Henrik Elvejord Borg:

Reklamerer for «fillers» - kan være ulovlig

Selv mener influenseren at han ikke har brutt loven.

REKLAMERER FOR «FILLERS»: Reality-profil og influenser Henrik Elvejord Borg. Foto: Cornelius Poppe / NTB
REKLAMERER FOR «FILLERS»: Reality-profil og influenser Henrik Elvejord Borg. Foto: Cornelius Poppe / NTB Vis mer
Publisert

Tidligere «Ex on the Beach»-deltaker og influenser Henrik Elvejord Borg (27) kunne mandag dele med sine 77 000 følgere at han hadde tatt såkalte «fillers» under øynene, og at behandlingen var et reklamesamarbeid.

Han lar også følgerne ta del i behandlingen i en video på YouTube, en konto han deler med forloveden Lisa Anckarman (32).

- Jeg bor i Sverige, og jeg går mot det svenske markedet, så da gjorde jeg det, sier Borg til Dagbladet.

Influenseren mener svenskene er opptatt av slike behandlinger, og at mange svenske influensere derfor reklamerer for det.

- Hvordan velger du annonsesamarbeid?

- Det må passe brandet mitt, mitt brand i alle år har vært en som ikke følger alle sosiale normer.

EX ON THE BEACH: De fleste nordmenn kjenner Borg fra «Ex On The Beach». Her sammen med deltagere fra samme sesong. F.v.: Melina Johnsen, Henrik Elvejord Borg, Cecilie Andrea Røising, Daniel Aakre Pedersen, Lloyd Lawrence Lorentz og Rikke Isaksen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
EX ON THE BEACH: De fleste nordmenn kjenner Borg fra «Ex On The Beach». Her sammen med deltagere fra samme sesong. F.v.: Melina Johnsen, Henrik Elvejord Borg, Cecilie Andrea Røising, Daniel Aakre Pedersen, Lloyd Lawrence Lorentz og Rikke Isaksen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer

I strid med norsk lov

Men selv om reklame for skjønnhetsbehandlinger skulle passe influenseres brand, er det ikke et fripass for å reklamere for det, ifølge Markedsføringsloven.

Den slår fast at det er ulovlig å rette reklame mot barn som spiller på sosial usikkerhet og dårlig selvtillit.

Skjønnhetsbehandlinger og operasjoner har fått mye fokus de seinere åra, og Forbrukertilsynet har flere ganger vært på ballen.

Seksjonssjef i tilsynsavdelingen, Nina Elise Dietzel, skriver i en e-post til Dagbladet at hun ikke uttaler seg konkret om saken, men sier på generelt grunnlag at det ikke er fritt fram for å markedsføre skjønnhetsbehandlinger i sosiale medier.

FØLGER MED PÅ INFLUENSERNE: Forbrukertilsynet fører tilsyn med at markedsføringen av varer og tjenester skjer i samsvar med markedsføringsloven. Foto: Dag Jenssen/Forbrukertilsynet
FØLGER MED PÅ INFLUENSERNE: Forbrukertilsynet fører tilsyn med at markedsføringen av varer og tjenester skjer i samsvar med markedsføringsloven. Foto: Dag Jenssen/Forbrukertilsynet Vis mer

- Har man følgere under 18 år og reklamerer for et produkt eller en behandling som ikke egner seg for barn, og reklamen spiller aktivt på usunne skjønnhetsidealer eller usikkerhet knyttet til eget utseende, så kan dette lett være i strid med loven, skriver hun.

- Slik markedsføring kan bidra til kroppspress blant barn og unge, og påvirke deres selvbilde negativt, fortsetter hun.

- Folkeregistrert i Sverige

På spørsmål om 27-åringen er kjent med at slik reklame kan være ulovlig, mener influenseren at han følger lovene i Sverige, der han er bosatt.

Borg er likevel kjent med at slik markedsføring kan være i strid med norsk lov.

- Jeg er norsk, men bosatt og folkeregistrert i Sverige, så jeg forholder meg til svenske lover.

Borg mener han ikke hadde takket ja til annonsesamarbeidet dersom han fortsatt bodde i Norge.

FORLOVET: I fjor forlovet Borg seg med den svenske influenseren Lisa Anckarman. Foto: Skjermdump/@henrixborg
FORLOVET: I fjor forlovet Borg seg med den svenske influenseren Lisa Anckarman. Foto: Skjermdump/@henrixborg Vis mer

- Hva med det etiske aspektet? Kan det ikke bidra til skjønnhetspress?

- Jo, at det bidrar til usikkerhet er mye mulig, men sånn har det vært uansett hva jeg har gjort. Om jeg har trent for mye eller drukket for mye, alt kan skape usikkerhet, sier Borg.

Realitydeltakeren mottok også kritikk da han var deltaker «i Ex on the Beach». Da mente mange at han var for trent, forteller han.

- Kroppspress kommer fra alle steder, mener Borg.

Han beskriver annonseinnlegget som en dråpe i havet.

Influenseren sier han tenker over målgruppen når han reklamerer for skjønnhetsbehandlinger og fillers. Borgs følgere er primært i alderen 25-35 år, sier han.

- Jeg tenker at det går til folk som uansett hadde tenkt å gjøre det, mener Borg.

TABBER SEG UT: Det blir et pinlig øyeblikk i «Ex on the Beach» da Emad Nayab ikke kjenner igjen eksen som kommer nedover strandlinja. Video: Discovery+ / Rød Løper Vis mer

Kan likevel bli behandlet

Markedsføringsloven på sin side, gjelder så lenge markedsføringen anses å rette seg mot norske forbrukere, skriver Dietzel til Dagbladet.

Men at Borg reklamerer på svensk, har faktisk en betydning. Hun kan ikke uttale seg om enkeltsaker, men på et generelt grunnlag.

- Dette beror på en konkret helhetsvurdering, der flere forhold vil være relevant å ta i betraktning, blant annet hvilket språk som benyttes, ifølge Dietzel.

Likevel har Forbrukertilsynet behandlet saker der influensere hevder at markedsføringsloven ikke gjelder for dem, fordi de er bosatt i utlandet eller snakker/skriver på et annet språk enn norsk.

- Er man en norsk påvirker, med en kjent profil i Norge og med mange norske følgere, så vil markedsføringen lett bli vurdert til å være rettet mot norske forbrukere, forklarer hun.

- Er det aktuelt for dere å behandle saken?

- Nå som vi er gjort oppmerksomme på markedsføringen, så er det noe vi vil vurdere, sier hun.

Selv tviler Borg på at annonseinnlegget er en sak for Forbrukertilsynet.

- Når jeg snakker svensk, annonsen er skrevet på svensk, og klinikken det er snakk om befinner seg i Sverige, finner jeg det vanskelig at den skal bli vurdert rettet mot norske forbrukere, mener Borg.

Ønsker fokus på mannlige influensere

Fagutvalget for influensermarkedsføring (FIM) har som mandat å følge opp influensere som kan bidra til kroppspress i markedsføringen sin. Sekretariatsleder Håvard Bakken ønsker heller ikke å kommentere saken konkret, men oppfordrer til å klage inn influensere dersom man mener de er i strid med retningslinjene.

- Vi oppfordrer influensere med stor innflytelse å være sitt ansvar bevisst. Særlig hvis følgerne er unge. Mange av dem er svært sårbare, og da må de tenke seg før de fremmer behandlinger av denne typen. Det er derfor vi har ordningen, sier han til Dagbladet.

Han påpeker at kroppspress er noe som også rammer gutter i stor grad, men at fagutvalget opplever å få langt færre klager på mannlige influensere.

- Utseendepress kan være vel så høyt hos gutter som hos jenter. Vi skulle gjerne sett at det var samme fokus på mannlige influensere, som også er forbilder og kan påvirke på en negativ måte, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer