Fredrik Solvang:

Røper sin største tv-frykt

Fredrik Solvang framstår selvsikker og munnrapp. Det skjermer ham derimot ikke fra nerver og nervøsitet.

AVSLØRER: Fredrik Solvang er alltid beinhard når han leder «Debatten» på NRK, men nå forteller han hva han frykter skal skje under sending og hva som gjør han nervøs. Reporter: Henriette Eilertsen. Video: Julie Easter/Rød Løper Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

NRK-profil Fredrik Solvang (43) har vært i bransjen i en årrekke, men det er først de siste åra at han virkelig er blitt en av statskanalens største profiler. Han har jobbet som programleder for «Dagsnytt 18», og har vært journalist i «Dagsrevyen». Nå er det derimot «Debatten» han er mest kjent for - der han i beste sendetid griller alt fra politikere til influensere.

Flerfoldige ganger har han fått skryt for sitt skarpe lynne. Dersom intervjuobjektet vrir seg unna, kan seerne banne på at det kommer en rapp «svar på spørsmålet» kort tid etter.

Mange setter åpenbart pris på 43-åringens væremåte, som kan være grunnen til at han tidligere i juni ble tildelt en Gullruten-pris for beste programleder.

«Når du setter deg ned og ser «Debatten», vet redaksjonen veldig godt at du fort kan zappe videre til noe annet, gjerne underholdning. Derfor er jeg utrolig takknemlig for, og stolt over, å ha vunnet en Gullrute for et program som i bunn og grunn maner til samfunnsengasjement, som skal provosere, men også underholde», skrev han i sosiale medier etter å ha mottatt prisen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer