ADVARER: Med millioner av følgere på sosiale medier kan «Skam»-stjernene tjene seg rike. PR-ekspert, Hans Geemuyden, advarer «Skam-»stjernene. Foto: NTB Scanpix
ADVARER: Med millioner av følgere på sosiale medier kan «Skam»-stjernene tjene seg rike. PR-ekspert, Hans Geemuyden, advarer «Skam-»stjernene. Foto: NTB ScanpixVis mer

SKAM:

«Skam»-stjernene kan tjene seg rike på Instagram. PR-ekspert advarer: - Bør tenke seg om

«Skam»-skuespillere gruser norske kjendiser på Instagram.

(Dagbladet): For to år siden var det få som kjente til Josefine Pettersen (21), Thomas Hayes (20), Ulrikke Falch (20) og Herman Tømmeraas (20). Nå har flere av «Skam»-talentene blitt Norges største tv-stjerner.

Den mye omtalte ungdomsserien hadde premiere høsten 2015, og denne uka avsluttes eventyret.

Denne sesongen er det Sana, spilt av Iman Meskini, som er seriens (20) hovedkarakter.

Flere av tv-profilene har opplevd stor popularitet på sosiale medier, og spesielt på Instagram har det tatt av.

Flere av skuespillerne i tv-serien har for lengst bikket en million antall følgere.

VEIEN VIDERE: Skuespillerne i «Skam» forteller om hva planene deres i livet er etter at innspillingen nå er over. Video: Henriette Eilertsen / Marie Røssland Vis mer

- Galskap

Josefine Pettersen, som spiller den leppestiftbrukende Noora, var den første fra «Skam»-gjengen som rundet millionen på Instagram. Det markerte hun på følgende vis:

«Takk for at dere følger meg, 1 MILLION?? Hvaaa, det er galskap. Vit at jeg ser alle kommentarene deres, bilder, meldinger og tegninger. Dere er så søte og talentfulle og snille. Dette blir for langt. Jeg slutter nå. GRUPPEKLEM <3333» , skrev hun i en statusoppdatering.

‹‹SKAM-NOORA››: Hør Josefine Pettersen fortelle om da politiet ikke trodde på henne da hun sa at hun ikke het Noora og ikke var 16 år. Video: NRK Vis mer

Pettersen har nå halvannen million følgere. Det gjør henne størst på Instagram av «Skam»-skuespillerne. Følgertallet er ikke fryktelig langt unna DJ-stjerna Kygo alias Kyrre Gørvell-Dahl (25). Den bergenske hitmaskinen har 1,9 millioner følgere.

Knuser Aksel Hennie

Til sammenligning har skuespiller Aksel Hennie (41) i overkant av 75 000 følgere. Det er omtrent på samme nivå som serieskaper Julie Andem - som befinner seg bak kameraet.

<3

Et innlegg delt av 🐞Josefine (@josefinpettersen)

Toppblogger Sophie Elise Isaksen har 355 000 følgere på det sosiale mediet. Jenny Skavlan er oppe i 357 000 følgere, og omtrent 46 000 personer følger statsminister Erna Solberg.

Herman Tømmeraas spiller jentemagneten «Penetrator-Chris», en av de mindre sentrale rollene i tv-serien. Han kan skilte med 1,4 millioner følgere, og poster ofte bilder av seg selv - til glede for hans mange fans. Kompis og kollega, Thomas Hayes, alias William, har 1,2 millioner følgere.

- Ikke overrasket

PR-ekspert Hans Geelmuyden mener følgertallene er usedvanlige høye. Han er derimot ikke forbauset over populariteten på sosiale medier og eksemplet med Josefine Pettersens 1,5 millioner Instagram-følgere.

PR-EKSPERT: Hans Geemuyden mener «Skam-»stjernene bør tenke seg før takker ja til sponsede innlegg på Instagram. - Jeg anbefaler virkelig å tenke langsiktig, det gjør jeg alltid, sier han. Foto : Sigurd Fandango / Dagbladet
PR-EKSPERT: Hans Geemuyden mener «Skam-»stjernene bør tenke seg før takker ja til sponsede innlegg på Instagram. - Jeg anbefaler virkelig å tenke langsiktig, det gjør jeg alltid, sier han. Foto : Sigurd Fandango / Dagbladet Vis mer

- Det er svært mange, men det overrasker meg ikke. Jeg følger denne serien med enorm interesse selv. Det er en fantastisk serie med flotte rollefigurer, sier han og legger til:

- «Skam» er produsert og skreddersydd for Instragram-generasjonen, så jeg forstår godt tallene du presenterer meg.

Kontroll over eget budskap

Han mener at «Skam-»stjernene bygger en personlig merkevare, og at dette har flere fordeler for skuespillerne.

- Med en sånn følgerskare tar man kontroll på sitt eget budskap, og det blir mindre viktig hva øvrige medier måtte finne på.

- Hva er fordelen med å ha så mange følgere? Hva har det å si?

- Profesjonelt kaller vi dette å bygge personlig merkevare, det har musikere og skuespillere gjort til alle tider, og det øker markedsverdien deres i betydelig grad. De tar kontroll over egen merkevare.

Kan leve av Instagram

Det er godt kjent at populære Instagram-profiler tjener seg rike på reklame og sponsede innlegg. Dagbladet har tidligere snakket med Martine Lunde, vinner av årets «Paradise Hotel», som lever av dette.

Geelmuyden oppfordrer «Skam»-skuespillerne til å tenke seg om to ganger når det gjelder sponsede innlegg på sosiale medier.

FIKK PRIS: Publikumsprisen gikk til Tarjei Sandvik Moe og Henrik Holm under Gullruten 2017. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
FIKK PRIS: Publikumsprisen gikk til Tarjei Sandvik Moe og Henrik Holm under Gullruten 2017. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Vis mer

- På den ene siden har du «Paradise»-varianten; du er en døgnflue og du skviser sitronen alt du kan mens du kan - eller så kan du gå et lengre løp. Jeg anbefaler virkelig å tenke langsiktig, det gjør jeg alltid. Jeg vet ikke om «Skam»-stjernene ønsker å bli skuespillere engang, men uansett oppfordrer jeg til å tenke langsiktig.

Velger bort Instagram

Tarjei Sandvik Moe (18) spiller Isak, som var hovedkarakteren i tredje sesong. Til motsetning av flere av hans motspillere, har han ikke en Instagram-profil som er tilgjengelig for «Skam»-fansen.

- Det kan hende at han har tatt et bevisst valg på det. Alt i livet kommer med en nedside. Han har sikkert sine gode grunner til å droppe Instagram, men 1,5 millioner følgere gir også muligheter.

Dagbladet har foreløpig ikke lyktes i å få en kommentar fra Håkon Moslet, redaksjonssjef for Skam i NRK, i forbindelse med denne saken.

GODE VENNER: Henrik Holm og Tarjei Sandvik Moe var svært populære da de ankom Grieghallen i forkant av Gullruten. Reporter: Ruben Pedersen / Video: Ingrid Cogorno Vis mer Vis mer