Nicolay Ramm (34) har gjennom høsten plukket med seg et knippe norske kjendis for å fly verden rundt, og konkurrere i klodens rareste og farligste sporter, i NRK-programmet «Helt ramme sporter».

Ekspert: Styr unna søvnapné-tabben
Og farlige, det har de virkelig vært.
I de fire episodene som har blitt publisert og vist på tv denne høsten, har Ramm kommet hjem i rullestol etter et bilkrasj med Oskar Westerlin (25), Christina Vukicevic Demidov (36) har fått hypotermi og Cengiz Al (26) og Nicolay Ramm krasjer, og krasjer nesten i «jetsprint boatracing».
I tillegg har Emilie Nereng (28) tatt til sosiale medier og vist fram en brukket tann etter en innspilling av en episode som kommer i sesong tre.
Ikke trygg
Programlederen selv er ganske tydelig på hvordan følelsene har vært i forkant, og under innspilling.

- Følte du deg trygg?
- Nei! Det gjør jeg ikke. Jeg er på ekte redd hele veien. Men man må gjennomføre, og da kan det gå gærent, og det har det. Selv om det kunne gått verre, sier han med litt nerver i latteren.
Dagbladet har vært i kontakt med NRK angående saken, les hva de hadde å si lenger ned.

- Aldri vært så redd
I motsetning til programlederens frykt, er det ikke alle deltakerne som føler på det samme.
Den tidligere friidrettsstjerna Christina Vukicevic deltok i verdenscupen i isvømming i Nord-Sverige, og følte seg godt tatt vare på, til tross for at sporten hun skulle gjennomføre kunne medføre farligheter.

- På forhånd følte jeg meg faktisk trygg, fordi vi ble fortalt hva som kunne skje etterpå. Vi fikk se hva som skjer med de som faktisk får hypotermi, men man tror aldri at man skal ende opp der selv. Man tenker heller «ja ja, huff, det var kjipt for dem», sier en lattermild Vukicevic.
Redd for skader
I likhet med både Vukicevic og Ramm hadde Cengiz Al blandede følelser om å delta i «Helt ramme sporter».
Han deltok i «jetsprint boatracing» på andre siden av kloden, på New Zealand.

Dramatikk etter fødselen
- Først tenkte jeg «hvor farlig kan det være? Det kan ikke være så farlig», men rett før vi skulle inn måtte vi på legesjekk og svare på en del ting og da begynte jeg å kjenne «hva faen er det jeg egentlig skal? til New Zealand og drepe meg selv, liksom?», sier han ironisk.
Til tross for en viss usikkerhet om hva det var han faktisk hadde takket ja til å være med på, var Al særdeles stresset i øyeblikkene før han skulle begi seg ut i båtracingen.

Han ble nemlig redd før han skulle gjennomføre.
- Ja, jeg var redd for å skade meg. Rett før tenker man: «Faen, faen, faen, nå må jeg slappe av og roe meg ned. Jeg kan ikke tenke at jeg kommer til å krasje, og må heller tenke at dette får jeg til». Men frykten for å skade seg kom rett før jeg kjørte, og den var ekte, sier Al.
Under er et par av skadene programleder Nicolay Ramm pådro seg under innspillingen av sesongen:
Ikke alt gikk som planlagt
Likevel er Anders Rove Bentsen, redaksjonssjef for utviklingen i NRK Sporten, ikke i tvil om at det aller meste gikk som det skulle under innspillingen av programmet.

Avslører: - Kastet ut av Australia
- Det aller, aller meste har gått etter planen, med unntak av de to uhellene som allerede er kjent i media. Det vil si velten til Nicolay Ramm og Oskar Westerlin, og tannbruddet til Emilie Nereng, sier han.
Emilie Nereng tok til sosiale medier tidligere i år, etter at hun var ferdig på innspilling av hennes episode. Der la ut hun en Instagram-historie om en brukket tann.

På innlegget skrev Nereng:
- Jeg har gitt alt. Rip (forkortelse for rest in peace, eller hvil i fred, journ.anm) tann.
Episoden til Nereng kommer i sesong tre på nyåret.
Tidligere har det blitt vist at i episoden med Nicolay Ramm og Oskar Westerlin, ender det galt.
Duoen velter bilen de kjører i i ørkenen, og Ramm får foten klemt fast under bilen. Han ender opp på sykehus, og må belage seg på å se Westerlin gjennomføre alene, mens han sitter i rullestol.
- Det var kun på min kappe, og jeg ble for revet med, sier Westerlin, som var han som kjørte da bilen veltet.
Westerlin poengterer at han likvele følte seg trygg gjennom innspillingen og ble ivaretatt på en god måte.

- Jeg var ikke redd for skader, jeg ble med for å utfordre meg, poengterer han.
Ramm, Westerlin og Al kan alle tre røpe at de måtte skrive under på en ansvarsfraskrivelseskontrakt der de står ansvarlige dersom det skal forekomme skader eller ulykker.
- Vi måtte signere kontrakter før sportene i Abu Dhabi og New Zealand, røper programlederen.

- Alt er ren løgn!
Ramm er til tross for skader, hypotermi og krasj, særdeles fornøyd med eget program.
- Vi ønsket jo å lage et spektakulært og livsfarlig program, og det ble kanskje enda villere enn jeg hadde sett for meg, innrømmer Ramm, før han legger til:
- Det går fullstendig over styr, det er galskap, avslutter han.
Anders Rove Bentsen, redaksjonssjef for utviklingen i NRK Sporten hadde dette å si:
- Vi har tatt sikkerheten på største alvor og gjort en grundig risikoanalyse før hvert opptak. Under hver konkurranse har vi koblet oss på sikkerhetsopplegget til arrangøren, i tillegg til at vi har hatt egne folk som har fulgt både Nicolay og de andre deltakerne tett underveis, svarer redaksjonssjefen.

NRK svarer at de har tatt skaderisikoen på stort alvor, for å forhindre at deltakerne skal komme hjem i ødelagt tilstand. På spørsmål om skaderisikoen bak disse sportene, svarer Bentsen i NRK dette:

Ville spekulasjoner: - Utrolig trist
- Redaksjonen og alle involverte var klar over at konseptet med «Helt Ramme Sporter»-serien er å teste idretter som både er annerledes og kuriøse. Noen av disse kan også innebære en skaderisiko. Nettopp derfor har vi tatt sikkerhet på største alvor og gjort en grundig risikoanalyse før hvert opptak, sier han, og tilføyer:
- Nicolay og gjestene var innforstått med risikoen de tok og aksepterte denne før alle opptakene, avslutter han.