GOOD GIRL GONE BAD: Rihanna har gjennomgått utallige stilskifter gjennom åra. Til venstre ser vi den unge popstjerna i 2006, da hun var helt fersk som artist. Den gule kjolen dukket hun opp i på MET-gallaen i fjor, mens bildet til høyre er tatt i år. Moteekspert Ida Einarsdottir mener Rihanna er et moteikon. Foto: NTB scanpix
GOOD GIRL GONE BAD: Rihanna har gjennomgått utallige stilskifter gjennom åra. Til venstre ser vi den unge popstjerna i 2006, da hun var helt fersk som artist. Den gule kjolen dukket hun opp i på MET-gallaen i fjor, mens bildet til høyre er tatt i år. Moteekspert Ida Einarsdottir mener Rihanna er et moteikon. Foto: NTB scanpixVis mer

Rihanna inntar Oslo i kveld: - Enorm påvirkningskraft på unge jenter

Dama som har satt utallige hår- og motetredner spiller på Telenor Arena i kveld.

(Dagbladet): Robyn Rihanna Fenty er verdenskjent under mellomnavnet sitt. Artisten bak låter som «Disturbia», «We Found Love» og «Needed me» er bare 28 år gammel, men har allerede kapret tronen som en av verdens største artister og moteikon.

Da «Pon de replay» ble spilt av radiostasjoner verden rundt i 2005, kunne nok få spå hvordan karrieren til artisten ville være nå, elleve år seinere.

- FAVORITT: Moteekspert Ida Einarsdottir trekker fram denne frisyren, fra Grammy-utdelinga i 2012, som en av Rihannas beste sveiser. Foto: NTB scanpix
- FAVORITT: Moteekspert Ida Einarsdottir trekker fram denne frisyren, fra Grammy-utdelinga i 2012, som en av Rihannas beste sveiser. Foto: NTB scanpix Vis mer

I kveld inntar hun Oslos nye storstue, Telenor Arena. 18 000 nordmenn har på Facebook sagt at de skal delta.

Så vel som musikken, har 28-åringen pådratt seg status som en av verdens største moteikoner. Moteekspert og Vixen-redaktør, Ida Elise Eide Einarsdottir, forklarer til Dagbladet hvordan Rihanna har gått fra «island chick» til toneangivende på et tiår.

- Minner meg om Tone Damli

Da Rihanna ble kjent, var stilen hennes tydelig preget av herkomsten hennes, Barbados. Hun ble beskrevet som en «island chick», men trendene hun fulgte var også tilstedeværende i Norge.

- Søt var stikkordet for Rihanna da hun først slo gjennom på midten av 2000-tallet. Et lysår fra dagens status som moteikon med crop tops, steinvaskede denim-skjørt og hestehale. Det får meg faktisk litt til å tenke på Tone Damli da hun først dukket opp på audition for Idol, forteller Einarsdottir til Dagbladet.

VET Å SJOKKERE: Rihanna er ikke fremmed for å dukke opp i antrekk som skaper debatt. Denne kjolen på CFDA-gallaen i 2014 ble for sterk kost for enkelte. Foto: Matteo Prandoni/BFAnyc/Sipa USA, NTB scanpix
VET Å SJOKKERE: Rihanna er ikke fremmed for å dukke opp i antrekk som skaper debatt. Denne kjolen på CFDA-gallaen i 2014 ble for sterk kost for enkelte. Foto: Matteo Prandoni/BFAnyc/Sipa USA, NTB scanpix Vis mer

Etter suksessen med de første singlene, tok det ikke langt tid før verden fikk bryne seg på det som skulle bli et av Rihannas største varemerker - hyppige stilforandringer.

- Den søte «island girl»-stilen ble sakte, men sikkert byttet ut til fordel for både high-fashion og haute couture. Hun er bokstavelig talt en «good girl gone bad», forklarer Einarsdottir.

- Trendsetter

I 2007 slapp Rihanna låta «Umbrella» sammen med Jay Z. Foruten å stå bak en av årets mest solgte låter, beskriver Einarsdottir 2007 som årets der alt endret seg.-

- Det var da hun for første gang klippet håret sitt kort og da hun for alvor begynte å ta modige motevalg. I løpet av 2011 var vi vant til å se henne på scenen med både skinn, nagler, nettingstrømper og skyhøye hæler på scenen, sier hun.

Og det er ikke bare bare å være et av nåtidas største popikon. Ifølge Einarsdottir lever kjedebutikkene godt av stjerna.

RØDT HÅR: Da Rihanna farga håret rødt, var det mange som gjorde det samme. Sveisen hadde hun i «We Found Love»-perioden i 2011.  Foto: NTB scanpix
RØDT HÅR: Da Rihanna farga håret rødt, var det mange som gjorde det samme. Sveisen hadde hun i «We Found Love»-perioden i 2011.  Foto: NTB scanpix Vis mer

- Rihanna er en trendsetter - i ordets aller mest konkrete betydning; altså en som også skapte egne trender. Uansett hva Rihanna har på seg og blir sett i, blir det umiddelbart reprodusert og solgt på high street-butikkene. Rihanna er ikke lenger bare en it-girl, hun er et av verdens fremste moteikoner, forklarer moteeksperten.

- Ikke fremmed for å sjokkere

Som en av verdens største artister, har Rihanna gjennom sin tid skapt overskrifter for andre ting enn musikken. Videoene til «Bitch Better Have My Money» og «Can't Remember To Forget You» har blant annet fått kritikk. Hun har også blitt kritisert for sine kjolevalg.

Einarsdottir mener artisten har en stor påvirkningskraft på ungdommen.

- Hun har en enorm påvirkningskraft på unge jenter, både gjennom musikken, men også som moteikon. Med det følger selvsagt også et ansvar. Rihanna er ikke akkurat fremmed for å verken overraske, sjokkere eller provosere, og har flere ganger fått kritikk for garderoben sin, sier hun og fortsetter:

- På den annen side har hun også blitt hyllet som feminist, og ikke minst for å vise at mote kan være gøy. Det tror jeg er veldig viktig, forklarer Einarsdottir.

#SLEDGEHAMMERVIDEO out now on @VEVO and @TIDAL!! @startrekmovie

Et bilde publisert av badgalriri (@badgalriri)