre six pack-fokus
Treningsinfluenser Jørgine «Funkygine» Massa Vasstrand (33) stiller seg bak kritikken av 24Fitness.
- Det ville overrasket meg hvis de er så dumme at de tenker at det ikke skaper noen reaksjoner, så da ville jeg heller tenkt at de er såpass utspekulerte at de reaksjonene skal brukes for å skape blest rundt senteret sitt, mener Vasstrand.

Svarer: - Glad jeg gjorde det
Hun understreker at reklamen bygger opp under en utdatert holdning til trening, og mener i likhet med Tandberg at markedsføringen vil virke mot sin hensikt.
- Jeg kan ikke forstå at noen føler seg verken motivert eller inspirert på noen som helst måte. Derfor tenker jeg de har tenkt ett hakk lenger enn at det var det de trodde skulle skje med den reklamen. Det er heller problematisk at det får oppmerksomhet, for det er så teit, mener hun.
På en side mener Vasstrand at overvekt er en vanskelig problemstilling, som ikke må stikkes under stol.

- Det går ikke opp
- Men den tilnærminga der ... hva skal man si. Å snakke om at overvekt er noe som er et problem i samfunnet må gjøres av fagfolk som har gode løsninger, og som kan gi råd som folk kan dra nytte av. Det er ingen som kan dra nytte av det skiltet der på noe som helst vis.
Hun mener fokuset i markedsføring av treningssenter bør ligge på mestringsfølelse og færre helseplager, og mindre på «six pack og stram rumpe».
- Vi vet at det holder et lite stykke, men så er ikke det nok i seg selv. Med mindre man greier å få folk til å oppleve mestringsfølelse, progresjon i liten eller stor grad, oppleve at hverdagen er enklere og få mindre plager ... uten alle disse tingene her tror jeg ikke de får folk til å holde på med det over tid.

- Fritt land
Medeier i 24Fitness, Tommi Thorvildsen, har fått med seg kritikken av reklameplakaten på sosiale medier.
- Det er et fritt land, så hvis man ønsker å bruke tid på oss, så er det deres valg. Og det er greit.
Thorvildsen understreker at han ikke har noe imot kritikken, og mener det bare er bra med debatt.

Dette er ikke første gang noen reagerer på skiltets budskap. Thorvildsen forteller at reklameplakaten har blitt stjålet to ganger, samt blitt teipet over.
- Folk tolker den plakaten som de vil. Budskapet er at folk skal komme i form. Hvis de ikke ser humoren i det, så er det de som tolker det slik, forklarer medeieren, som tilsynelatende lar plakaten stå.