LANG VEI: Nadya har hatt to store drømmer i sitt liv. Den
første, å bli proff danser, har gått i oppfyllelse. Den andre,
som hun har båret på siden hun som sjuåring sydde dokkekjoler
i hjembyen Minsk i Hviterussland, er å bli designer.
Foto: Linda Næsfeldt
LANG VEI: Nadya har hatt to store drømmer i sitt liv. Den første, å bli proff danser, har gått i oppfyllelse. Den andre, som hun har båret på siden hun som sjuåring sydde dokkekjoler i hjembyen Minsk i Hviterussland, er å bli designer. Foto: Linda NæsfeldtVis mer

Regner med å bruke 300 000 på Fashion Week-debuten

«Skal vi danse»-Nadya skal endelig realisere designerdrømmen.

||| I morgen debuterer «Skal vi danse»-Nadya Khamitskaya (27) som designer på Oslo Fashion Week.

- Jeg vil at jentene skal ha makten på catwalken! Det skal være flørtende! Litt sånn i Victoria Secret-stil. DJ vil jeg ha i hjørnet, og Kristian Valen skal synge. Det skal ligge store diamanter på gulvet, hvis det er plass, et pokerbord hvor det sitter en dealer og ...

- Vent litt nå, sier en av mennene ved bordet.

Har ventet i ti år
Men Nadya Khamitskaya (27) har ventet. Den tidligere «Skal Vi Danse»-deltakeren fra Minsk i Hviterussland har ventet i 10 år på dette øyeblikket, bare for å bli avbrutt av Oslo Fashion Weeks sjefsgeneral, Pål Vassbotten:

- Nå skjer det vel mye her. Du vil vel at folk skal se klærne dine også?

Dagbladets Magasinet har fulgt Nadya i ukene før motevisningen hennes i Oslo Kongressenter i morgen. For nå er ikke designerdrømmen lenger bare en blindpassasjer. Den sitter i førersetet og gir bånn gass. I spisestua i en luksusleilighet på Oslos vestkant har Nadya samlet de åtte viktigste menneskene som skal passe på at hennes debut på moteuka går så smertefritt som mulig.

Å jo, klart hun vil at folk skal se kjolene hun har laget. Men som ekte showbizkvinne tenker hun både på brødet og sirkuset, og tar derfor ikke notis av kommentaren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Eget pressebyråDe siste to månedene har Nadya vært sitt eget pressebyrå og delegert stories til DN, Aftenposten, God Morgen Norge og Her og Nå. Hun har plukket ut modeller, og ombestemt seg. Hun har hatt så full sms-innboks at hun har drømt om den.

Hun satt i et flysete i 12 timer i strekk for å hilse på hver og en av kvinnene som sydde de 21 kolleksjonskjolene hennes («og tre brudekjoler, de hadde en avdeling for det i andre etasje, også var det jo så billig, bare sånn i tilfelle») på fabrikken i Hong Kong.

Hun klemte farvel etter en uke med omsying, diskusjoner om pris og spising av skilpadder og tok med seg esken på 30 kilo til flyplassen. Overvekt. 18000 kroner...eh, hun klemte farvel og sendte kassa med Cargo.

- Der er den!

Tidlig en onsdagsmorgen for noen uker siden hentet hun en pakke i tollbygget ved Gardermoen flyplass. Hun skrev under papirer i ett bygg, gikk på spisse hæler over kramsnøen til et annet bygg og tilbake igjen. Utflukten endte i en svær hall med en kar som het Bjørn.

Som kom kjørende med en eske på en truck.

- Hva har du i pakken? sier damen bak skranken med stjerner på skuldrene.

- Kjolene, sier Nadya og smiler.

I den brune esken har hun noe de i Hviterussland ville kalt «novacyja», noe banebrytende å vise fram. At hun har designet svarte og røde cocktailkjoler med hvite diamantsteiner er greit nok, men det Nadya har gjort annerledes er å sy dem på samme måte som kjolene hun selv laget og brukte under «Skal Vi Danse» på TV2 med Tore André Flo i 2008 og Charter-Svein i 2009. Det er snakk om pardanskjole-hemmeligheten. Hun lager den lille sorte på nytt. Med en magisk body.

Valgets kvalerSkal catwalken være av speil eller malt i sort? Skal Hallvard Flatland være pokerdealer ettersom kolleksjonene er i kasinoånd?

FORM OG FARGE: Nadya synes mange av de norske modellene er for tynne. — De må se friske og trente ut, ikke radmagre. Litt sånne kropper som Vendela Kirsebom eller Mona Grudt.
Men jeg vil ikke at kjolene skal bli borte i kjendiser heller, sier hun. Kolleksjonen hun skal vise på Oslo Fashion Week består av 21 svarte cocktailkjoler.
Foto: Linda Næsfeldt
FORM OG FARGE: Nadya synes mange av de norske modellene er for tynne. — De må se friske og trente ut, ikke radmagre. Litt sånne kropper som Vendela Kirsebom eller Mona Grudt. Men jeg vil ikke at kjolene skal bli borte i kjendiser heller, sier hun. Kolleksjonen hun skal vise på Oslo Fashion Week består av 21 svarte cocktailkjoler. Foto: Linda Næsfeldt Vis mer

Nadya har aldri gjort dette før. Det vil si ringingen, bookingen, møtene. Designerdrømmen derimot, har hun hatt siden hun som sjuåring laget dokkekjoler på tantas symaskin i bygårdsleiligheten i Minsk.

- Er du fra Hviterussland? spør OFW-folket rundt spisebordet mens «Lørenskogmammaen» til Nadya kommer ut fra kjøkkenet med 20 centimeter høye brødblingser med eggerøre og laks.

- Ja, det er jeg.

- Du og Aleksander Rybak!

- Ja, vi er sånn her, sier Nadya og fletter peke- og langfinger i hverandre.

Hviterussisk mesterDa Nadya kom til Norge som 17-åring var det ikke fordi «hun, som alle andre innvandrere, trengte Norge», slik UDI fortalte henne, men fordi Norge trengte henne.

Nadya var hviterussisk mester i pardans. Mange ganger. 17 år gammel ble hun oppdaget av norske dansetrenere. De ville ha henne nordover som konkurranseutøver med norsk flagg på brystet. Nadya flyttet til slutt for godt. Etter hvert leide hun et rom hos Eli på Lørenskog, som «adopterte» henne. I fjor fikk hun norsk pass.

- De er så frekke på UDI. «Jaså? Du vil bli norsk? Og du er russisk... danser », sier de og ser opp og ned på kroppen min.

- Ja. Jeg er russisk danser. Men ikke en sånn danser.

Hemmeligheten Nadyas kjoler former kvinnekroppen. Slik at «alt som ikke skal vises gjemmer seg, og alt man vil vise fram kommer fram». Hun mener ingen i verden har laget slike kjoler tidligere. Hemmeligheten er innebygde bh-er, og en body som strammer flesket, men som er like komfortabel som en nattdrakt.

- Hvordan kom du på å mikse syteknikken med tre stofflag, dansebodyen og festkjole i ett?

- I Hviterussland kunne jeg ha kommet med gærne selskapskjoler med masse farger og styr, men det funker ikke i Norge. Derfor måtte jeg finne på noe annet. Og hun som tente lyspæra over hodet mitt var Hanne Krogh. Hun sa «så geniale og deilige disse kjolene er! De sitter godt fast hele tiden». Så tenkte jeg, hvorfor er ikke vanlige kjoler like behagelige som dansekjoler?

- De er jo flagrende og fargerike, så hvorfor er nesten hele kolleksjonen din farget svart?

- Det ligger mye symbolikk i den fargen. Svart trekker energien, rød gir. Svart er mystisk og observerende. Den brøler ikke. Jeg er jo veldig Chanel-inspirert. I jula satt jeg og så på filmer om Coco, og jeg ser meg selv i henne på en måte. Hun levde drømmen.

- Coco Chanel skapte noe tidløst, den lille svarte. Jeg får høre av noen i bransjen at kjolene mine ikke er trendsettende. Nei, de er ikke det, men det betyr ikke at de er kjedelige. De kan brukes i mange år, og jeg vil ikke knytte meg til året 2010, jeg vil knytte meg til kvinner.

«Vanlige» modellerDerfor vil Nadya gjerne bruke «vanlige» modeller, jenter som har noe kjolene faktisk kan forme. Noen med fine kropper. Men «fine kropper» er noe annet i hodet til Nadya enn på fashionindustriens malskjema.

PROFF DANSER: Svein Østby og Nadya Khamitskaya i aksjon under TV2s  "Skal vi danse".
Foto: Cornelius Poppe / Scanpix .
PROFF DANSER: Svein Østby og Nadya Khamitskaya i aksjon under TV2s "Skal vi danse". Foto: Cornelius Poppe / Scanpix . Vis mer

- Jeg er ikke fornøyd med modellene.

Hun har pekt på Macbook-skjermen sin som viste YouTube-klipp av tangodansing, hun har lagt seg langflat over spisebordet og streket opp en imaginær catwalk med sine svartlakkerte negler. Hun har ledd høyt.

Klappet. Men nå. Når de diskuterer modellene som skal ha på seg kjolene under visningen er det hennes tur til å knipe leppene sine sammen og ikke være fornøyd.

- Jeg synes...hehehe.

- Bare si det!

- OK. Ingen av modellene var bra nok. De har liksom ikke mage, men så har de mage likevel. For uansett om de er tynne eller har former, så har de elendig holdning...alle så skikkelig utrente ut. Jeg kan ikke bruke slappe kropper.

Pål Vassbotten er enig.

- Modellene er for dårlige til å trene, det har du rett i. Problemet er at mange av de norske modellene har passert den fasen der de tenker «kan jeg slå gjennom som modell internasjonalt?», og funnet ut at nei, det er de for gamle til. Derfor blir modellyrket mer som en hobby for dem. Og når vi sier de må trene, og mener å jogge, tenker de at de må trene foran speilet på positurer.

Nadya blar gjennom modellkandidatene på pc-en sin.

- Hvordan er denne jenta, da? spør hun.

- En av de beste i landet til å gå, men hun er reservert, og heller ikke den baben som Ulrikke kan være, sier Pål.

- Hun da?

- Hun er radmager, hun har ikke hofter.

Nadya ler litt oppgitt.

- Bør modellene dine ha former? spør Pål til slutt.

Nadya ser fra prosjektleder til frisøren til modellpappa. De ser tilbake på henne.

MED NÅL OG TRÅD: Nadya har tatt med seg inspirasjon fra
danseverdenen i kjolene sine.
Foto: Linda Næsfeldt
MED NÅL OG TRÅD: Nadya har tatt med seg inspirasjon fra danseverdenen i kjolene sine. Foto: Linda Næsfeldt Vis mer

- For å være ærlig. Ja.

Regner med å bruke 300 000
I år har OFW 13 designere. Aldri før har «uka» hatt færre show på plakaten. Om det er fordi designere som Tina Steffenak Hermansen og Iselin Engan ikke melder seg på lenger eller som Pål sier, at «vi bare velger de beste og fokuserer på kvalitet, så vi slipper å bli pinlig berørt når pressen og publikum ser halvgod design», vet vi ikke. Men vi vet OWF valgte Nadya og hennes merke Venti Uno fordi de mener hun ikke er «bare enda en designer».

- Jeg synes det hun presenterer av materialer, skisser, tekstuelt og verbalt, viser at hun er en designer med en helt egen energi. Den rette energien. Hun er en designer som vil videre! sier Pål.

Men i tillegg til å ha energien, klærne og driven, handler OFW også om hvem som kan betale godt for seg. Nadya regner med å bruke 300 000 kroner på sin OFW-debut. Før drømmen kunne iverksettes fikk hun hanket inn Idar Vollviks investor, Svein Johnsen. Han tok salsatimer hos Nadya i hjembyen Bergen, hadde «troen på henne som menneske» som han sa, og fortalte at «hvis du vil gjøre noe, starte noe, hva som helst, jeg er med».

- Man får bare én slik sjanse i livet. Og ettersom min største drøm - å bli danser - har gått i oppfyllelse, er min drøm nummer to, å bli designer, godt i gang nå.

Nadya har gode kontakter. Leiligheten hun holder møtet i eies av Elixia-sjef Bjørn Maaseide. Og Henne-redaktør Ellen Arnstad elsker kjolene hennes. Og kanskje kommer, om ikke kongen, så...

- Hva om Mette-Marit vil se på? Hun kan jo ikke sitte på andre rad!

- Du setter standard for hvilken visning du vil ha med hvilke type kjendiser som blir plassert på første rad, men det sitter alltid kjendiser bakover i radene også, så dette skal nok gå greit, beroliger Pål.

Et sirkusVerre er det med goodybaggene, posene enkelte får utdelt med sminke og annet stæsj fra produsenter som betaler for å få gi vekk tingene sine til motefolket.

- Jeg vet ikke hvordan det er internasjonalt, men i Norge dyttes og skubbes det, og de stjeler goodybaggene fra hverandre. Også setene med navnelapper blir folk fratatt. Det er et sirkus noen ganger, sier Pål.

- Bare husk, du skal selge deg selv, gi mest mulig, men ikke alt til alle journalistene. Men det er allerede en buzz rundt deg, og bruker du sosiale medier i tillegg er du i boks.

Oslo, en uke før Nadyas visning:

- Er du i boks?

- Hehe, jo mer jeg tenker, jo flere ideer får jeg. Jo mer som blir fikset, jo mer finner jeg som jeg vil fikse. Jeg har fortsatt ikke ordnet med seteplasseringen, hva som skal være i goodybagen, prøvd kjolene på alle modellene og, jeg har funnet ut at jeg skal danse selv i starten av showet. Så, jeg regner med å være i boks..., etter visningen.

Kjendis.no følger Oslo Fashion Week! Følg med for reportasjer og bildeserier.

HJERNESTORMING: Logistikk. Penger. Planer. Ideer. Ting som begynte så bra som nå går i vasken. For kan Nadya
egentlig bruke blått lys mot svarte kjoler? Er det lurt med tango? Vil de viktigste kjendisene få plass på første rad?
Foto: Linda Næsfeldt
HJERNESTORMING: Logistikk. Penger. Planer. Ideer. Ting som begynte så bra som nå går i vasken. For kan Nadya egentlig bruke blått lys mot svarte kjoler? Er det lurt med tango? Vil de viktigste kjendisene få plass på første rad? Foto: Linda Næsfeldt Vis mer