I HARDT VÆR: Kendall og Kylie Jenner har fått krass kritikk etter at de lanserte en serie med t-skjorter der bilder av dem er plastret over ikoniske motiver og artister fra musikkhistorien - deriblant den avdøde rapperen The Notorious B.I.G. (t.h.). Foto: NTB scanpix/ Instagram
I HARDT VÆR: Kendall og Kylie Jenner har fått krass kritikk etter at de lanserte en serie med t-skjorter der bilder av dem er plastret over ikoniske motiver og artister fra musikkhistorien - deriblant den avdøde rapperen The Notorious B.I.G. (t.h.). Foto: NTB scanpix/ InstagramVis mer

Kendall og Kylie Jenner:

Reality-søstrene trykket bilder av seg selv over drepte rap-stjerner: - Respektløst og frastøtende

Nå legger «Keeping Up With the Kardashians»-stjernene seg flate.

(Dagbladet): Den verdensberømte Kardashian- og Jenner-klanen har fått fans over hele verden gjennom familiens realityserie «Keeping Up With the Kardashians», i tillegg til flere spin off-serier.

Imidlertid er det ikke slik at alt familien tar i blir til gull.

Denne våren fikk Kendall Jenner (21), som de siste åra har slått igjennom som supermodell, hard medfart for sin medvirkning i en Pepsi-reklame - som deretter ble trukket tilbake av brusgiganten.

Nå har Kendall, og lillesøster Kylie (19), nok en gang satt sinnene i kok med en av forretningsidéene sine.

Da søstrene introduserte en serie med «Rap vs. Rock»-trøyer som en del av sin nyeste «Kendall + Kylie»-kolleksjon denne uka, ble den berømte duoen stemplet som ufølsomme og taktløse på Twitter, skriver People.

TRAILER: Spillefilmen «All Eyez on Me» handler om livet til den avdøde poeten, skuespilleren, rapperen og aktivisten, Tupac Shakur. Video: Lionsgate Vis mer

Dekket avdøde Tupac med bikinibilde

Jenner-søstrene har blant annet fått mora til den avdøde rapperen Christopher George Latore Wallace, bedre kjent som The Notorious B.I.G., på nakken.

I et Instagram-innlegg tordner Voletta Wallace mot de to jentene, og kaller dem «respektløse» og «frastøtende».

Grunnen?

T-skjortene er prydet med ikoniske artister og symboler fra musikkhistorien, men ansiktene til Kendall og Kylie Jenner er trykket over dem. Bilder av The Notorious B.I.G. - og Tupac «2Pac» Amaru Shakur - som begge ble skutt og drept på 1990-tallet, har fått denne behandlingen.

Los Angeles Times trekker spesielt fram det faktum at motivet på en av t-skjortene var et minnemotiv av Tupac - og at et bikinibilde av Kylie Jenner ble plastret over det.

Ifølge avisa hadde vintage-trøyene en prislapp på 125 dollar, eller drøyt 1000 norske kroner.

Og selv om t-skjortene har fått folk til å se rødt, gikk versjoner med trykk av Metallica, Pink Floyd og The Doors unna på søstrenes nettside, skriver Los Angeles Times.

Saken fortsetter under videoen.

VEKKET REAKSJONER: Pepsis reklamefilm «Live For Now Moments Anthem» med Kendall Jenner i hovedrollen, vekket sterke reaksjoner. Flere mente filmen var et tonedøvt forsøk på en politisk bevegelse, og at det som skjer i videoen er virkelighetsfjernt. Pepsi sier i en uttalelse til Buzzfeed at reklamen ble laget for å vise folk fra run... Vis mer

Legger seg flate

Dét var imidlertid før t-skjortene ble fjernet fra nettbutikken til Jenner-søstrene torsdag. Seinere samme dag gikk både Kendall, Kylie og selskapet deres ut med offentlige beklagelser.

«Denne designen var ikke godt gjennomtenkt, og vi beklager på det dypeste overfor alle som er blitt opprørt og/eller fornærmet, spesielt overfor familiene til artistene», tvitret Jenner-søstrene i en melding, som fortsatte slik:

«Vi er store fans av musikken deres og det var ikke vår intensjon å være respektløse mot disse kulturikonene på noen måte. T-skjortene er blitt trukket fra salg og alle motivene er blitt fjernet. Vi vil bruke dette som en mulighet til å lære av disse feilene, og igjen, vi er veldig lei oss».

Også «Kendall+Kylie»-merket har kommet med en offisiell beklagelse.

Der understrekes det blant annet at motivene på t-skjortene ble valgt ut tilfeldig og at designet ikke var godt gjennomtenkt.

«Merkevaren ønsker å beklage, spesielt overfor artistene som har dukket opp i serien. Vi mente ikke å være respektløse mot disse ikonene og vi forstår at dette var fullstendig skivebom» heter det i uttalelsen, gjengitt av Los Angeles Times.

Saken fortsetter under bildet.

FORRETNINGSKVINNER: Ved hjelp av suksessen «Keeping Up With the Kardashians» har reality-familien lansert en rekke egne produkter. Her er Kendall, Kim Kardashian og Kylie Jenner fotografert på en Kendall+Kylie-lansering i New York i 2016. Foto: Benjamin Lozovsky/BFA/REX/Shutterstock/ NTB scanpix Vis mer

- Respektløs utnyttelse

De etterlatte etter rap-stjerna The Notorious B.I.G. er imidlertid ikke fornøyd med beklagelsene. Det kommer fram i en uttalelse gitt til magasinet People.

- Selv om vi setter pris på at Jenner har kommet med en unnskyldning og trukket tilbake de ulovlige og uautoriserte varene, er ikke denne saken løst.

Mora til den avdøde rap-stjerna hevder nemlig at Jenner-teamet aldri kontaktet henne og ba om tillatelse til å få bruke ansiktet til sønnen hennes i kolleksjonen. Det skriver hun i et rasende innlegg på Instagram:

- Det forundrer meg at disse jentene var så respektløse at de ikke engang kontaktet meg eller noen som er tilknyttet boet. Jeg fatter ikke hvorfor de føler at de kan utnytte Tupacs og min sønn Christophers død for å selge en t-skjorte. Dette er respektløst, frastøtende, og utnyttelse på sitt verste!

I innlegget påpeker mora også at t-skjortene ikke har noe som helst med The Notorious B.I.G. og boet hans å gjøre.

Også Sharon Osbourne (64), kona til Black Sabbath-stjerna Ozzy Osbourne (68), har uttrykt misnøye over t-skjortene i en melding på Twitter. Der har hun lagt ved et bilde av én av rocketrøyene, der Kendall Jenners ansikt er trykket over et bilde av Black Sabbath-vokalistens skikkelse.

- Jenter, dere har ikke fortjent retten til å sette ansiktene deres sammen med musikkikoner. Hold dere til det dere kan ... Lip gloss, skriver Osbourne.